اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

امروزه ما خودروهای ایمن‌تری را در جاده‌ها می‌رانیم و چندین سال فرهنگ سازی و اطلاع رسانی عمومی باعث شده است بسیاری از ما به رانندگانی با احتیاط تبدیل بشویم. با این حال، تعداد تصادف‌های رانندگی بسیار بالاست و سالیانه منجر به فوت افراد زیادی می‌شود.

البته پیشرفت‌های فنی برای پایین آوردن تعداد تصادف‌ها و تعداد آسیب دیدگان همچنان ادامه خواهد یافت ولی این مسأله همچنان باقی خواهد ماند که بیشتر تصادف‌های جاده‌ای در اثر خطای انسانی است، به این ترتیب بهترین روش برای پایین آوردن آمار تصادفات در پیش گرفتن رفتارهای امن در رانندگی است. با این که سال‌هاست به رانندگان آموزش داده می‌شود چگونه رانندگی کنند و بسیاری از آن‌ها هم سال‌هاست که پشت فرمان می‌نشینند، فکر خوبی است که برخی از اصول اولیه رانندگی ایمن را با هم مرور کنیم. در ادامه مطلب به چند نکته مهم اشاره خواهد شد که توجه به آن‌ها باعث می‌شود بار و مسافر خودتان را صحیح و سالم به مقصد برسانید.

  • تند نرانید
    از قدیم گفته اند تند رفتن آدم را به کشتن می‌دهد و مطالعات علمی که به تازگی صورت گرفته نیز نشان می‌دهند به ازاء هر یک کیلومتر بر ساعتی که به سرعت خودتان اضافه می‌کنید، احتمال بروز تصادف چهار تا پنج درصد بالا می‌رود. هرچه سرعت بیشتر بشود، خطر نیز بالاتر می‌رود. هنگام تردد در شهرها، حتی اگر 10 تا 15 کیلومتر هم بیشتر از حد مجاز رانندگی کنید، فقط چند دقیقه زودتر به مقصد می‎رسید ولی احتمال بروز تصادف حدود 50 درصد افزایش پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید زودتر به مقصد برسید فقط یک راه حل وجود دارد و آن این است که: زودتر راه بیفتید.
  • از هر چیزی که حواس‌تان را پرت می‌کند دوری کنید
    امروزه بسیاری از کشورها قوانینی درباره ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی وضع کرده‌اند و علت آن نیز چیزی نیست جز این که استفاده از تلفن همراه در پشت فرمان بسیار افزایش پیدا کرده است. بهتر است بدانید استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی می‌تواند زمان واکنش شما را تا 20 درصد پایین بیاورد.

البته فقط تلفن نیست که حواس شما را پرت می‌کند. خوردن و آشامیدن، ور رفتن با ابزارهای الکترونیکی و حرف زدن با سرنشینان دیگر نیز حواس راننده را به شدت پرت می‌کند و زمان واکنش را پایین می‌آورد. هنگام رانندگی همیشه این توصیه را آویزه گوش‌تان کنید: چشم‌تان به جاده و دست‌تان به فرمان باشد.

  • هنگام خواب آلودگی رانندگی نکنید
    مطالعه‌ای که به تازگی انجام گرفته نشان می‌دهد در 20 درصد از کل تصادف‌ها، عامل اصلی خواب آلودگی بوده است. اگر راننده به اندازه‌ای خسته شود که پشت فرمان خواب برود، نتیجه خوشی به دنبال نخواهد داشت. بدیهی است که خودرو سرانجام از جاده خارج خواهد شد و اگر درخت، پایه پل، صخره و موانع دیگری هم در کنار جاده باشد، حادثه بسیار مرگبارتر خواهد بود.

البته راه حل ساده است: شب‌ها خوب بخوابید! سعی کنید هر شب (نه فقط شب قبل از شروع یک رانندگی طولانی) دستکم 8 ساعت خواب عمیق داشته باشید.
اگر هنگام رانندگی احساس خواب آلودگی کردید، بلافاصله اقدام کنید. اگر کمک راننده دارید می‌توانید از او بخواهید پشت فرمان بنشیند و اگر تنها هستید، توقف کنید و چند ساعت بخوابید.

