اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

درست است که این روزها خودروهای دنده اتوماتیک حسابی مد شده اند و بیشتر مردم ترجیح می دهند خودرو گیربکس اتوماتیک داشته باشند. اما هنوز هم بیشتر خودروها دنیا مجهز به گیربکس دستی هستند. و بالطبع کلاچ آنها نیز به صورت یک پدال یا به زبان علمی تر اهرم مکانیکی زیر پای شما قرار دارد. اصلا راستش را بخواهید لذت حقیقی رانندگی را با خودرو دنده دستی و فشردن پدال کلاچ و تعویض دنده به صورت کاملا مکانیکی می‌توان تجربه کرد.

همچنین مجموعه کلاچ خودروهای دنده دستی در صورت استفاده صحیح می تواند عمر بیشتری داشته باشد. اما لطفا به جمله قبلی با دقت توجه کنید، عبارت استفاده صحیح شرط عمر بیشتر مجموعه کلاچ است.

حال می پرسید استفاده صحیح چه شرط هایی دارد؟ با ما تا پایان این نوشتار همراه باشید.

اگر این نکات را فرا بگیرید کلاچ خودروشما بیشتر عمر خواهد کرد.
 اگر به توصیه های زینگ عمل کنید، می توانید عمر مفید صفحه کلاچ خود را افزایش دهید. همچنین چنانچه از این توصیه ها نتیجه گرفتید، وقتی موعد تعویض صفحه کلاچ و یا سیم کلاچ فرا رسید، زینگ را به یاد بیاورید.

استفاده بی مورد از کلاچ
این اشتباه از جمله اشتباهاتی است که مردم معمولا ندانسته و غیر عمد آن را انجام می دهند؛ حتی در بین راننده های با تجربه نیز امری رایج است که معمولا در ترافیک ها رخ می دهد. چیزی که باید بدانید این است که وقتی پدال کلاچ کاملا بالا نیامده به معنی استفاده از کلاچ است و باعث استهلاک آن می شود. بنابراین بعد از تعویض دنده پای خود را کاملا از روی کلاچ بردارید. هر چه زمان تعویض دنده و فشردن و رها کردن پدال کلاچ کمتر باشد، عمر کلاچ شما بیشتر خواهد بود.

درست تعویض نکردن دنده
تعویض دنده قبل از کامل فشردن پدال کلاچ و یا برداشتن پا از روی پدال کلاچ پیش از این که دنده به صورت کامل جا برود، باعث آسیب دیدن کلاچ می شود. تعویض دنده بدون فشردن کلاچ نیز به طور واضح از بدترین روش هاست. این کار باعث آسیب های شدیدی به کلاچ می شود اما این موضوع به کلی مسئله دیگری است.

نکته: اگر شما این گونه اشتباهات را انجام می دهید، ما با کمال احترام امیدواریم شما برای هزینه های تعویض کلاچ دارای یک اسپانسر ثروتمند باشید.

کامل نکردن تعویض دنده قبل از برداشتن پا از روی پدال کلاچ باعث مشکلات زیر می شود
گرفتگی دیسک صفحه، خرابی و فرسودگی زود هنگام کلاچ و همچنین کج شدگی دیسک. از سوی دیگر چنین کاری باعث بی ثباتی و گرمای بیش از حد می شود. به مرور زمان گرفتن کلاچ و دیسک صفحه سخت تر و سخت تر خواهد شد که این امر موجب شروع فرسودگی و کج شدن آن می شود.

متوقف کردن خودرو در سربالایی با استفاده از کلاچ
عقب حرکت کردن خودرو در سربالایی به نوعی خطرناک و همچنین ترسناک است. شما ممکن است در این مورد با فشاری اندک روی پدال عمل ترمز کردن را کامل انجام ندهید. این عمل در واقع بدون فشردن پدال ترمز اتفاق می افتد که متاسفانه باعث رسیدن آسیب های شدید به کلاچ می شود.

