اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دامپینگ به معنای نوع خاصی از سیاست در قیمت گذاری اجناس و کالا ها می باشد. این نوع قیمت گذاری مخرب بیشتر در عرصه تجارت بین المللی اجرا می شود. دامپینگ هنگامی رخ می دهد که یک تولید کننده کالای خود را با قیمتی ارزان و کمتر از آن چه که در بازارهای داخلی به فروش می رسد، به کشوری دیگر صادر می کند. این نوع قیمت گذاری ارزان اثر مخربی روی اقتصاد بین المللی دارد.

دامپینگ با چه هدفی انجام می شود؟
ممکن است تولید کننده کالا با این کار، در کوتاه مدت متضرر شود؛ اما با این سیاست آسیب زننده در دراز مدت می‌تواند سود بیشتری نصیب خود کند. دامپینگ با هدف افزایش سهم تولید کننده در بازار فروش خارجی و بین‌‌‌المللی انجام می شود. هنگامی که تولید کننده کالای خود را با قیمتی بسیار پایین در بازارهای خارجی به فروش می رساند، رقابت تنگاتنگی ایجاد کرده و سرانجام برنده میدان رقابت می‌شود؛ در این هنگام بازار آن کالا را به صورت انحصاری به دست می گیرد و به این ترتیب می تواند کیفیت و قیمت کالای خود را در هر سطحی که باشد، به بازار مصرف تحمیل کند.

معمولا تولیدکنندگان هنگامی که بازار را در انحصار خود در آوردند، قیمت کالاهای خود را بالا می برند تا از حالت انحصاری که ایجاد کرده اند، نهایت سود را کسب کنند.

دامپینگ در تجارت جهانی
در توافقات ضد دامپینگ سازمان تجارت جهانی، از دامپینگ جلوگیری نمی شود، مگر آن که این عمل، صنعت داخلی کشور تولید کننده را تهدید کرده یا به آن آسیب جدی برساند. همچنین هنگامی که دامپینگ باعث عقب ماندگی و رکود صنعت داخلی کشور تولید کننده شود، سازمان تجارت جهانی با اتخاذ سیاست های ضد دامپینگ از آن جلوگیری می کند.

انواع دامپینگ:

  • دامپینگ مستمر
    دامپینگ مستمر یا دائمی ناشی از تمایل یک انحصار گر داخلی برای حداکثر نمودن سود خود با فروش کالا به قیمتی بالا در بازار داخلی که فاقد محدودیتهای تجاری یا هزینه‌های حمل و نقل است نسبت به قیمت خارجی که تحت تأثیر رقبای قدرتمند خارجی است.
  • دامپینگ مخرب
    دامپینگ مخرب یا غارتگر عبارت است از فروش موقتی کالا در خارج به قیمت کمتر از قیمت داخل یا حتی با ضرر و فروش آن به قیمت کمتر از هزینه‌های تولید برای بیرون راندن رقبای دیگر یا از بین بردن صنعت داخلی یک کشور. سپس بعد از بی‌رقیب شدن در بازار کالای مذکور قیمتها جهت کسب سود حاصل از قدرت انحصاری بالا می‌رود.
  • دامپینگ تصادفی
    دامپینگ تصادفی فروش اتفاقی یک کالا در بازار خارجی به قیمت کمتر از بازار داخلی برای تخلیه مازاد پیش‌بینی نشده کالاها به علت اینکه این مازاد باعث کاهش قیمت در بازار داخلی نگردد و در واقع وقتی اضافه تولید فروخته شد دامپینگ متوقف می‌گردد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>