  • کمربند ایمنی را حتماً ببندید
    کمربندهای ایمنی جان‌ها را نجات می‌دهند. این کمربندها اگر درست بسته بشوند، هنگام بروز تصادف از پرت شدن شما به جلو و یا حتی پرت شدن کامل به بیرون از طریق شیشه، جلوگیری می‌کنند. حتی اگر تصادف در سرعت کم رخ بدهد نیز امکان برخورد شما با داشبورد یا پنجره‌ها وجود دارد و می‌تواند منجر به جراحات شدید در سر یا شکستن استخوان‌ها بشود. وحشتناک به نظر می‌رسد، این طور نیست؟ پس کمربندها را ببندید.
  • در هوای نامساعد بیشتر مراقب باشید
    اگر در مه، باران شدید، کولاک و یا روی جاده یخ زده رانندگی می‌کنید، بیشتر احتیاط کنید. پایین‌تر از سرعت مجاز برانید، فاصله طولی با خودرو جلویی را رعایت کنید و به پیچ‌ها توجه بیشتری بکنید.
  • فاصله طولی را رعایت کنید
    یکی از توصیه‌های مهمی که همیشه به راننده‌ها می‌شود این است که فاصله ایمن بین خودشان و وسیله نقلیه جلویی را حفظ کنند. در این صورت چنانچه خودرو جلویی به ناگهان ترمز بگیرد یا به سمتی منحرف شود، شما زمان کافی دارید تا واکنش نشان دهید. شب هنگام و یا در آب و هوای نامساعد، این فاصله را بیشتر کنید.
  • مراقب دیگران باشید
    گاهی اوقات، اهمیتی ندارد که شما چقدر ایمن رانندگی می‌کنید. ممکن است شما محدودیت‌های سرعت و همه قوانین و مقررات رانندگی را رعایت کنید، ولی کس دیگری به شما بزند. کارشناسان توصیه می‌کنند همیشه رانندگان دیگر را حواس پرت فرض کنید. به عبارت دیگر، انتظار هرگونه رفتار بد رانندگی را از آن‌ها داشته باشید، ممکن است ناگهان تغییر لاین بدهند، روی ترمز بکوبند، بدون راهنما زدن بپیچند و یا از پشت به خودرو شما بچسبانند. باید برای همه این‌ها آمادگی داشته باشید و بتوانید واکنش مناسب را نشان دهید.
  • رانندگی تدافعی را تمرین کنید
    شتاب‌زده نباشید. رانندگی تهاجمی ریسک تصادف را به شدت بالا می‌برد. مطالعات نشان می‌دهد احتمال این که آقایان جوان تهاجمی رانندگی کنند بسیار بیشتر است. این گونه رانندگان ممکن است از روی عمد رانندگان دیگر را خشمگین کنند، برایتان ژست‌های نامناسب بگیرند و یا پشت سر شما مرتب چراغ بزنند. این رفتارها نه تنها آزاردهنده هستند بلکه خطرناک نیز می‌باشند.
    از طرفی، تدافعی رانندگی کردن نه تنها امن‌تر است، بلکه در هزینه‌ها نیز صرفه جویی می‌شود. امروزه در ایالات متحده بسیاری از شرکت‌های بیمه از رانندگان می‌خواهند تا در کلاس‌های رانندگی تدافعی شرکت کنند و تخفیف بیمه‌ای بگیرند.
  • خودرو خودتان را امن نگه دارید
    تعمیر و نگداری مرتب خودرو فقط برای این نیست که عمر آن را بالا ببرد، بلکه خودش یک مورد ایمنی بسیار با اهمیت است. بهتر است سالی چند بار خودرو را به مکانیک نشان بدهید تا اگر قسمتی نیاز به تعمیر دارد آن را انجام بدهد.
    توجه داشته باشید یکی از موارد شایعی که باعث بروز مشکل می‌شود، باد نامناسب تایرها است. چنانچه باد تایرها بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد باشد، روی عملکرد وسیله نقلیه تأثیر می‌گذارد و در خودروهای سنگین ممکن است باعث ترکیدن تایر نیز بشود.

نکته مهم دیگر ترمزها هستند
 اگر احساس می‌کنید پدال ترمز نرم شده است یا هنگام ترمزگیری کوبش احساس می‌کنید، حتماً ترمزها را چک کنید. لنت‌های ساییده شده می‌توانند مشکلاتی برای سیستم هیدرولیک خودرو نیز به وجود بیاورند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>