اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

زغال سنگ

واردات زغال سنگ چین در سال 2018 میلادی رشد نسبی 6.1 درصدی را در مقایسه سال به سال تجربه کرد و به 271.1 میلیون تن رسید که سهم 20 درصدی آن در واردات جهانی زغال سنگ را نشان می دهد. در این میان، بازده الکتریسیته حرارتی قدرت گرفت و میزان تقاضای داخلی از ذخایر فولاد با رشد قوی همراه شد و توسعه قابل توجهی در بخش های صنعتی و ساختمانی حاکم شد.

در سال گذشته میلادی نیز میزان واردات از ژوئن تا آگوست به ویژه در زمان اوج درخواست تابستان افزایش یافت و در 10 ماه نخست به 254.1 میلیون تن یعنی رشد 11.1 درصدی در مقایسه سال به سال دست یافت. داده های محلی چین نشان می دهد میزان واردات از اندونزی رشد قدرتمند 28.8 درصدی را در مقایسه سال به سال داشته و به 104.1 میلیون تن دربازه زمانی ژوئن-سپتامبر 2018 میلادی رسیده است. واردات زغال سنگ استرالیا در این میان رشد 7.6 درصدی را در مقایسه سال به سال در کارنامه خود ثبت کرد و به 65.4 میلیون تن طی 9 ماه ابتدایی 2018 میلادی رسید.

میزان تقاضا از نیروگاه برق حرارتی در بازه زمانی مذکور نیز مثبت بود با ثبت رشد 6.9 درصدی به 3.667 TWh رسید. افزون بر آن، تولید قدرتمند فولاد به واردات زغال کوک برای بهبود اوضاع در ماه های اخیر کمک شایان توجهی کرد.واردات زغال سنگ چین طی ماه های آتی و به دنبال افزایش تقاضا برای سیستم های گرمایشی در زمستان روندی صعودی را طی خواهد کرد. البته محدودیت های واردات این محصول نیز ممکن است بعد از زمستان و همزمان با جستجوی دولت برای کنترل قیمت های زغال سنگ داخلی و افزایش تولید محلی مجددا اعمال شود.

افزایش تنش های ناشی از جنگ تجارت بین دو قدرت برتر اقتصادی جهان موجب شد تا چین زغال سنگ را نیز در لیست تعرفه های 25 درصدی واردات آمریکا لحاظ کند. اما انتظار نمی رود که این امر تأثیر چندانی بر تجارت داشته باشد، زیرا چین اصلی ترین خریدار زغال سنگ آمریکا نیست. در سال 2018 میلادی، چین توانست 3.2 میلیون تن از زغال سنگ آمریکا را وارد کند که برابر با تنها یک درصد از حجم کلی واردات این کشور بود. همچنین، طی 9 ماه آغازین سال جاری میلادی، میزان واردات از آمریکا کاهش 5.5 درصدی را در مقایسه سال به سال پشت سر گذاشت و به 2.1 میلیون تن رسید.در این بین، میزان واردات زغال سنگ ژاپن افزایش 1.6 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد و به 192.8 میلیون تن در سال 2018 میلادی رسید چراکه این کشور برق نیروگاه های خود را تا حد بالایی از زغال سنگ تامین می کند.

کره جنوبی نیز توانست در سال گذشته میلادی میزان واردات زغال سنگ خود را با رشد قابل توجه 10.2 درصدی به 148.3 میلیون تن برساند چراکه قطعی برق بر زنجیره تامین انرژی تأثیر گذاشت و ایستگاه های آنلاین جدید فعالیت خود را آغاز کردند. همین امر همزمان با افزایش واردات زغال سنگ از اندونزی و مقاصدی با مسافت های طولانی تر مانند کانادا، آفریقای جنوبی، کلمبیا و آمریکا سود بسیاری به تقاضای تن مایل رساند. اما چشم انداز تقاضای کره جنوبی برای زغال سنگ حرارتی همزمان با اجرایی شدن قانون سوخت کم سولفور تغییر خواهد کرد. این امر میزان واردات زغال سنگ گرمازا را با محتوای کمتر سولفور از کلمبیا، آفریقای جنوبی و روسیه افزایش می دهد. طی 9 ماه نخست سال گذشته میلادی نیز کره جنوبی شاهد کاهش در میزان واردات زغال سنگ بود و با ثبت کاهش 1.2 درصدی به 11 میلیون تن رسید.

چین مرکز توجه واردات سنگ آهن جهان قرار دارد چراکه بیش از 70 درصد از سهم جهانی را به خود اختصاص می دهد. این درحالی است ژاپن و اروپا تنها سهم 15 درصدی واردات سنگ آهن جهان را مدیریت می کنند. میزان واردات سنگ آهن چین با رشد 4.9 درصدی در سال گذشته میلادی به 1.075 میلیارد تن رسید که علت آن در افزایش تقاضا از ذخایر فولادی نهفته است.

رشد در واردات سنگ آهن چین طی 10 ماه نخست سال گذشته میلادی رشد 0.6 درصدی را در مقایسه سال به سال تجربه کرد و به 891.8 میلیون تن رسید. این درحالی است که میزان تولید فولاد و بازده سنگ آهن داخلی در روندی نزولی به مسیر خود ادامه می دهد. تولید فولاد چین از آوریل سال جاری در آمار ماهانه رکورد زده و مجموع واردات 9 ماه آغازین 2018 میلادی را به 691.2 میلیون تن رسانده است که خبر از رشد 8.1 درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی می دهد. در این حین، بازده سنگ معدن داخلی افت شدید 41 درصدی را به دلیل محدودیت های زیست محیطی و ایمنی در کارنامه خود ثبت کرد.
علی رغم آنکه داده های رسمی، خبر از افزایش قابل توجه می دهد، امکان کاهش ظرفیت تولید فولاد چین بهموجب تعطیلی ذخایر غیرقانونی وجود دارد.

در همین راستا، اتحادیه اوراق فلزات چین در گزارشی ضمن اشاره به افزایش اوراق فولاد چین در نیمه نخست سال جاری میلادی اعلام کرد: 180 میلیون تن فلز در شش ماه ابتدایی سال جاری اوراق شد که در مقایسه با 148 میلیون تن سال گذشته میلادی روندی صعودی را نشان می دهد. افزون بر آن، افزایش ذخایر اوراق فولاد می تواند محرکی برای رشد قابل توجه بازده از سایت های الکتریکی باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>