اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

یک ماده ی رنگی به نام تیتان وجود دارد که از آن در فرآورده های pvc که برای مصارف خارجی هستند، استفاده می شود. این ماده به خصوص در پروفیل های upvc که برای پنجره دوجداره به کار می روند بسیار کاربرد دارد و همچنین باعث بالا رفتن مقاومت پروفیل در برابر اشعه uv می شود.

تیتان چیست؟
تیتان در طبیعت به اشکال مختلف یافت می شود که دو نوع معروف آن روتایل و آناتاس (آناتاز) هستند. روتایل که یکی از مهم ترین سنگ های معدنی تیتان است و دارای خواص زیر می باشد:

  • مقاوم در برابر خوردگی و ضربه
  • وزن سبک
  • قدرت بالا

با توجه به این که از تیتان در صنعت درب و پنجره upvc استفاده می شود، باید ویژگی ها و خواص گوناگونی داشته باشد که روتایل این نوع ویژگی ها را دارا می باشد و حتی ویژگی ها و خواص نوع روتایل متفاوت از نوع آناتاس (آناتاز) می باشد. روتایل در مقایسه با آناتاس تفاوت قیمت زیادی دارد به همین دلیل عده ای از تولید کنندگان برای پروفیل های upvc درب و پنجره به اشتباه از نوع آناتاس استفاده می کنند تا هزینه ی تمام شده ی آن کمتر به نظر برسد.

در پروفیل های درب و پنجره دوجداره که از آن ها به جای روتان از تیتان آناتاس استفاده شده است، استاندارد RAL را نخواهند داشت، از سویی دوام رنگی که برای این پروفیل ها به کار می رود نمی تواند بیشتر از یک سال باشد.

فرمول شیمیایی آناتاس و روتایل هردو یکسان می باشد و حتی دارای تقارن هندسی یکسانی هستند. با این تفاوت که دارای ساختارهای گوناگونی می باشند. ساختار موجود در آناتاس به گونه ای می باشد که می تواند در دمای بالای 915 درجه سانتی گراد به صورت خود به خودی به ساختار روتایل تغییر پیدا کند. روتایل در مقایسه با آناتاس شناخته شده تر می باشد.

هنگامی که پنجره در برابر نور خورشید قرار بگیرد، آنگاه رنگ پروفیل pvc می تواند تحت تأثیر اشعه مادون قرمز قرار بگیرد. کاربرد رنگدانه های استاندارد در پروفیل های پنجره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به دلیل آن که رنگدانه ها می توانند تأثیر منفی بر روی انعطاف پذیری پروفیل بگذارند و حتی موجب تغییر شکل آن شوند.

دی اکسید تیتانیوم، مواد اولیه پروفیل Upvc
تیتان یا دی اکسید تیتانیومی که در پروفیل Upvc استفاده می شود باید مشخصات ویژه ای داشته باشد. این ماده جایگزین دیگری هم دارد اما با اینکه از لحاظ عناصر یکسان هستند، مناسب استفاده در پروفیل Upvc نیستند و از لحاظ استاندارد RAL آلمان کاملا مردود شناخته می شود. با این حال برخی از پروفیل های موجود در بازار از این ماده استفاده می کنند و به مرور زمان درب و پنجره دوجداره زرد می گردد.

همچنین استفاده از تیتان و رنگدانه های نامناسب موجب بروز مشکلات دیگری از قبیل تغییر شکل، قدرت مکانیک و مقاومت شیمیایی خواهد شد. بغیر از انتخاب دی اکسید تیتانیوم با کیفیت بالا، انتخاب میزان مناسبی از غلظت دی اکسید تیتانیوم نیز در کیفیت و تغییر رنگ پنجره دوجداره تأثیر دارد. میزان غلظت این ماده براساس شرایط اقلیمی و آب وهوایی منطقه مورد استفاده مشخص می شود.

در صورتی که پروفیل upvc با آب و هوای ایران مطابقت نداشته باشد، به مرور زمان و یا با شستشو لایه سطحی آنها آسیب می بیند و زردرنگ خواهند شد. متاسفانه هیچ راهی برای از بین بردن این لایه زردرنگ وجود ندارد. پیشنهاد ما این است که در هنگام خرید، از پروفیل های دارای استاندارد RAL محصول خود را انتخاب کنید.

نقش تیتان در پروفیل UPVC

تیتان (دی اکسید تیتانیوم) مهم ‏ترین رنگدانه یا ماده رنگی است که برای آن دسته از محصولات پی وی سی که استفاده خارجی دارند، استفاده می‏شود. این ماده از اهمیت ویژه ای در صنعت پروفیل یو پی وی سی در و پنجره برخوردار است وعلاوه بر رنگ کردن ذرات PVC سبب بالا بردن اثر حفاظتی در برابر UV نیز می‏شود.

باید در نظر داشت که رنگ پی وی سی بر جذب اشعه مادون قرمز، زمانی که محصول در برابر نور خورشید باشد، تأثیر دارد.

هرچه رنگ تیره تر باشد مقدار جذب و دما نیز بالاتر است. از طرف دیگر رنگدانه ها اثر نامطلوبی بر عملکرد نظیر اضمحلال، انعطاف پذیری، تغییر شکل، قدرت مکانیکی و مقاومت شیمیایی دارد. این موضوع اهمیت استفاده از رنگدانه های استاندارد را نشان می دهد.

از این رو انتخاب غلظت دی اکسید تیتانیوم نیز باید با درک روشنی از موضوع انجام پذیرد. مخلوط کردن دی اکسید تیتانیوم با سایر رنگدانه ها ممکن است منجر به نتایج غیرقابل انتظاری شود.

برای جلوگیری ازعمل کاتالیزوری تیتان که باعث اضمحلال پی وی سی می شود، باید یک پوشش سطحی که معمولا شامل زیرکونیوم، سیلیکا و آلومینیوم هستند نیز در پروفیل استفاده شود.

به دلیل گران بودن دی اکسید تیتانیوم، سعی در یافتن جایگزینی برای آن شده است. آزمایش هایی با اکسید مگنزیوم انجام گرفت. اما نتیجه آزمایش نشان داد که کشیدگی پروفیل UPVC حتی با استفاده از مقادیر کم این اکسید به شدت کاهش می یابد.

علت تغییر رنگ پی وی سی
آیا دلیل زرد و قهوه ای شدن برخی از پروفیل های upvc را می دانید؟ از استابیلایزر در مواد اولیه این نوع پروفیل ها استفاده می شود.
میزان استفاده از استابیلایزرها بیشتر از مقدار ماده PVC در پروفیل های یو پی وی سی می باشد. دی اکسید تیتانیوم یا همان تیتان از کاربردی ترین موادی هستند که در استابیلایزرها و گالوانیزه مورد استفاده قرار می گیرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>