در حوزه حمل ونقل مشکلات زیادی وجود دارد که یکی از آنها توسعه نیافتگی ناوگان و عدم شفافیت در نرخهای حمل است.
یک فعال بخش ناوگان بار جاده ای این مطلب را با توجه به اظهارات «فاطمه مقیمی» عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران بیان داشت که چندی پیش« عدم توسعه ناوگان را یکی از مهم ترین مشکلات در حوزه حمل ونقل جاده ای» برشمرده و گفته بود « تا زمانی این مشکل حل نشود، همچنان این وضعیت ادامه خواهد داشت.»
مالک نخعی یکی از کارشناسان مطرح جاده ای گفت: لازم است به نحوه محاسبه هزینه ها، سود لازم شرکت کامیونی حمل ونقل ایالات متحده امریکا اشاره شود و این باور را که تمام نرخ ها در کشورهای اقتصادی جهان بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم می شود را به چالش کشید.
این کارشناس جادهای همچنین به عدم کلاسبندی صحیح کامیونها و تریلرها در کشور و در پی آن عدم تعیین نرخ مناسب هر کلاس در کشورمان نیز اشاره کرد و گفت: از دیگر مشکلات بخش حمل جادهای کالا میتوان به گرانی کامیون به عنوان سرمایهگذاری اولیه، گرانی لاستیک و قطعات یدکی در کشورمان نسبت به اروپا و امریکا است که بسیار در نرخ حمل موثر هستند.
وی با ارائه جدول زیر گفت: در این جدول تمامی محاسبات بر اساس تردد متوسط هر کامیون کلاس 8 امریکایی 10٫000مایل در ماه و متوسط ظرفیت 41٫000 پوند یا 41 کیلو پوند بوده است.
این فعال صنفی بخش جادهای خاطرنشان کرد: در واقع وقتی از کلاس خاصی صحبت به میان آورده کرده و هزینههای آن را در واحد جابهجایی سرشکن میکنیم یعنی به معادله وزن بر جابهجایی یا همان پوند بر مایل و یا تن بر کیلومتر فکر میکنیم و بر همان اساس برآورد و برنامهریزی مینماییم.
نخعی افزود: در این محاسبات برای هر کلاس ظرفیت متوسط تعریف میشود و بر اساس آن بارهای ظرفیت کامل کامیون چه بر اساس حجم و چه بر اساس وزن فقط بر اساس وزن متوسط ظرفیت مورد بررسی قرار میگیرد و کالاهای حجیم دارای وزن کمتر از متوسط، کرایه وزن متوسط و کالاهای سنگین تر از متوسط، براساس کیلو پوند بر مایل و یا تن بر کیلومتر کرایه وزنی کالای خود در جابهجایی را دریافت میکنند.
این کارشناس گفت: در این روش هر چه ظرفیت بارگیر بیشتر باشد هزینه نیروی انسانی که بالاترین هزینه نیز هست در ظرفیت بارگیر سرشکن میشود یعنی هرچه از کلاس بالاتر به کلاس پایینتر بیاییم هزینه بر اساس ظرفیت بر طول مسیر افزایش چشمگیری دارد بنابراین کلاسهای سنگینتر صرفه اقتصادی بهتری برا بازرگانان دارد اما در نیاز حمل ظرفیتهای پایینتر باید دیده شود.
نخعی تأکید کرد: بنابراین در تمام دنیا شاهد این هستیم که صاحبان کالا برای کاهش هزینه حمل به سمت بارگیرهای متصل به کشندهها که طول بیشتر، حجم بیشتر و توانایی بارگیری وزن بیشتر را دارند، رفتهاند.
هفته پیش «فاطمه مقیمی» عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در خصوص مشکلات حوزه حمل ونقل جاده ای گفت: عدم توسعه ناوگان یکی از مهم ترین مشکلاتی است که وجود دارد و فکر می کنم بزرگ ترین معضلی است که می توان از آن نام برد. تا زمانی این مشکل حل نشود، همچنان این وضعیت ادامه خواهد داشت.
وی همچنین با بیان اینکه مشکلات متعددی در حوزه حملونقل وجود دارد تأکید کرد: یکی از این مسائل چالشهای عملیاتی حملونقل از نظر کیفی است. مانند اینکه نمیتوانیم یک مبدا، مقصد یا یک نرخ ثابت به صاحب کالا پیشنهاد بدهیم و آن را اجرا کنیم. این موارد به ویژه در حملونقل خود را بیشتر نشان میدهد و ناشی از عدم ثبات قوانین حملونقل است.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: تعرفهها متغیر است، نرخ ارز ثابت نیست و اینها هم از مشکلات جدی است که در این حوزه با آن مواجه هستیم.
مقیمی درباره راهکار برون رفت از این مشکلات نیز گفت: فکر میکنم اگر قرار است به سمت بینالمللی شدن ناوگان برویم، باید به شرکتهای حملونقل یارانه بدهیم تا حملونقل لجستیکی درست کنند که توان رقابت با بازار جهانی را داشته باشد.
او افزود: ترکیه همین کار را کرد و امروز ناوگان این کشور در سراسر جهان در حال حرکت است.