اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اتصال کشنده با تریلی
برای اتصال کشنده به تریلی باید از قرار داشتن دنده پنج در زیر چرخ‌های تریلی اطمینان حاصل نماییم به طوری که دنده پنج از دو طرف زیر چرخ را پر کرده باشند. چرخ پنجم یا همان ریش تریلی که از لوازم یدکی کامیون بنز به شمار می‌رود مهم ترین بخش از اتصالات کشنده است.

با احتیاط و با کمک آینه ها آرام آرام کشنده را به طرف تریلی هدایت می‌کنیم و حواسمان باشد که محور دیفرانسیل کاملا با عرض تریلی میزان باشد و با در نظر گرفتن این شاخص باحرکت دنده عقب به آهستگی تریلی را با ابتدای سینی تریلی مماس می‌کنیم باید دقت داشته باشیم که صفحه ریش با صفحه تریلی فیکس باشد یعنی (نه بالاتر و نه پایین‌تر)، پس برای اطمینان حاصل کردن باید از کشنده پیاده بشویم واز نزدیک کنترل نماییم تا خطایی از ما سر نزند چون کمی عجله و بی‌دقتی باعث افتادن تریلی از جک یا برخورد کابین کشنده با تریلی می‌شود و اگرتریلی بار داشته باشد خطای بیشتری در انتظار است.

شما به عنوان یک راننده با احتیاط به خوبی واقف هستید که باید از قفل شدن ریش با میل تریلی اطمینان حاصل کرده، ضامن ریش باید درجای خود قرار داشته باشد و راننده باید از نزدیک از قفل شدن ریش اطمینان حاصل نماید. جداسازی تریلی کله کردن تریلی را در جای مناسبی متوقف می‌کنیم، باید حواسمان باشد که تریلی را برای زمان طولانی زیر سیم‌های برق فشارقوی پارک نکنیم خصوصا با بار، پس از انتخاب محل مناسب دنده پنج را در جلو و عقب چرخ تریلی قرار می‌دهیم البته بهتر است حداقل یک محور را کاملا با دنده پنج پر کنیم. در تریلی‌های جدید خود تریلی، ترمز دستی مجزا دارد درصورت داشتن ترمز دستی تریلی برای احتیاط از دنده پنج هم استفاده نماید کمی تریلی را در محل شیب دار قرار دهید یعنی عقب تریلی در شیب قرار بگیرد بهتر است چون وزن بار بر روی محور تریلی افتاده و برجک‌ها فشار نمی‌آید.

از محکم بودن زمین اطمینان حاصل نمایید و از یک تراوس یا دو تکه چوب صاف برای زیر جک تریلی استفاده نمایید.پس از پایین آوردن جک‌ها ضامن ریش را به آهستگی بکشید و کف گردهای ترمز و کابل برق و کابل ABS را جدا کنید و به آهستگی به جلو حرکت کنید پس از جدا شدن ریش از میل تریلی آرام آرام حرکت کنید و قبل از اینکه کامل از تریلی دور شوید از استقامت جک‌های تریلی اطمینان حاصل نمایید.) درصورت داشتن تریلی به ترمز پارکینگ آن را حتما فعال کنید. کیفیت لوازم یدکی کامیون بنز در تهیه ریش برای کشنده‌ها بسیار مهم و حیاتی است.

رایج‌ترین اشتباهات ایرانیان در انتخاب کشنده و تریلر
کشنده‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت حمل و نقل در دنیای امروز هستند. این وسایل نقلیه به خاطر حمل مقدار بار بیشتر نسبت به کامیون‌ها، صرفه اقتصادی را بالا تر می‌برند و از طرفی از شلوغی معابر و جاده ها می‌کاهند. صنعت حمل و نقل در دنیای امروز آنقدر سود آور و پر طرفدار است که برخی کشور‌ها مثل ترکیه، بخش بزرگی از درآمد سالانه خود را از این راه به دست می‌آوردند و دلیل تردد بی‌شمار کامیون‌های ترکی و حرکت آنها به سمت کشور‌های شرقی ایران به همین خاطر است. با این حال متاسفانه در کشور ما به این مقوله مهم نگاه بسیار سطحی می‌شود و همه یک کشنده را فقط در نوع اتاق بلند و تریلر آن را در نوع سه محوره می‌دانند و همین جاست لوازم یدکی کامیون بنز و در نگاهی کلی‌تر در ایران قطعه سازان با مشکلات فراوانی روبرو هستند. و هزینه‌های سربار زیادی به خاطر انتخاب نامناسب کاربری‌ها ایجاد می‌شود.

