اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی
 
گفتگو آنلاین
 
دانلود زینگ
خانه دانلود اپلیکیشن زینگ آشنایی با زینگ فروشگاه خدمات اطلاعاتی همکاری با ما تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

گفتگو آنلاین

دانلود زینگ

جستجو

هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین تخصص و تجربه یک تعمیرکار شود. پس بهتر است در نهایت به آنچه که تعمیرکارتان می‌گوید اعتماد کنید.

در ادامه به مرور چند عیب شایع در جلوبندی خودروها می‌پردازیم. لوازم یدکی کامیون بنز استفاده شده در این خودرو سنگین بسیار حائز اهمیت می‌باشد. 

یکی دیگر از عیوب بسیار شایع این مجموعه لرزش غربیلک فرمان است که بسیار دیده می‌شود. گاهی این عیب در هنگام ترمزگیری به چشم می‌آید. این مشکل ریشه‌های زیادی دارد که آنها را به اختصار نام می‌بریم.

لرزش فرمان خودرو

  • باز هم در اولین مرحله به لاستیک‌ها سر می‌زنیم. اما این بار فشار باد آنها اهمیت آنچنانی ندارد، بلکه آج لاستیک‌ها و ساییدگی آنها بسیار مهم بوده و می تواند باعث این عیب شود. لاستیک‌های جلو بسیار مهم هستند. آج تایرها، کیفیت آنها و نحوه قرارگیری شان می‌تواند در بسیاری از پارامترها تأثیر بسیار زیادی بگذارد. حتی تفاوت میزان آج لاستیک چپ و راست می‌تواند غربیلک را تا حدودی بلرزاند. پس در کیفیت لاستیک‌های خودروی خود دقت کنید تا از عوارض آن به دور بمانید.
  • دومین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید بالانس بودن چرخ های جلو است. نابالانسی در چرخ‌ها می‌تواند به راحتی فرمان را بلرزاند و حتی در صورت عدم برطرف کردن آن جلوبندی را نیز با عیوب غیرقابل پیش بینی مواجه کند.
  •  میل تعادل همان گونه که از اسمش پیداست برای حفظ تعادل خودرو به کار می‌رود. این میله با شکل خاصی که دارد و نحوه اتصالش در سر پیچ‌ها نیروی پیچش را بین دو چرخ تقسیم کرده و از خم شدن بیش از حد خودرو به یک سمت جلوگیری می‌کند. این میله توسط دو بوش محکم نگه داشته می‌شود. در صورت خرابی این بوش‌ها نیز غربیلک فرمان می‌لرزد یا اصطلاحاً فرمان می‌زند. بوش‌های میل تعادل در بی سر و صدا کار کردن سیستم تعلیق و جلوبندی نقش به سزایی دارند.
  • اما قسمت دیگری که در جلوبندی نقش موثری دارد بلبرینگ چرخ بوده که خرابی آن می‌تواند عیوب زیادی را به وجود آورد که از جمله آن‌ها لرزش فرمان خودرو است. خرابی بلبرینگ چرخ صدای خاصی دارد که از آن می‌توان به معیوب بودن این قطعه پی‌برد. توجه داشته باشید تنظیم بلبرینگ چرخ بسیار مهم است و در عمر بلبرینگ و کارکرد آن نقش زیادی دارد.
  •  نقش اصلی در گرفتن ضربات جاده و کنترل نوسانات را در سیستم تعلیق کمک فنر بازی می‌کند. این وسیله که خود می‌تواند عیوب و مشکلات زیادی را شامل شود (که معمولاً تعمیرکارها با تعویض آن اقدام به رفع عیب می‌کنند) اگر خراب شود مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. گاهی لرزش فرمان نیز از خستگی شدید کمک یا فنر بوده که استحکام لازم را نداشته و ارتعاشات را به سیستم فرمان و در نهایت غربیلک منتقل می‌کند. گاهی مواقع شل بودن کمک فنر نیز باعث ایجاد صدای اضافی و لرزیدن فرمان نیز می‌شود.
  • سیبک نیز یکی از عوامل و ریشه‌های این عیب است. وقتی سیبک خراب شده و حرکت مفصلی خود را به درستی انجام ندهد می‌تواند این عیب را به وجود آورد. سیبک نباید در راستای محور Y حرکتی داشته باشد. به زبان ساده تر سیبک نباید حرکت عمودی آنچنانی داشته باشد. لقی مجاز سیبک در راستای عمود آنقدر کم است که با دست حس نمی‌شود. پس خرابی و لقی سیبک موجب لرزش فرمان و زدن آن می‌شود.
  •  تنظیم زوایای فرمان نیز در لرزش فرمان بسیار تأثیرگذار است. پس اگر فرمانتان می‌لرزد در اولین فرصت یک تنظیم فرمان انجام دهید.
  •  گاهی خرابی اتصالات و شل بودن بیش از اندازه آنها نیز این مشکل را به وجود می‌آورد که با آچارکشی و کنترل مجدد برطرف می‌شود.
  •  اما گاهی لرزش فرمان فقط در هنگام ترمزگیری بوده که این عیب از دیسک‌های ترمز است. وقتی دیسک تاب داشته باشد در هنگام ترمزگیری این حالت مشاهده می‌شود. برای برطرف کردن این عیب دو راه دارید. ابتدا باید قطر دیسک‌ها سنجیده شود. اگر به حد لازم بود با تراشکاری و برداشتن لایه‌ای نازک از روی دیسک این عیب برطرف می‌شود. اما اگر قطر دیسک کم باشد باید حتماً عوض شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که در سیستم فرمان خودرو دیده می‌شود، انحراف خودرو به یک سمت در مسیر مستقیم است. وقتی در حال حرکت در مسیر مستقیم هستید، اگر فرمان را برای چند لحظه رها کنید، خودرو تمایل دارد از مسیر مستقیم خارج شود و اصطلاحاً گفته می‌شود فرمان به سمتی می‌کشد.

