اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

یکی از اصطلاحاتی که معمولا رانندگان و آپاراتی ها به کار می برند، تعیین درصد برای لاستیک خودرو است. حتما تاکنون این عبارت را شنیده اید که فردی عنوان می کند که لاستیک های خودروی او 70 درصد هستند یا وضعیت یکی از لاستیک ها 30 درصد است و اصطلاحاتی از این قبیل اما این اصطلاح از کجا آمده است و چگونه می توان برای لاستیک ها درصد گذاری کرد؟ به طور کلی درصد لاستیک خودرو چیست و چه تأثیری در وضعیت آن ایجاد می کند؟ با ما در ادامه همراه باشید تا در این رابطه اطلاعاتی را به شما بدهیم و راه های تشخیص درصد لاستیک را نیز به شما آموزش دهیم.

درصد لاستیک خودرو چیست؟
تعیین درصد برای لاستیک خودرو، در واقع روشی برای تشخیص میزان کارکرد لاستیک می باشد. به این ترتیب می توان چنین نتیجه گرفت که هنگامی که عنوان می شود یک لاستیک 100 درصد است، به این معنی است که لاستیک مربوطه کاملا نو بوده و تاکنون از آن استفاده ای نشده است. به همین ترتیب، هر چه میزان درصدی که برای لاستیک عنوان می شود کمتر شود، میزان کارکرد لاستیک افزایش یافته و از عمر مفید آن کاهش می‌یابد.

تایر

                                                      تفاوت لاستیک 30 درصد با یک لاستیک 100 درصد

هنگامی که گفته می شود یک لاستیک در وضعیت 50 درصد است، یعنی این که لاستیک مورد نظر بیش از نیمی از عمر مفید خود را از دست داده و پس از مدت کوتاهی باید کاملا تعویض شود. اما سوالی که ممکن است که برای شما پیش آید، این است که این درصد گذاری چگونه انجام شده و دقیقا به چه قسمتی از لاستیک اشاره می کند؟

درصد لاستیک معمولا بر اساس اندازه ارتفاع یا اندازه آج لاستیک سنجیده می شود. هر لاستیک، بسته به نوع و برند سازنده آن، یک ارتفاع مشخص آج دارد که پس از استفاده از لاستیک، به تدریج از این ارتفاع کاسته می‌شود.

آج لاستیک در واقع همان شیارهای مختلف و متقاطع در سطح بیرونی لاستیک می باشد که بیشترین سطح تماس را با زمین دارد. آج لاستیک نقش مهمی در سواری خودرو و رانندگی در شرایط مختلف آب و هوایی ایفا می کند و بسیار مهم است.

لاستیک های با درصد بالای 30 درصد همچنان قابلیت استفاده در شرایط مختلف را دارند و می توان از آنان استفاده نمود. اما لاستیک های زیر 30 درصد باید نهایت احتیاط را هنگام رانندگی با آن ها داشت و در اسرع وقت نسبت به تعویض لاستیک ها اقدام نمود.

تایر

                                                                   خودروی دارای لاستیک سائی

درصد لاستیک خودرو چگونه محاسبه می شود؟
آنچه که مشخص است، روشی استاندارد و علمی برای مشخص کردن درصد لاستیک وجود ندارد و بسیاری از افراد تنها به محاسبه تقریبی و چشمی درصد لاستیک می پردازند. اما اگر بخواهیم به طور تقریبی درصد لاستیک را محاسبه کنیم، باید از ابزار دقیقی برای تعیین ارتفاع آج لاستیک استفاده کنیم.

برای محاسبه درصد لاستیک ما به چند فاکتور نیاز داریم. اول آنکه باید ارتفاع آج لاستیک را در زمانی که لاستیک نو بوده و 100 درصد است، داشته باشیم. دومین فاکتور نیز، اندازه ارتفاع آج لاستیک در حال حاضر است.به طور معمول، ارتفاع آج لاستیک های خودروی سواری شهری، بین 5.5 تا 6 میلی متر در زمان نویی لاستیک می‌باشد.

برای محاسبه اندازه آج لاستیک مصرف شده، می توانید از ابزار مختلفی که قادر به اندازه گیری ارتفاع هستند استفاده کنید. همچنین می توانید از یک سکه نیز کمک گرفته و اندازه ارتفاع را تعیین کنید. برای این منظور یک سکه کوچک را در شیار آج لاستیک فرو کرده و سپس ارتفاع آج را روی آن اندازه بزنید. حال با استفاده از یک خطکش دقیق، اندازه مشخص شده را بر حسب میلی متر تعیین کنید.

با داشتن اندازه حال حاضر و اندازه اولیه، شما می توانید با استفاده از فرمول زیر، اقدام به تخمین درصد لاستیک خودروی خود نمایید. البته باید به یاد داشته باشید که این روش دقیقی برای تخمین عمر لاستیک خودرو نیست و نمی توان به طور صددرصدی به آن اطمینان نمود. اما با این حال می توان تا حدودی برای تخمین زمان تعویض لاستیک های خودروی خود به آن تکیه کنید.

فرمول

                                                                                فرمول محاسبه درصد لاستیک

نکته: همانطور که اشاره شد، استفاده از این روش برای تخمین عمر لاستیک، چندان مطمئن نبوده و همانطور که در مطالب پیشین نیز در رابطه با تعیین عمر مفید لاستیک خودرو صحبت کردیم، فاکتورهای زیادی برای کاهش یا افزایش عمر لاستیک وجود دارد.

نکته: اگر به دلیل تنظیم نبودن فرمان و یا مشکل لاستیک سائی، ارتفاع قسمتی از آج خودرو کمتر از بقیه قسمت هاست، مبنای اندازه گیری درصد لاستیک را باید آن قسمت بیشتر سائیده شده قرار دهید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
حسین بشاکردی :
عالی
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>