این مقوله در کشور‌های توسعه یافته بسیار دقیق و منطقی و با استفاده از کاربری‌های مخصوص هر خودرو انجام می‌شود تا سود خالص نهایی بیشتر شده و از هزینه‌های جانبی کاسته شود. البته نباید این مهم را نیز از یاد برد که کشنده‌ها در کشور ما معمولا به صورت یک نوع یا نهایتا دو نوع اتاق عرضه می‌شوند و خریدار در بسیاری از موارد حق انتخاب دیگری ندارد. در این مطلب به بررسی رایج‌ترین اشتباهات در انتخاب کشنده و تریلر آن می‌پردازیم.

کشنده‌های پر قدرت برای حمل خودرو
حمل خودرو‌های سواری که در بین شهر‌ها انجام می‌شود، یکی از سبک‌ترین کار‌ها برای کشنده‌های پر قدرت امروزی است؛ چرا که با فرض بار داشتن 8 خودرو در دو طبقه تریلر، نهایتا وزن بار به حدود 10 تا 12 تن می‌رسد که برابر با بار یک کامیون دو محور یا اصطلاحا تک می‌شود. اما در این بین بسیاری از مالکان برای کاستن از فشار روی خودرو و کاهش استهلاک آن، کشنده های پر قدرت خود را برای این کار انتخاب می‌کنند و این در حالی است که می توان با این کشنده ها در مسیر های طولانی تر و با کرایه بسیار بیشتر تردد کرد و همچنین از کشنده‌های ضعیف تر و ارزان تر برای این نوع کاربری بهره گرفت. دیدن یک کشنده 480 اسبی ولوو FH و حمل خودرو روی آن امروزه چندان عجیب نیست و این در حالی است که کشنده‌های ارزان تر و ضعیف‌تر نیز این کار را با همان کیفیت می‌توانند انجام دهند.

استفاده از تریلر های کارگاهی برای کشنده های مدرن
شاید چندان قابل قبول نباشد که تریلر یک کشنده به اندازه خود آن اهمیت دارد و این اشتباه بزرگی است که در کشورمان بسیار رخ می‌دهد. سری به داستان هوو با حوادث مرگبارش بزنیم. این کشنده به خاطر نداشتن ریتاردر، نداشتن سیستم ترمز ضد قفل در نمونه‌های اولیه، تانک باد کم حجم و از طرفی سرعتی بودن جعبه دنده آن، استعداد بالایی در ترمز خالی کردن دارد.

این نقیصه زمانی تکمیل می‌شود که مالک برای کشنده خود یک تریلر 20 میلیون تومانی و حتی کمتر را که در یک کارگاه صنعتی ساخته می‌شود، به خرید یک تریلر با کیفیت و مدرن ایرانی یا خارجی ترجیح می‌دهد و به قولی از زیر بار 50 تا 60 میلیون اضافه مبلغ فرار می‌کند. همین جاست که این کشنده که قادر به مهار خود نبود، باید چند ده تن بار در پشت خود را نیز مهار کند و از آنجا که اکثر این تریلر‌ها دارای محور‌های خوبی نبودند و حتی بسیاری از آنها دارای مشکلات بزرگی در توپی‌ها و کاسه چرخ‌هایشان هستند، به یک ارابه مرگبار و کُشنده تبدیل می‌شدند.

همین اشتباه را برخی مالکان کشنده‌های مدرن اروپایی که قیمت بالایی نیز دارند، مرتکب می‌شوند و برای کشنده خود از یک تریلر غیر استاندارد استفاده می‌کنند که دیدن قیچی شدن یک ولوو FH یا یک مرسدس بنز آکسور در جاده‌ها، اکثر مواقع به خاطر ناکارآمدی سیستم‌های ترمز تریلر به خاطر کیفیت پایین توپی‌ها و محور‌های آنها، از این نمونه هست. تکنولوژی ساخت محور‌ها و توپی‌ها یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین تکنولوژی‌هاست که نام های بزرگی چون اشمیتز، کالابرس، مایان کوگل و... از معروف ترین سازنده‌های آنها هستند. و اینجاست که انتخاب مرغوبترین لوازم یدکی کامیون بنز مطرح می‌شود که افراد برای کم کردن هزینه‌ها جان خود را به خطر می‌اندازند.