اتصالات فرمان و تنظیم زوایای چرخ می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. پس آنها را نیز کنترل کنید. البته باید توجه داشت که برای لوازم یدکی کامیون بنز قطعاتی از آن هستند که از بلبرینگ استفاده می‌کنند

  •  اما یکی از مهم‌ترین دلایل این عیب شاسی خودرو است. وقتی شاسی خودرو از یک سمت مورد ضربه و آسیب قرار می‌گیرد تنظیمات اولیه کارخانه و ابعاد شاسی به سرعت به هم می‌ریزد. برگرداندن آن به حالت اولیه بسیار مشکل بوده و گاهی این کار به درستی انجام نمی‌شود. خودرویی که در اثر تصادف شاسی آن تغییر حالت داده باشد به سرعت در سیستم جلوبندی مشکل پیدا می‌کند. سیستم فرمان و متعلقات آن هم که وابسته جلوبندی است سریع خراب شده و دچار مشکل می‌شود. کشیدن فرمان به یک سمت، خراب شدن سریع پلوس‌ها، پاره شدن گردگیر آنها و در کل خرابی جلوبندی از عوارض این گونه خودروها است. پس قبل از خرید خودروی کار کرده از سلامت شاسی اطمینان حاصل کنید.
  • بازوی سگ دست که نقش اساسی در جلوبندی بازی کرده و بازیگر نقش اول است در صورت خرابی باعث کشیدن فرمان به یک سمت می‌شود. نگران نباشید قیمت این بازیگر نقش اول برخلاف بسیاری از بازیگران امروز زیاد نیست. قیمت لوازم یدکی کامیون بنز در مقایسه با خودرو‌های سنگین دیگر در کل مناسب است
  •  فنر در سیستم تعلیق به همراه کمک نقش جذب ضربات را به عهده دارد. این فنر ضریب جذب انرژی خاصی داشته که باید به آن توجه کرد. در بسیاری مواقع وقتی فنر خسته می‌شود سیستم هدایت خودرو را تحت تأثیر خود قرار داده و باعث کشیدن فرمان به یک طرف می‌شود. به زبان ساده تر فنر ضعیف شده و نیرو را نمی‌تواند جذب کند. پس آن را باید عوض کنید. فنر نیز قیمت چندانی ندارد.
  • گاهی خرابی سیستم ترمز نیز باعث این مشکل می‌شود. نیروی ترمز باید بین چرخ‌ها به یک اندازه تقسیم شود. این تقسیم مساوی سبب می‌شود تا در زمان ترمزگیری هر چرخ به یک اندازه تحت تأثیر نیروی ترمز قرار بگیرد. حال تصور کنید این نیرو به مساوات تقسیم نشده و یک چرخ کمی بیشتر تحت فشار قرار بگیرد. در نتیجه تغییر دور به سرعت انجام گرفته و فرمان به یک طرف منحرف می‌شود. در این گونه مواقع خودرو و سیستم ترمز آن به یک ترمزساز ماهر نشان داده شود. ممکن است پمپ ترمز یک چرخ گریپاژ کرده باشد و نتواند به درستی ترمز بگیرد. درمان این درد باز شدن پمپ ترمز و شست وشوی بوش‌های آن بوده تا کاملاً روان حرکت کند.
  •  اما عیب دیگر، سر و صدای غیرعادی سیستم تعلیق خودرو است. به گونه که شما در هر دست اندازی می‌افتید صدای تق تق یا هر نوع صدای دیگری از سیستم تعلیق به گوش می‌رسد. گاهی می‌شود که شما خودرو را با دست تکان می‌دهید، ولی صدای اضافی از سیستم تعلیق می‌شنوید. این گونه سر و صداهای اضافی نشان دهنده خرابی سیستم تعلیق بوده که به راحتی قابل برطرف شدن است.
  • کمک فنر باید نه زیاد سفت نه زیاد نرم باشد. همچنین پس از جمع شدن باید آرام به حالت اولیه خود بازگردد. پس قبل از هر چیزی باید نحوه کار کمک فنر کنترل شود. در این مواقع معمولاً کمک فنر تعویض می‌شود. ساییدگی سیبک و بدون روغن کار کردن آن هم سبب این سر و صدا می‌شود. سیبک نیز معمولاً قابل تعمیر نیست. چون به صورت پرسی ساخته می‌شود. پس سیبک نیز به راحتی تعویض می‌شود.

