اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

واردات به کشورها به دو صورت انجام می‌گیرد. واردات قطعی که در آن همه هزینه‌ها پرداخت و کالا برای همیشه وارد کشور مصرف کننده می‌شود. روش دیگر واردات به کشورها، ورود موقت کالا برای مدت زمان معین است که در این متن تعریف ورود موقت کالا و شرایط و ضوابط آن را مطالعه خواهید کرد.

ورود موقت کالا چیست؟
برخی از کالاها بدون پرداخت هزینه و مالیات به طور موقت به کشورها وارد می‌شوند. چنین کالاهایی باید برای یک هدف خاص وارد شوند و برای یک دوره خاص و برای تغییر مجدد مورد استفاده قرار گیرند که به عنوان واردات موقت نامیده می‌شوند. به عبارت دیگر واردات موقت، روش گمرکی است که به موجب آن یک وارد کننده کالاهای خاصی را برای مدت زمان محدود و برای یک هدف خاص وارد کشور می‌کند و پس از اتمام مدت زمان مشخص شده کالاها دوباره به کشور تامین‌کننده صادر می‌شود.

این بهترین عمل بین‌المللی است که نیاز به تضمین مالی برای اخذ اجازه ورود موقت دارد. در این رابطه، یکی از مهم‌ترین سیستم‌های پذیرفته شده بین‌المللی برای اجازه ورود‌موقت کالا، گواهینامه ATA است. این گواهی متکی به یک زنجیره بین‌المللی از سازمان‌های تضمین کننده(انجمن تایید شده توسط مقامات گمرکی) است که امنیت هر هزینه و مالیاتی را هنگام واردات موقت به طور مناسب در دوره زمانی مشخص شده که قرار است عودت داده شود، تامین می‌کند.

ورود موقت کالا به منظورهای زیر انجام می‌شود:

  • شرکت دادن کالا در نمایشگاه‌های بین المللی و جلسات
  • ورود موقت کالا برای انجام پروژه‌های عمرانی (مثلا تجهیزات ساخت و ساز در جاده‌ها)
  • ورود موقت کالا برای انجام پروژه‌های علمی و تحقیقاتی
  • واردات موقت برای پردازش (ورود موقت مواد اولیه و لوازم و قطعات مورد نیاز برای ساختن، تکمیل، تعمیر یا فرآوری کالاهای صادراتی)

ورود‌موقت خودرو
برای ورود موقت خودروهای شخصی، وسایل نقلیه تجاری و سایر دسته‌های وسایل نقلیه موتوری گواهینامه CPD مورد نیاز است. گردشگران، مسافران خارجی که در خارج از کشور اقامت دارند در صورتی که CPD داشته باشند می‌توانند با وسیله نقلیه خود به کشور وارد و در آن تردد کنند. افرادی که به صورت موقت با وسایل نقلیه خود به کشور مقصد تردد می‌کنند باید از قوانین و مقررات آن کشور و به ویژه شرایط واردات موقت اطاعت کنند.

مراحل ورود‌موقت کالا به کشور وارد‌کننده

  • درخواست گواهینامه ATA از انجمن تضمین ورود موقت کالا توسط صادر‌کننده
  • جمع آوری تضمین یا سپرده از وارد‌کننده
  • ارائه گواهینامه ATA به گمرک
  • بررسی کالا و گواهی توسط گمرک و ترخیص کالا
  • پس از آن کالا می‌تواند از طریق دریا، هوا یا هر کانال دیگر وارد شود.

در صادرات کالاهایی که به صورت موقت وارد شده‌اند باید به چند نکته توجه کرد:
تا زمانی که کالا در مدت زمان اختصاص یافته مجدد صادر شود، هیچ هزینه یا مالیاتی به آن تعلق نمی‌گیرد. عدم صادرات همه یا برخی از کالاهایی که موقت وارد شده و در گواهینامه ذکر شده‌اند، منجر به پرداخت مالیات می‌شود و کشور وارد‌کننده باید هزینه خدمات گمرکی را بپردازد.

زمان تعیین شده برای صادرات مجدد کالاهای وارد شده در گواهینامه ATA نباید بیش از تاریخ انقضای آن کالا باشد.

اگر به هر دلیلی کالا مدت زمان بیشتری از آنچه در گواهینامه ذکر شده در کشور وارد‌کننده باقی بماند، قبل از اتمام تاریخ مشخص شده باید تمدید آن اقدام گردد. به عبارت دیگر هرگاه صاحب کالا بخواهد کالایی را که به عنوان ورود‌موقت وارد شده است را بفروشد یا به مصرف برساند باید قبل از انقضای مدت اعتبار پروانه، درخواست کتبی مبنی بر ابطال پروانه ورود‌موقت به گمرک مربوطه داده شود و اظهارنامه ورود‌قطعی برای کالای خود تنظیم و تشریفات عمومی مربوط به واردات کالا را انجام دهد. ورود قطعی کالای ورود موقت مستلزم اخذ مجوزها و پرداخت حقوق ورودی به مأخذ و ارزش زمان اظهار ورود‌موقت و نرخ برابری ارز براساس زمان اظهار ورود‌قطعی خواهد بود.

کالاهایی که به صورت روش موقت وارد کشوری می‌شوند باید در همان وضعیت باقی بمانند. اما تعمیر و نگهداری و اقداماتی برای حفظ کالا و اقداماتی برای حصول اطمینان از انطباق کالا با الزامات فنی برای استفاده از آنها و همچنین استهلاک از این قائده مستثنی هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>