کمرشکن‌های غیراستاندارد
کمر شکن‌ها یکی از مهم‌ترین تریلر‌ها به حساب می‌آیند. این تریلر‌ها برای حمل و نقل خودرو‌های راه سازی و عمرانی تا بار‌های حجیم و سنگین وزن کارایی دارند و تابع قوانین خاصی نیز هستند. برای مثال امکان تردد 8 ساعت در طول روز را دارند و سرعت آنها نباید از 60 کیلومتر تجاوز کند و موارد دیگر. اما دیده می‌شود که به جای استفاده از یک کشنده پر قدرت که حداقل در کلاس 400 اسبی‌ها باشد، از یک کشنده هوو با 370 اسب بخار قدرت که مشکلات خاص خودر را نیز به همراه دارد و حتی دانگ فنگ‌های T375 استفاده می‌شود.

این کار برای بار‌های سبک و حجیم مشکلی ایجاد نمی‌کند اما مشکل وقتی پدیدار می‌شود که مجموع وزن ناخالص این محموله به همراه کشنده به مرز نهایی مجاز مندرج در کارت خودرو می‌رسد و مشکل از همین جا شروع می‌شود. کشنده باید فشار زیادی را تحمل کند و این در حالی است که نه کشنده و نه کاربری آن برای این حمل و نقل مناسب نیستند و از عمر آن به شدت کاسته می‌شود. حتی در بسیاری مواقع دیده می‌شود که این مجموعه با رسیدن به کمترین سینه کش‌ها، فشار بالایی را برای طی کردن مسیر باید به جان بخرد و این در حالی است که یک کشنده پر قدرت FH تمام طول مسیر را با حداکثر سرعت مجاز خود به راحتی طی می‌کند.

اتاق‌های نامناسب
این عیب را به شدت و به میزان زیادی می‌توان در جاده‌ های کشورمان دید. در کشور‌های پیشرفته و صاحب سبک در زمینه حمل و نقل، اتاق های مختلفی برای کامیون‌ها و کشنده‌های گوناگون وجود دارد. هر چه اتاق‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، کاربری آن خودرو نیز دارای بعد وسیع تری می‌شود. برای مثال، کامیون‌ها و کشنده‌هایMAN دارای اتاق‌های مختلفی هستند که بزرگ‌ترین آنها یعنی XXL برای مسافت‌های طولانی یا اصطلاحا Long Haul و اتاق‌های کوچک تر یا حتی کشنده های ضعیف تر مثل TGS برای مسافت‌ها و کاربری‌های محدود‌تر استفاده می‌شود و این رویه ای است که اصلا در کشور ما انجام نمی‌شود.

برای مثال، شما می‌توانید حتی یک کشنده مایلر بدون اتاق خواب را در حال حمل یک محموله با بعد مسافت چند هزار کیلومتری ببینید که این اشکال بعد‌ها برای خود راننده و ماشین نیز دردسر خواهد شد. اما اتاق‌های بزرگ به خاطر امکاناتی که دارند، راحتی و آسایش بسیار بیشتری برای راننده و کمک وی فراهم می‌آورند. ضمن اینکه نباید از شکل دیگر این ناهمگونی نیز غافل شویم که از کشنده‌هایی با اتاق‌های نامتعارف برای برخی کاربری ها استفاده می‌شود.

برای مثال، یک کشنده سقف بلند در حال حمل یک تریلر کفی دیده می‌شود و یا یک تریلر یخچالی پشت یک کشنده سقف کوتاه بسته می‌شود که هیچ گونه بادگیری ندارد که همه این موارد به همراه نبود قطعات بادگیر خودرو‌ها، باعث اختلال در شبکه‌های هوای اطراف اتاق می‌شود و در مصرف سوخت اثر محسوسی دارد. البته وجود این اشکال بیشتر از سوی شرکت‌های وارد کننده و تولید کننده است. این در حالیست که در کشور لوازم یدکی کامیون بنز هم به صورت دست دوم و هم به صورت مرغوب‌ ترین شکل خود ارائه می‌گرددو افراد سعی بر کم کرن هزینه‌های خود در بحث رسیدگی فنی به تریلی خود دارند.

