اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

همان طور که از اسمش پیداست، کار اصلی ضد یخ این است که از یخ زدن مایع خنک کننده داخل موتور جلوگیری کند. این مایع مخلوطی از آب و ضد یخ است و هر خودرویی از خودروهایی معمولی گرفته تا سوپرماشین ها به این مایع شگفت انگیز نیاز دارند. برای این که درک بهتری از ضد یخ به دست بیاوریم، ابتدا باید بدانیم چه کاری انجام می دهد.

در داخل موتور کانال هایی وجود دارند که به مایع خنک کننده اجازه گردش می دهند تا حرارت اضافی را از بلوک موتور دور کند. وقتی مایع داغ شد از طریق لوله هایی به رادیاتور می رود تا گرمای آن گرفته و دفع بشود. بعد از این مرحله، مایع دوباره به درون موتور پمپ شده و دوباره کل فرایند را تکرار می کند.

مشکلی که وجود دارد این است که وقتی موتور را خاموش می کنید، مایع خنک کننده از گردش می ایستد و موتور شروع به سرد شدن می کند. اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید، این احتمال وجود دارد که دمای هوای به زیر صفر برسد و اگر آب درون کانال های موتور یخ بزند، حجم آن زیاد می شود و فشار زیادی به بلوک موتور وارد می آورد. این فشار می تواند مشکلات زیادی مانند نشت کردن مایع خنک کننده و یا حتی ترک برداشتن سرسیلندر را به وجود بیاورد.

ضد یخ مایع روان کننده و محافظ برای اجزاء داخلی موتور
البته ضد یخ یک نقش مهم دیگر نیز بر عهده دارد. این مایع به عنوان روان کننده و محافظی برای اجزاء داخلی موتور نیز عمل می کند. بیشتر موتورها از آهن یا آلومینیوم ساخته شده اند و هر دو ماده نیز به راحتی توسط آب خورده می شوند. به همین خاطر است که ضد یخ های امروزی محتوی موادی شیمیایی هستند که قسمت های داخلی موتور و همچنین واترپمپ را از خوردگی و زنگ زدگی محافظت می کنند. توجه داشته باشید که معمولاً واتر پمپ ها در جاهایی نصب شده اند که دسترسی به آن ها دشوار است و هزینه تعمیر را بالا می برد.

چگونگی چک کردن سطح مایع خنک کننده
بسته به نوع سیستم خودرو شما، برای چک کردن سطح مایع خنک کننده دو روش وجود دارد. روش اول در خودروهایی است که یک مخزن مخصوص مایع خنک کننده دارند و هنگامی که سیستم داغ می شود، اجازه تغییر سطح مایع را می دهد.

برای چک کردن سطح مایع در این گونه سیستم ها به روش زیر عمل کنید:

  • بگذارید موتور کاملاً سرد بشود تا فشار سیستم کاهش پیدا کند.
  • از کتابچه راهنمای خودرو کمک بگیرید تا محل قرارگیری مخزن را به راحتی پیدا کنید.
  • کاپوت را باز کنید و مخزن را پیدا کنید. اگر کتابچه راهنما ندارید، مخزن معمولاً در کنار موتور و روی قسمت داخلی یکی از گلگیرها قرار گرفته است.
  • در یک طرف مخزن علامت های حداقل و حداکثر نوشته شده اند تا سطح مجاز مایع (هنگامی که سرد باشد) را نشان بدهند.

جلوگیری از ورود ضدیخ در رادیاتور
سیستم هایی نیز وجود دارند که دارای مخزن نیستند. البته در این سیستم ها یک مخزن در کنار رادیاتور وجود دارد که آب سرریز شده وارد آن می شود ولی این آب نمی تواند به داخل موتور برگردد.

  • مانند مورد قبلی، بگذارید موتور کاملاً سرد و از فشار سیستم کاسته بشود.
  • کاپوت را بالا بزنید و به سراغ رادیاتور بروید که در قسمت جلوی موتور قرار دارد.
  • یک دستمال یا حوله بردارید و با احتیاط درب رادیاتور را باز کنید. اگر به مقدار کافی برای سرد شدن موتور صبر نکرده باشید، ممکن است قدری بخار بیرون بیاید، پس مراقب باشید.
  • وقتی درب را برداشتید، داخل رادیاتور را ببینید. مایع خنک کننده باید تا بالای رادیاتور باشد.

در هر دو مورد چنانچه سطح مایع خنک کننده پایین تر از مقدار حداقلی بود، باید ضد یخ اضافه کنید. حتی بهتر است کل مایع سیستم را خالی کرده و دوباره آب و ضد یخ داخل آن بریزید. اگر برای این کار مهارت کافی ندارید، آن را به یک تعمیرکار بسپارید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>