موقعیت جغرافیایی اندونزی این کشور را در جایگاه بسیار ویژه ای به لحاظ تجاری قرار داده است. چرا که دسترسی به اکثر کشورهای جهان از طریق آب های آزاد بین المللی و بنادر متعدد بسیار آسان شده است.
از شرکاء مهم تجاری اندونزی می توان به چین، ژاپن، آمریکا، ویتنام و برخی کشورهای دیگر اشاره کرد. آمارها نشان می دهد که نقش چین و همسایه های اندونزی در تجارت با آن بسیار پررنگ است.
به لحاظ واردات حدود 75 درصد از نیازهای واردات این کشور از کشورهای آسیایی وارد شده و سهم سایر کشورها بسیار کمتر است. ایران با اندونزی رابطه تجاری کمتری نسبت به همسایگان خود داشته و این موضوع کاملا طبیعی است. اما در سالیان اخیر این روابط بسیار بهبود یافته است.
اصلی ترین شرکاء اندونزی در واردات کالا
چین نقش بسیار اساسی در تامین نیازهای وارداتی کشور اندونزی دارد. به گونه ای که حدود 24.13 درصد از محصولاتی وارداتی آن توسط چین تامین می شود که عدد بسیار قابل توجهی است.
براساس آمارهای سازمان تجارت جهانی در سال 2018 علاوه بر چین، بیشترین کالای وارداتی از کشورهای سنگاپور (11.36 درصد)، ژاپن (9.53 درصد)، تایلند (5.80 درصد)، آمریکا (5.41 درصد)، کره جنوبی (4.82 درصد)، استرالیا (3.9 درصد)، هندوستان (2.66 درصد) و عربستان (2.60 درصد) به اندونزی وارد شده است.
مهم ترین شرکاء اندونزی در صادرات کالا
تقریبا کشورهایی که بیشتری نقش را در واردات اندونزی دارند، مهم ترین مقصد کالاهای صادراتی این کشور نیز هستند. چین در این زمینه در صدر ایستاده و مقصد حدود 15.5 درصد از کالاهای صادراتی اندونزی است.
مقاصد کالاهای صادراتی اندونزی
آمارها نشان می دهند که غیر از چین، مقصد کالاهای صادراتی اندونزی به ترتیب کشورهای ژاپن (10.81 درصد)، آمریکا (10.25 درصد)، هندوستان (7.62)، سنگاپور (7.21 درصد)، کره جنوبی (5.29 درصد)، فیلیپین (3.79 درصد) و تایلند (3.78 درصد) بوده است.
آمار واردات ایران از اندونزی در سال 1397
آمار واردات ایران از اندونزی در سال 1399