تریلرهای بیش محور
یکی از مشکلاتی که خوشبختانه بسیار کم دیده می‌شود، استفاده از تریلر‌هایی است که محور‌هایی بیش از نیاز کشنده دارند. برای مثال، دیده می‌شود که یک کشنده سه محور، تریلری سه محور دارد که وزن قابل تحمل این مجموعه به بیش از مقدار مجاز مندرج در کارت خودرو می‌رسد و در واقع کشنده در حال حمل یک محور اضافه در پشت خود است. این محور اضافه نه تنها باعث اضافه وزن می‌شود بلکه به خاطر تماس با سطح جاده نیز در افزایش مصرف سوخت و آلایندگی خودرو اثر چشمگیری دارد.

تریلرهای نامناسب
در برخی موارد دیده می‌شود که تریلر‌های مورد استفاده، نامناسب با نوع بار در حال حمل است که البته بیشترین دلیل آن نیز نبود انواع مختلف تریلر در بازار است. برای مثال، اگر به تریلر‌های حمل خودرو در کشور‌های پیشرفته نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که این تریلر‌ها به گونه ای طراحی می‌شوند که قادر به حمل تعداد بیشتری خودرو در یک بار جابه جایی هستند و این در حالی است که در کشور ما حتی از کشنده‌هایی با لاستیک 24 نیز در این نوع کاربری استفاده می‌شود! و یا دیده می شود که از تریلر‌های کفی بلند برای حمل رول‌های ورق فولاد استفاده می‌شود و این در حالی است که تریلر این گونه بار ها باید مناسب با نوع بار باشد و روندی که در تریلر‌های مخصوص سنگ‌های قله گرفته شده است، برای هر نوع باری گرفته شود.از طرفی وقت آن رسیده تا در ساخت و طراحی تریلر‌ها در کشورمان نیز اقدامات جدی صورت بگیرد.

برای مثال، چند سالی است که تریلر‌های بونکر سیمان دارای شکلی جدید با کارایی بهتری شده اند. تریلر‌های کمپرسی باید از نمونه های اولیه آنها خارج شده و به شکل اصطلاحا قایقی پیش روند که محاسن خاص خود را دارند. تریلر های تیغه کانتینر بر در حال افزایش هستند که حمل کانتینر را با تریلر‌های کفی بسیار کمتر کرده است. تریلر‌های نیم لبه برای حمل کاشی و شمش‌های فولادی و فلزات در حال رواج هستند.

اما هنوز هم این مقوله در کشور ما جای زیادی برای مانور دارد و این در حالی است که خوشبختانه کشور ما دارای راننده‌های فهیم و ماهری است که حاضرند حتی در اوج افزایش قیمت‌ها باز هم از نمونه های استاندارد و گران‌تر در برابر رقبای غیر استاندارد، استفاده کنند و این جای بسی خوشحالی است.

ضمن اینکه باید این نکته را هم متذکر شویم که تا زمانی که سیستم حمل و نقل کشورمان از شکل راننده و مالک محوری به شرکت محوری تبدیل نشده است، بسیاری از این مشکلات باقی خواهند ماند، چرا که هر مالکی بنا به نیاز و خواست خود، تریلر قبلی خود را کنار می‌گذارد و اقدام به بستن یک تریلر دیگر خواهد کرد که در این صورت داشتن چند تریلر یا حتی اجاره آن هم مقرون به صرفه نخواهد بود و این کاری است که باید در شرکت‌ها انجام شود تا با داشتن انواع مختلف تریلر، امکان استفاده از گونه‌های غیر استاندارد به صفر نزدیک شود. تهیه و توزیع لوازم یدکی کامیون بنز در ایران بسیار آسان شده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
عباسعلی توکلی :
مطالب واقعاً درست ودقیق بود ممنون ولی اینجا ایرانه از اون خبرا نیست که توضیح دادین حتی درمورد راننده هاهم عذت واحترامی ندارن نسبت به راننده های خارجی به هرحال ممنون بابت مطالب ارزشمندتون
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>