اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کشتیرانی جهان

موسسه Drewry یک جمع بندی کلی از بخش های مختلف بازار کشتیرانی شامل کانتینری، کشتیرانی چند منظوره درماه سپتامبر سال جاری میلادی را ارائه داد.

بخش کانتینری
از یک طرف تحویل بیش از حد انتظار شناورهای جدید و از سوی دیگر اوراق کمتر درسال جاری میلادی، Drewry را مجبور ساخت که پیش بینی خود نسبت به رشد ظرفیت ناوگان کانتینری را با کمی افزایش به 5.7 درصد ارتقا دهد.در ابتدای ماه جاری، کل ناوگان جهانی کانتینر تعداد پنج هزار و 273 فروند شناور با مجموع ظرفیت 21 میلیون و 800 هزار TEU را در اختیار داشت.

بازار اوراق شناورهای قدیمی تر تقریبا از حرکت باز ایستاده است، به طوریکه درپنج ماه نخست سال جاری میلادی تنها 29 کشتی کانتینری با مجموع ظرفیت 43 هزار TEU برای اوراق فروخته شدند. درحالی که درمدت مشابه سال گذشته تعداد 126 فروند شناور با مجموع ظرفیت 357 هزار TEU اوراق شدند.افزون براین بازار چارتری شیب نزولی را طی می کند و سایز ناوگان بیکار رو به افزایش است، هم چنین به دلیل کاهش ارزش پول رایج هند و دسترسی گسترده فولاد ارزان کاندیدهای بیشتری برای یاردهای اوراق وجود ندارند، از این رو خاموشی فعالیت این بازارهمچنان ادامه خواهد داشت.

با نگاهی برآینده می توان گفت، چشم اندازهای فعالیت اوراق بستگی زیادی به استراتژی های به کارگرفته شده از سوی مالکان در پاسخ به قانون لازم الاجرای استفاده از سوخت با سولفور پایین خواهد داشت. احتمال زیادی وجود دارد که شناورهای قدیمی تر با سوخت کارآمد کمتر به عنوان شناورهای مازاد تلقی شوند.

بخش کشتیرانی چند منظوره
علیرغم بهبود بازار چارتری و تقاضای قوی برای کشتی های حمل کالاهای فوق سنگین Heavy-lift، حرکت بازار سفارش ساخت کشتی های چند منظوره MPV در ماه سپتامبر سال جاری میلادی کند و آهسته بود.دفتر سفارش ساخت اخیر از لحاظ DWT معادل سه درصد از سهم کل ظرفیت ناوگان را برعهده دارد. 23 فروند شناور با ظرفیت 260 هزارDWT قرار بوده است که در ماههای باقیمانده سال جاری میلادی تحویل داده شود. با این وجود انتظار می رود برخی از این شناورها در سال 2020 میلادی تحویل داده شوند.چشم انداز Drewry برای تجارت دریابرد مواد ساختمانی درسال جاری میلادی مثبت است، برهمین اساس باید انتظار تقویت بازار تقاضای شناورهای MPV کوچک تر را داشت.

رویهم رفته Drewry پیش بینی می کند، بازار سفارش ساخت غیرفعال باقی بماند و به دنبال تقاضای قوی نرخ چارتر MPV روند بهبود را طی خواهد کرد، افزون براین، دفتر سفارش ساخت کم قطر و اوراق پایین منجر به کاهش رشد ناوگان MPV خواهد شد.نکته قابل توجه دیگر اینکه، جنگ تجاری آمریکا-چین وعوارض گمرگی ضد دامپینگ برخی محصولات از جمله عوامل اصلی تغییر الگوهای تجارت جهانی و هم چنین بازار کشتیرانی حمل مایعات شیمیایی هستند. انتظار می رود با به پایان رسیدن تعطیلات ملی چین نرخ کرایه حمل افزایش پیدا کند.

تأثیر تعرفه ها بر کارگوهای آمریکا عمدتا بر محصولاتی مانند اتیلن دی کلراید EDC، استیرین و پاراکسیلن متمرکز می شود. واردات این محصولات از آمریکا به چین سهم نسبتا کوچکی را برعهده می گیرد و درکوتاه مدت تأثیر محدودی خواهد داشت. اما در بلند مدت، تعرفه چین بر متانول آمریکا ممکن است یک تأثیرعمیق در توقف محمولات متانول آمریکا به این کشور داشته باشد.حتی پس از به حرکت درآمدن دوباره چرخه فعالیت یاردهای اوراق پاکستان، رویهم رفته بازار اوراق برای دومین ماه متوالی در ماه آپریل سال جاری میلادی آرام و ساکت سپری شد. علیرغم اینکه اوراق محدود بود، اما به دلیل میزان بالای تحویل شناور، ظرفیت ناوگان رشد پایدار 3.5 درصد سال به سال را به نمایش گذاشت.

شایان ذکراست به دنبال اعلام تعرفه ها در جنگ تجاری آمریکا-چین، ال پی جی آمریکا تبدیل به یک محصول غیر رقابتی در بازار چین شد، برهمین اساس، چین به سمت عرضه کنندگان خاورمیانه و استرالیایی برای پاسخگویی به تقاضای ال پی جی خود متمایل گشته است.در بخش کشتی های حمل گاز، ماه سپتامبر سال جاری میلادی ماهی پرثمر برای مالکان ال ان جی بود، چنانچه به دلیل کمبود ال ان جی در بازار، نرخ کرایه حمل شیب تند صعودی را به همراه داشت. پیش بینی می شود، نرخ کرایه حمل کشتی غول پیکرحمل گاز به بالاترین سطح طی دو سال آینده برسد، بازار سفارش ساخت این شناور نیز در سکوت مطلق باقی خواهد ماند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>