اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

رانندگی کار بسیار دشواری است و وقتی هدایت یک کامیون 30,000 کیلوگرمی را در شهر و هنگام عبور از جاده‌های بین شهری بر عهده دارید، صرفه جویی در مصرف سوخت می‌تواند تأثیر زیادی بر میزان سودی که از حمل آن بار عایدتان می‌شود داشته باشد. اگر راننده‌ای هستید که می‌توانید با مصرف پایین رانندگی کنید، به طور قطع برای شرکت باربری خودتان یک سرمایه ارزشمند به حساب می‌آیید، علاوه بر این، در کاهش اثرات مخرب زیست محیطی نیز نقش کوچکی بر عهده خواهید داشت.

  • نکته اول
    هر بار که می‌ایستید و دوباره کامیون را به حرکت در می‌آورید، به خاطر بار سنگینی که حمل می‌کنید، سوخت زیادی مصرف می‌شود. بهتر است پیوسته با یک سرعت پایین (حتی در حد سرعت قدم زدن یک عابر پیاده) رانندگی کنید تا این که ناگهان شتاب بگیرید و سپس ترمز کنید.
  • نکته دوم
    خوب به جلو نگاه کنید، دست کم برای 10 تا 12 ثانیه، تا ببینید چه اتفاقی می‌افتد. وقتی داخل کابین کامیون نشسته‌اید، دید خوبی از جاده و خیابان دارید (به جز در مواقعی که پشت سر یک کامیون دیگر قرار گرفته‌اید). از دور به چراغ‌های راهنمایی نگاه کنید. اگر سبز هستند، ممکن است تا زمانی که شما به تقاطع می‌رسید قرمز بشوند، و برعکس، پس در صورت امکان سرعت خودتان را طوری تنطیم کنید تا وقتی که چراغ سبز است بتوانید از آن عبور کنید و اختلالی در سرعت تان پیش نیاید.
  • نکته سوم
    هنگام نزدیک شدن به میدان سرعت را پایین بیاورید و سعی کنید زمان رسیدن به آن را از پیش تخمین بزنید. توجه داشته باشید که اگر مجبور به توقف شدید، به فضای زیادی احتیاج خواهید داشت و حرکت و شتاب‌گیری مجدد سوخت زیادی مصرف خواهد کرد.
  • نکته چهارم
    درست قبل از پیچیدن سرعت مناسب را انتخاب کنید، دنده مناسب را جا بزنید و به آرامی بپیچید. بهترین ترفند این است که آرام وارد پیچ بشوید و با سرعت از آن خارج شوید. این کار احتمال بروز تصادف و چپ کردن را نیز کاهش می‌دهد.
  • نکته پنجم
    هنگام حرکت در ترافیک، پیش‌بینی این که چه اتفاقی خواهد افتاد کار دشواری است. گاهی اوقات خودروهای عبوری بدون هیچ دلیلی توقف می‌کنند، گاهی نیز ممکن است تصادف یا نقص فنی یک خودرو باعث راه‌بندان شده باشد. هنگامی که در ساعات شلوغی در بزرگراه حرکت می‌کنید، با سرعت کم حرکت کنید و فاصله زیادی با خودروهای جلویی داشته باشید تا بهتر بتوانید به اتفاقاتی که ممکن است بیفتد روبه‌رو بشوید.
    ممکن است رانندگان دیگر از این کار شما عصبانی بشوند ولی در نظر داشته باشید صرفه‌جویی در مصرف سوخت ارزش چند دقیقه وقت گذاشتن را دارد. هنگام حرکت در شهر نیز به احتمال زیاد با چراغ‌های راهنما روبه‌رو خواهید شد. در این گونه مواقع نیز نیاز خواهید داشت رانندگان پشت سر را قدری معطل کنید تا بتوانید سرعت خودتان را تنظیم کرده و در زمان مناسبی به تقاطع برسید
  • نکته ششم
    هنگامی که موتور سرد است، به آن فشار نیاورید موتورهای سرد سوخت بیشتری می‌سوزانند. در حالتی که موتور سرد است سعی کنید دور موتور را پایین نگه دارید. بهتر است کامیون خودتان را به گونه‎ای پارک کنید که هنگام شروع به کار در صبح، مجبور به مانوردهی زیادی نباشید و بتوانید به راحتی از پارک خارج شوید.
  • نکته هفتم
    اجازه ندهید موتور مدت زیادی به صورت درجا کار کند. یک کامیون بزرگ، آن هم با یک موتور گرم که به صورت درجا کار کند، در هر ساعت دست کم دو لیتر گازوئیل می‌سوزاند و چنانچه موتور سرد باشد این مقدار افزایش پیدا می‌کند. اگر کولر هم روشن باشد، میزان مصرف سوخت بسیار بالاتر خواهد رفت. کارشناسان توصیه می‌کنند اگر بیشتر از 30 ثانیه در محلی توقف داشتید، کامیون را خاموش کنید. مطمئن باشد اطرافیان شما هم به خاطر این که هوا را آلوده نمی‌کنید از شما سپاسگزاری خواهند کرد.
  • نکته هشتم
    موتور را مرتب سرویس کنید. کامیون شما وسیله‌ای برای امرار معاش شماست، بنابراین سرویس مرتب آن باعث می‌شود بهتر کار کند و سوخت کمتری بسوزاند، از طرفی احتمال این که در جاده از کار بیفتد نیز کاهش پیدا می‌کند و مجبور نخواهید شد مدتی آن را برای انجام تعمیرات بخوابانید. همیشه به یاد داشته باشید کامیون‌هایی که مرتب سرویس می‌شوند، کم مصرف‌تر هستند. اگر دود سیاه مشاهده کردید، مطمئن باشید که دارید ذرات آلاینده زیادی وارد هوا می‌کنید.
  • نکته نهم
    کامیون خودتان را تا آن جا که ممکن است آیرودینامیک کنید. توجه داشته باشید هنگام حرکت در سرعت‌های پایین که مسئله آیرودینامیک زیاد مطرح نیست، پایین آوردن شیشه‌ها کمتر از روشن کردن کولر سوخت مصرف می‌کند. اطمینان حاصل کنید که فاصله بین کابین کشنده و تریلر تا آنجا که ممکن است کاهش داده شده است. استفاده از کیت‌های بدنه، پنل‌های جانبی و بادشکن‌های روی سقف نیز می‌توانند در جهت کاهش مصرف سوخت بسیار موثر باشند.
  • نکته دهم
    تنظیم باد تایرها. باد تایرها را همیشه در بهترین حالت تنظیم کنید تا مقاومت آن‌ها با سطح جاده کاهش پیدا کرده و عمرشان نیز زیاد شود. اگر تایرها کم باد باشند، موتور مجبور است برای چرخاندن آن‌ها تلاش بیشتری بکند. توجه داشته باشید که هر 10% کاهش فشار باد تایر، مصرف سوخت را 1% درصد افزایش می‌دهد و باعث فرسایش تایرها نیز می‌شود.
  • نکته یازدهم
    وسایل اضافی را از داخل کامیون بردارید. سعی کنید ابزار و وسایلی که به آن‌ها نیازی ندارید را از داخل کامیون بردارید. توجه داشته باشید که هر 5000 کیلوگرم بار اضافی، میزان مصرف سوخت کامیون شما را 5% افزایش می‌دهد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>