اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خودروها و کامیون ها واقعاً دو بُعد دارند، از یک طرف گامی به جلو و به طرف استانداردهای بهتری از زندگی به شمار می روند و امکان دسترسی به انواع کالاها و یا مقاصد را به وجود می آورند و از طرفی سلامتی را از ما دور می کنند و به محیط زیست آسیب هایی جبران ناپذیر وارد می کنند. همه ساله، خودروهای سواری حجم زیادی از آلاینده های زیست محیطی را تولید می کنند و وقتی کامیون ها، کشتی ها، قطارها و اتوبوس ها را نیز به آن ها اضافه کنیم اوضاع بسیار وخیم تر می شود.

با این که وسایل نقلیه یکی از بزرگ ترین آلاینده های زیست محیطی به شمار می آیند، با این حال هنوز هم راهکارهایی عملی برای حل این مشکل وجود دارد. در واقع، انسان ها باید رفتار خودشان در مقابل وسایل نقلیه را تغییر بدهند و به نقش آن ها در زندگی شان نگاه متفاوتی پیدا کنند.

بهتر است این واقعیت را در نظر داشته باشید که هیچ راه حل جادویی وجود ندارد و هر قدم کوچکی منجر به یک قدم بزرگ تر می شود که خود بخشی از یک مرحله بزرگ تر است. هیچ گامی به سوی جلو نیز بدون همکاری و مشارکت دیگران راه به جایی نخواهد برد.

در ادامه مطلب به 6 راهکار عملی اشاره خواهد شد که کارشناسان معتقدند موثر خواهد بود. این راه حل ها را بخوانید و درباره آن ها فکر کنید.