شل بودن میل تعادل و برخورد آن با سایر قسمت‌ها سر و صدای اضافی تولید می‌کند. گیج زدن خودرو را تقریباً همه ما با آن دست و پنجه نرم کردیم.

این هم یکی از شایع‌ترین عیوب بوده که دلایل و ریشه‌های خود را دارد. بار دیگر به میله تعادل بازمی‌گردیم. اگر این میله ضعیف شود و نتواند نیرو را به درستی در خود جذب کند خودرو به راحتی گیج می‌زند. سیستم تعلیق، فنر و کمک فنر نیز وقتی ضعیف می‌شوند باعث گیج زدن خودرو می‌شوند.

شاسی
شاسی ماشین یک جزء اساسی آن است. شاسی قاب جوش داده شده ای که سایر اجزا رو یا داخل آن ادغام می‌شوند. (البته در بسیاری از خودروهای امروزی شاسی دیگر به صورت یک جزء جداگانه وجود ندارد بلکه عملکرد آن در سازه زیر بدنه ادغام و یکی شده).به این ترتیب بدنه از همان ابتدا به نقاله خط مونتاژ وصل می‌شود و در امتداد خط حرکت می‌کند. همان طورکه این بدنه پیش می‌رود، ماشین به معنای واقعی کلمه درست می‌شود و محصول نهایی ایجاد می‌شود.

قطعاتی که پی در پی به بدنه متصل می‌شوند عبارتند از: موتور، سیستم تعلیق جلو و عقب، مخزن سوخت، پلوس، سیستم انتقال قدرت، میل لنگ، جعبه دنده، جعبه فرمان و سیستم ترمز. لوازم یدکی کامیون بنز را می‌توان شامل موارد فوق دانست.

بدنه
درست کردن بدنه یکی از فرایندهای اصلی تولید است. اول، مجموعه کف بدنه در مکان مناسبش قرار می‌گیرد و سپس ستون‌های چپ و راست برای عقب، وسط و جلو، همچنین مجموعه عقب بدنه، در موتور (کاپوت) و سقف به بدنه جوش داده می‌شوند. در بسیاری از این مراحل معمولاً از ماشین آلات روباتیک بهره گرفته می‌شود.

رنگ
قبل از رنگ کردن خودرو، یک تیم کنترل کیفیت، بدنه را بازرسی می‌کنند. کارگران ماهر فرورفتگی‌ها، قسمت‌های ساییده شده (اصطلاحاً نیش و قری) و یا تغییر شکل‌های دیگری که طی فرایند نقاشی می‌توانند مسئله ساز شوند را جست وجو می‌کنند. پس از این که این مرحله به اتمام می‌رسد، ماشین در آغاز به طور خودکار در آستر (لایه زیرین) "غوطه ور" می‌شد و سپس آستر در مکانی که باد گرم می‌زند خشک می‌شود. هنگامی که روند آستر زدن به پایان می‌رسد، ماشین در خود رنگ اصلی غوطه ورمی شود و دوباره قبل از حرکت به مرحله بعدی خشک می‌شود.

البته قبل از بردن به کوره پخت رنگ، قسمت‌های نفوذ آب و هوا به بسیاری از قسمت‌های بدنه با یک سری مواد آب بندی کردن (سیلرکاری) گرفته می‌شود.

اجزای داخلی
بعد از این که ساختار خودرو به طور کامل رنگ می‌شود، خودرو به بخش مونتاژ می‌رود. در آنجا همه اجزای داخلی به بدنه وصل می‌شوند.این اجزا عبارتند از: جلو آمپر، سیستم‌های سیم کشی، قسمت‌های مختلف داشبورد، چراغ‌های داخلی، صندلی‌ها، رودری‌های تزیینی داخل، سقف کاذب، رادیو، بلندگو، شیشه، ستون فرمان، نوارهای آب بندی دور در، پدال‌های ترمز و گاز، موکت کف و طاقچه عقب.

جفت کردن بدنه/شاسی
در گذشته شاسی و بدنه دو جزو جدا بودند. ولی امروزه بدنه جوری طراحی می‌شود که عملکرد شاسی با سازه زیرین در هم آمیخته شده.

هنگامی که خودرو ساخته شد، ماشین بازرسی می‌شود و به وسیله راننده ای راه برده می‌شود. در برخی از ماشین‌های خاص از طریق رایانه و ماشین‌های کنترل ( C & C) از سرعت و کامل بودن تناسب بین مجموعه بدنه و شاسی اطمینان حاصل می‌شود. سپس خودروهای ساخته شده در صف انتظار برای نقل و انتقال به منظور فروش قرار می‌گیرند.

نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
نماد اعتماد الکترونیک logo-samandehi گواهی شامد ثبت نرم افزار
نماد اعتماد الکترونیک نشان ملی ثبت گواهی شامد ارشاد

         

© کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به داده پردازان هومان پویان می باشد.


مخفی کردن >>