اگر بخواهیم ساده توضیح بدهیم، یک تأمین کننده قطعات الکترونیک، با کشورهای تولیدکننده و شرکت های توزیع کننده قطعات الکترونیک (Electronic Component Distributers) ارتباط مستقیم و غیرمستقیم دارد. همچنین، با افرادی که در کشورهای مبدأ در حوزه خرید قطعات الکترونیک فعالیت می کنند، دادوستد مالی دارد؛ سفارش خرید می دهد و قطعات الکترونیک می گیرد.
در چارچوب قطعات الکترونیک وقتی حرف از کشورهای دیگر می زنیم، به طور خاص منظور کشور چین است. چین نه تنها برای ایران، بلکه برای هر کشور دیگری که با قطعات الکترونیک سروکار دارد(تقریباً همه کشورها) به نحوی کعبه آمال و کوه قاف است.
منظور آنکه اگر روی این کره خاکی بگردید و بگردید، هر کسی که نانش از تنور قطعات الکترونیک در می آید و رزق و روزی اش از دستان ترانزیستور، باتری، مقاومت و IC می گذرد، به هرحال گذرش به بازار الکترونیک چین خورده است.چین به دنبال خودکفایی در حوزه زنجیره تأمین IC تا سال 2030 است و همچنین در نظر دارد در سال 2020، 20 درصد نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR)، معادل 143 میلیارد دلار را نصیب خود کند.
حجم بالای قطعات و تنوع بسیار زیاد آن ها از جمله ویژگی های صنعت قطعات الکترونیک است که در نوع خود منحصر به فرد است.بالغ بر میلیون ها قطعه ریز الکترونیکی که شاید اگر فردی سال ها بخواهد فقط روی شناخت این قطعات وقت بگذارد، باز هم زمان کم می آورد.
تنوع قطعه الکترونیکی از تنوع کاربرد این وسایل نشأت می گیرد. کاربردهایی که روز به روز بر کمیت و کیفیت آن افزوده می شود که حاصل میلیون ها قطعه ای شده است که تخصص بر روی همه این قطعات شاید محال باشد.
یکی دیگر از ویژگی های صنعت قطعات الکترونیک، انحصار علمی است. انحصارهای دیگر مبتنی بر رانت اطلاعاتی و مالی، قدرت حکومتی و … است، اما انحصار علمی، بر پایه قدرت دانشی است؛ به گونه ای که یک کشور بر پایه توان علمی خود به آن دست پیدا می کند. صنعت قطعات و تجهیزات الکترونیکی از این دسته است.به دلیل دانش پایه بودن این صنعت و فناوری بالای آن هر کشوری به راحتی قادر به دستیابی بدان نیست. ظاهراً انحصار تولید این قطعات در دستان امریکا و چین است.
تجربه حضور در صنعت واردات قطعات الکترونیک را می توان شاخص ترین ویژگی یک تأمین کننده قطعات الکترونیکی به شمار آورد. فرد باتجربه در واردات قطعات الکترونیکی سال ها در این حوزه کار کرده و و سفارش های متعددی را پاسخ گو بوده است و با شناختی که به دست آورده، برای تأمین قطعات و تجهیزات موردنیاز مشتریان خود به سراغ آزمون و خطا نمی رود و به خوبی می داند که برای سفارش گیری محصولی خاص باید به سراغ چه فرد، شرکت یا توزیع کننده ای در کدام کشور برود.