  • تبدیل سوخت های فسیلی به سوخت های جایگزین
    یکی از بهترین راه حل ها استفاده از سلول های سوخت هیدورژنی است. این فناوری از گاز هیدروژن برای تولید برق استفاده می کند. سپس الکتریسیته تولید شده در یک موتور الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل شده و اتومبیل، کامیون، اتوبوس، قایق یا هر شکل دیگری از حمل و نقل را به راه می اندازد.
    تنها ماده ای که از این موتور خارج می شود آب است، H2O خالص. این آب به اندازه پاک است که می توان آن را آشامید و هیچگونه هیدروکربن، CO2 یا اکسید نیتروژنی تولید نمی شود.
  • استفاده بیشتر از خودروهای برقی
    خودروهای برقی آن قدرها هم که بعضی از رانندگان فکر می کنند جدید نیستند. ایده تولید این نوع خودروها نخستین بار در اواخر قرن نوزدهم میلادی مطرح شد ولی امروزه خودروهای برقی به یک سوژه داغ تبدیل شده اند. محصولی مانند نیسان لیف (LEAF)، گزینه جدیدی را پیش روی مشتریان گذاشت و به آن ها اجازه داد بدون تولید گازهای آلاینده در شهرها به تردد بپردازند. خودروهای برقی نیروی مورد نیازشان را از چند باتری دریافت می کنند. این باتری ها از سرب و نیکل، ترکیبات هیدورژنی و لیتیوم ساخته شده اند و با پریزهای برق خانگی نیز می توان آن ها را شارژ کرد. البته به زودی جایگاه هایی نیز برای شارژ کردن این گونه خودروها ساخته خواهد شد. توجه داشته باشید مشکلی که امروزه وجود دارد این است که برای تولید برق مورد نیاز این خودروها باید از سوخت های فسیلی استفاده کرد و این امید وجود دارد که در آینده بتوان از نیروی خورشید، باد یا انرژی ژئوترمال برای تولید برق مورد نیاز استفاده کرد.
  • نگذارید خودرو به صورت درجا کار کند
    کارشناسان معتقدند خودرو شما در هر روز، بسته به شرایط ترافیکی، دستکم بین 5 تا 10 دقیقه به صورت درجا کار می کند. اگر خودرو فقط 2 دقیقه درجا کار کند به اندازه پیمودن مسافتی معادل یک مایل گاز آلاینده تولید می کند. بهتر است در صورتی که مجبورید چند دقیقه در ترافیک بمانید، موتور را خاموش کنید، البته امروزه بسیاری از خودورهای هیبریدی و برقی به سیستم stop-start اتوماتیک مجهز هستند که وقتی سرعت خودرو به صفر برسد، موتور را به صورت اتوماتیک خاموش می کند و وقتی راننده پایش را روی پدال گاز می فشارد، موتور دوباره به کار می افتد.
    توجه داشته باشید که خودروهای بزرگ تر، مانند کامیون و اتوبوس، هنگام درجا کار کردن آلایندگی بیشتر در مقایسه باز زمانی که در حرکت هستند تولید می کنند.
  • خودرو خودتان را در بهترین وضعیت نگه دارید
    خودرو شما به گونه ای طراحی و تولید شده است که کمترین مصرف را داشته باشد ولی زمان، مسافت، آب و هوا و بسیاری از عوامل دیگر باعث می شوند میزان بهره وری خودرو پایین بیاید. سرویس و تعمیرات دوره ای می تواند به کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش گازهای آلاینده کمک زیادی بکند. در ادامه به چند نکته اشاره می شود که با رعایت آن ها می توانید بهترین کارآیی را از خودرو خودتان انتظار داشته باشید:
  1. موتور را میزان نگه دارید؛ این امر به معنای تعویض به موقع روغن، فیلتر هوا و سایر مایعات در فواصل زمانی مشخص است. تعویض کردن به موقع شمع ها، وایر شمع ها و تمیز کردن سیستم سوخت رسانی نیز می تواند بسیار موثر باشد. انجام این کارها میزان مصرف سوخت را نیز کاهش می دهد.
  2. باد تایرها را تنظیم کنید. تایرهای کم باد یا پر باد بر میزان مقاومت خودرو در برابر سطح جاده تأثیر زیادی دارند. تایرهایی که به خوبی تنظیم باد شده باشند می توانند میزان مصرف سوخت را تا 3 درصد کاهش بدهند.
  3. وزن خودرو را کاهش بدهید. توجه داشته باشید که هر 45 کیلوگرم وزن اضافی، میزان مصرف سوخت را بین 1 تا 2 درصد بالا می برد.
  4. باربند را باز کنید. برداشتن باربند می تواند حدود 5 درصد در مصرف سوخت صرفه جویی کند.
  5. با سرعت یکنواخت رانندگی کنید. شتابگیری ناگهانی و تغییر سرعت های پی در پی می تواند کارآمدی کلی خودرو شما را تا 4 درصد کاهش بدهد.
  • خودروهای کم مصرف برانید
    هر چقدر هم که به خوبی از خودرو خودتان مراقبت کنید، با گذشت زمان کارآیی خودش را از دست می دهد و بیشتر و بیشتر آلاینده می شود. در صورتی که برایتان امکان دارد، خودرو قدیمی خودتان را با یک خودرو جدیدتر و کم مصرف تر جایگزین کنید. خودروهای امروزی تقریباً یک سوم خودروهای یک دهه پیش آلایندگی تولید می کنند و در بازار نیز گزینه های بسیار کم مصرف و مناسبی وجود دارند.
  • روش زندگی و طرز فکرتان را تغییر بدهید
    همیشه راه حل هایی که ارائه می شوند، در نهایت به رفتار انسان بستگی دارند. واقعیت این است که بسیاری از راه حل های ارائه شده در این مقاله فقط زمانی به کار می آیند که تغییری اساسی در طرز فکر ما به وجود بیاید.
    ما مجبوریم خودروها و کامیون های کم مصرف تری داشته باشیم. امروزه ممکن است مردم به خودروهای برقی، سلول های سوختی نظر مساعدی نداشته باشند ولی این واقعیتی اجتناب ناپذیر است و برای حفظ محیط زیست راهکارهای دیگری وجود نخواهند داشت.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>