اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

قیچی شدن تریلی

شاید تاکنون بارها در جاده‌ها شاهد از کنترل خارج شدن تریلی‌ها و قیچی شدن آنها بوده‌اید و از خود پرسیده‌اید که چگونه راننده نمی‌تواند از بروز حادثه جلوگیری کند در حالی که انتظار این است که یک راننده حرفه‌ای با گذراندن دوره‌های آموزشی و کسب تجربه باید خیلی دقیق‌تر عمل کرده باشد ولی چرا هر روز شاهد بروز اتفاقات این چنینی هستیم ؟

شاید ابتدایی‌ترین جوابی که به ذهن می‌رسد این باشد که بی احتیاطی و خطای انسانی علت بروز حادثه باشد در حالی که خطای انسانی می‌تواند فقط یکی از دلایل موجود باشد پس با ذکر یک مثال به بررسی دقیق تر این مسئله خواهیم پرداخت تصور کنید که در یک مسابقه تیر اندازی شرکت کرده‌اید و فقط یک بار اجازه شلیک به سیبل روبرو را دارید و قطعا پیروزی در رقابت برایتان مهم است شما در نهایت دقت با توجه به حدس و گمان خود سعی در تنظیم اسلحه به سوی هدف می‌کنید ولی با اینکه تقریبا مطمئن هستید که به هدف می‌زنید ولی با یک خطای فاحش شانس پیروزی را از دست می‌دهید در اینجا اگر فرصت‌های بیشتری به شما بدهند شانس شما برای پیروزی به شدت افزایش پیدا می‌کند زیرا شما اصطلاحا موفق به قلق‌گیری می‌شوید…

در رانندگی هم همین قلق‌گیری باعث جلوگیری از بسیاری حوادث می‌شود ولی آیا می‌شود برای جلوگیری از قیچی کردن یک تریلی با وزن 42 تن تمرین قلق‌گیری کرد…!!!جواب این است که هرگز چرا که یک راننده حرفه‌ای هر چقدر هم تجربه داشته باشد فقط یک مرتبه قیچی شدن را تجربه خواهد کرد و بعد از آن دیگر فرصتی برایش باقی نخواهد ماند و همین بی تجربگی باعث وقوع حادثه خواهد شد.وقتی یک تریلی در خط مستقیم در حال حرکت است شتاب جانبی یا نیروی جی در آن تقریبا خنثی است ولی وقتی به یک پیچ وارد می‌شوید یا اقدام به ترمز می‌کنید بدون اینکه خودتان بدانید نبرد شاسی کشنده با نیروهای جی اغاز می‌شود و مجموعه‌ای از قطعات و تایرها تحت شدید ترین فشارها برای پیروزی در رقابت به کمک راننده می‌آیند، هرگاه فشار جی (شتاب جانبی) از توان کشنده بیشتر باشد تریلی شروع به قیچی شدن خواهد کرد. بنابراین راننده تریلی باید برای جلوگیری از قیچی یک سری از مسایل تئوریک را بداند و هر آنچه را می‌آموزد با شرایط جاده تطبیق دهد زیرا امکان تجربه چنین چیزی برای کسی وجود ندارد.

در مجموع اگر فشار جانبی بیش از اندازه باشد حتما دو اتفاق می‌افتد !؟ یا تریلی شروع به چپ شدن خواهد کرد که در این صورت راننده هرگز متوجه نخواهد شد زیرا فرایند چپ شدن ابتدا از انتهای تریلی شروع می‌شود و آخرین چرخی که از زمین جدا می‌شود چرخ زیر راننده خواهد بود و یا تریلی حتما قیچی خواهد کرد.پس راه حل چیست و چکار باید کرد ؟ ابتدا بهترین اقدام رعایت سرعت مطمئن و دقت در ترمز‌گیری به خصوص در تانکرهاست.

گام بعدی استفاده از تایرهای استاندارد و مناسب با شرایط منطقه ای و تعویض به موقع تایرهای مستحلک و معیوب است و بهتر است تمام تایرها از درصد آج یکسانی برخوردار باشند البته اینها فقط به شما کمک خواهند کرد تا شانس بیشتری داشته باشید و در کشنده‌هایی که شاسی کوتاه هستند احتمال قیچی بسیار بیشتر خواهد بود.

در ابتدای بارندگی هم اگر در حال حرکت هستید بهتر است که کمی توقف کنید تا سطح جاده کاملا شستشو داده شود و لغزندگی کمتر شود در زمستان‌ها و یخبندان‌ها هم بهترین توصیه حرکت با سرعت کم و استفاده از دنده سنگین و عدم استفاده از ریتاردر است چرا که ریتاردر در زمین لغزنده می‌تواند در کسری از ثانیه اصطحکاک محور محرک را از بین ببرد و به تریلر اجازه خواهد داد که کشنده را هل داده و قیچی اتفاق خواهد افتاد اصولا کشنده‌ها به دلیل ساختار طراحی و وزن بیشتر تریلر همیشه در معرض خطر هستند و مجموعه این اقدامات مثل استفاده از ترمز تریلی یا نصب سیستم‌های جدید الکترونیکی مانند (RSP) که در شرایط اضطراری ترمز‌های تریلر را فعال می‌کند فقط می‌تواند احتمال قیچی شدن را کمتر کند بنابراین شاید برای جلوگیری از قیچی راه حل‌ها و توصیه‌های فراوانی وجود داشته باشد اما کلیدی‌ترین و مهم‌ترین اقدام همان رعایت سرعت مطمئنه است و نسخه‌ای بهتر و جامع تر از رعایت همین یک مورد وجود ندارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
عباس حمیداوی :
با سلام. اصلا با خاموش کردن ریتاردر موافق نیستم. چون در این حالت تریلی شتاب بیشتری میگیرد و می توان با ترمز تریلی آن را کنترل کرد.باتشکر
کمال غزنوی :
عالی
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>