اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بارنامه حمل کالای جاده ای چیست ؟سندی است مالی (اوراق بهاء دار)که در آن مشخصات مرسل، مرسل الیه، مرسوله و وسیله حمل و راننده آن همراه با مبلغ خدمات شرح داده شده است.

در شرایط فعلی که سند معتبری مانند بارنامه در دست راننده است اما باز هم شاهد پرداخت‌های مدت‌دار و گاهی عدم پرداخت مواجه هستیم، همچنین از بارنامه کاغذی حسب موارد ذکر شده در آن به عنوان مجوز ورود و خروج به شهرها و مراکز صنعتی و کارخانه ها نیز استفاده می‌شود.

این مهم نتیجه عملی برای کشور نخواهد داشت مگر با ایجاد ترکیبی علمی و عملیاتی و ایجاد روش‌های ارتباطی بین بانک مرکزی، بانک عامل، کامیون‌داران و رانندگان، شرکت های حمل کالا، بازارگاه‌های الکترونیکی بار، گمرکات، بندر گاه ها، سامانه سپهتن، صاحبان کالا، فرستنده، گیرنده، سازمان راهداری، پلیس و سایر صاحبان نفع و صاحبان مسئولیت در قالب پروتکلی واحد که در آن سهم مسئولیت و سهم بهره مندی هر کدام به شفافیت مشخص و تبیین شده باشد.

برای این منظور الگو برداری از کنوانسیون تجارت جاده‌ای تیر و نحوه‌ی صدور کارنه‌تیر، پرداخت کرایه حمل و تمامی موارد قانونی و ذکر شده در آخرین اصلاحیه تیر و ضمائم آن پیشنهاد می‌گردد تا حمل داخلی، کریری و فورواردری کالا با حمل بین‌المللی آن هماهنگ و همراه شود و مدل ایرانی و قانونمند منطبق با قوانین بین‌المللی ایجاد شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای اظهار داشت: برای جلوگیری از حضور رخ به رخ رانندگان در شرکت‌های حمل‌ونقل برای دریافت بار، اصلاح آیین‌نامه وظایف مدیر فنی در شرکت‌های حمل‌ونقل آماده شده است که با تصویب دولت، شرکت‌های حمل‌ونقل به صورت الکترونیکی با رانندگان ارتباط برقرار می‌کنند و هرگونه پرداخت کمیسیون از طرف رانندگان به صورت الکترونیکی و شفاف خواهد بود.

مداح افزود: ارتباط رخ به رخ بین شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان سبب شده که هرگونه پرداختی اضافی از طرف رانندگان به شرکت‌ها به صورت نقدی انجام شود و هیچگونه ردپایی باقی نماند در حالی که با حذف بارنامه کاغذی و با صدور بارنامه الکترونیکی مسایل و مشکلات مربوط به دریافت کمیسیون اضافی از رانندگان حل و فصل می‌شود.

وی تأکید کرد: در صورتی که صدور بارنامه کاغذی در کشور متوقف و تمام بارنامه‌ها و پرداخت کمیسیون رانندگان نیز به صورت الکترونیکی انجام شود، بسیاری از مشکلات کامیون‌داران در این زمینه برطرف می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: بسترهای لازم برای صدور بارنامه الکترونیکی در کشور فراهم شده و اکنون در بسیاری از استان‌ها بارنامه‌ها به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و به تدریج با برنامه‌ریزی مناسب تا 3 ماه آینده صدور بارنامه کاغذی در حمل‌ونقل جاده‌ای متوقف می‌شود.

صدور بارنامه الکترونیکی حلقه مفقوده در حمل‌و‌نقل جاده‌ای به شمار می‌رود زیرا با همگانی شدن صدور این بارنامه همه اطلاعات مربوط به ناوگان، راننده و محموله بار و کمیسیون دریافتی آن به صورت مستمر قابل رصد است.

صدور بارنامه الکترونیکی عامل اصلی امنیت جابه‌جایی کالا، بهبود استانداردهای حمل بار، کاهش تلفات و برقراری عدالت جاده‌ای و ایجاد سامانه بارنامه برخط و یا همان الکترونیکی شدن صدور بارنامه به عنوان یک تحول شگرف در حوزه حمل‌ونقل محسوب می‌شود.

با وجود همه مزایای الکترونیکی شدن صدور بارنامه، هنوز هم صدور این بارنامه در سطح کشور همگانی نشده و این سبب شده زمینه مناسب برای سوداگری شرکت‌های حمل‌ونقل در کشور فراهم شود.

با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در زمینه کنترل و نظارت بر فعالیت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کالا، زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای طرح صدور بارنامه الکترونیکی در کشور فراهم شده به گونه‌ای که با حذف صدور بارنامه‌های کاغذی، برای هر خودروی حامل کالا کد رهگیری صادر می‌شود که از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سایر دستگاه‌های نظارتی از جمله پلیس راه قابل کنترل و ردیابی است.

تسهیل در فرآیند صدور بارنامه، حذف تردد‌های غیرضروری و طی مسافت‌های طولانی برای اخذ بارنامه، کاهش مصرف سوخت، تسهیل در صدور بارنامه الکترونیکی از جمله ویژگی‌ها و مزیت‌های اجرایی شدن این کار در کشور است.

قرار بود بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با دستگاه‌های ذیربط و ادارات کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان های سراسر کشور، صدور بارنامه الکترونیکی تا پایان 96 به صورت آزمایشی اجرا شود و پس از ارزیابی صحت و درستی اجرای این طرح، از ابتدای خردادماه سال 97 در سراسر کشور به مرحله اجرا درآید و از این رو صدور بارنامه الکترونیکی در بسیاری از استان‌ها آغاز شده است.

حذف بارنامه کاغذی و صدور بارنامه الکترونیکی تغییر و تحول بزرگی در حوزه حمل‌ونقل جاده ای محسوب می‌شود و انتظار می‌رود با همکاری و مساعدت سایر دستگاه‌ها از جمله پلیس راه این طرح مهم به بهترین شکل و کمترین مشکل در کشور اجرایی شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>