راه حل خرابی کلاچ
از حرکت به عقب خودرو در سربالایی ها توسط ترمز دستی جلوگیری کنید. این کار کاملا مانع از حرکت نمی شود اما برای جلوگیری از رها شدن خودرو و حرکت آن به عقب کافی است. اگر واقعا در رانندگی حرفه ای هستید، می توانید با پاشنه پای راست خود ترمز پدالی را نیز فشار بدهید و در حالی که می خواهید روی پدال گاز فشار بدهید پای خود را بردارید. اما این کار یک امر پیچیده و حرفه ای است و برای انجام آن نیازمند تمرین هستید. تا زمانی که برای این مورد آماده می شوید، می توانید از ترمز دستی استفاده کنید.

به هنگام حرکت ترمزدستی را آزاد کرده و همزمان کلاچ را رها کنید. در همین حین گاز بدهید تا به جلو حرکت کنید. نکته مهم این است که هیچ گاه از کلاچ برای نگه داشتن خودرو در سربالایی استفاده نکنید. این کار باعث سوختن کلاچ می شود.

اضافه کردن قدرت به محفظه موتور خودرو
از آن جایی که این موضوع از عوارض ارتقا خودرو است، نمی توان آن را مشکل نامید. اگر شما گشتاور ایجاد شده از موتور ماشین را افزایش دهید، در واقع نرخ فرسودگی کلاچ خود را نیز تغییر داده اید. کلاچ ها برای بازه خاصی از گشتاور موتور خودرو ساخته شده اند.

وقتی شما آن بازه را تغییر می دهید معمولا شاهد خرابی و فرسودگی های دور از انتظار کلاچ خواهید بود. صاحبان کامیون های دیزلی اکثرا با این مشکل روبه رو می شوند. دلیل این امر را می توان این گونه بیان کرد که خیلی از آنها برای کشش و قدرت بیشتر و همچنین مصرف سوخت بهتر خودرو خود را تقویت می کنند.

اگر شما نیز با این مشکل مواجه شده اید روی خودور تقویت شده خود از کیت کلاچ تقویت شده استفاده کنید. از سایر دلایلی که می توانند باعث افزایش خرابی کلاچ شوند می توان به افزایش سایز تایرها، تغییر در نسبت چرخ دنده ها، یا افزایش وزن خودرو و همچنین کشیدن بار بدون تقویت کلاچی که بتواند ظرفیت گشتاور را کنترل کند، اشاره کرد.

آلودگی کلاچ
این موضوع زیاد رواج ندارد، اما آن چنان هم کمیاب نیست. چنین اتفاقی زمانی رخ می دهد که نوعی سیال (معمولا روغن) روی دیسک صفحه ی کلاچ بریزد. عایق بندی نامناسب و نشتی معمولا دلیل اصلی این اتفاق عنوان می شود. ولی بسیاری از سیال ها می توانند باعث بروز این مشکل شوند، مانند روغن هیدرولیک که سیلندرهای کلاچ را تقویت می کند. گریس نیز در صورت نصب نادرست صفحه کلاچ می تواند باعث آلودگی آن شود.

سوزاندن کلاچ
این اتفاق معمولا زمانی می افتد که با خودرو بارهای سنگینی را کشیده یا لاستیک های خودرو را در حالت درجا به حرکت وادارید (تیک آف کردن). همان اندازه که ما علاقه به چرخاندن ماهرانه و زیبای تایرها به صورت درجا داریم؛ این امر باعث حداکثر شدن آسیب های وارده به کلاچ می شود. از آنجایی که این کار موجب به آسیب رسیدن به کلاچ می شود اصلا تیک آف کردن را پیشنهاد نمی کنیم. به هنگام کشیدن اجسام توسط خودرو نیز تعویض دنده مناسب و با دقت امری حیاتی است. تعویض دنده را به آرامی و نرم انجام دهید تا فرسودگی کلاچ به حداقل برسد.

اجازه رانندگی با خودرو توسط دوستان
صادقانه بگوییم چنین کاری اشتباه بزرگی است مخصوصا وقتی شما دارای خودرو با گیربکس دستی هستید. دوستان شما شاید به نظر خودشان کار خود را به درستی بلد باشند، اما آنها در اصل نمی دانند پدال کلاچ شما در چه بازه ای اقدام به انتقال قدرت به چرخ ها می کند. و البته گاهی مردم به طور ناخواسته برای خودرویی که مال خودشان نیست حساسیت کمتری قائل هستند. روزی به این موضوع پی خواهید برد که کلاچ شما آن طور که باید کار نمی کند و نمی دانید دقیقا چه مشکلی پیش آمده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>