اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

لنت ترمز قسمتی از سیستم ترمز وسایل نقلیه است که با به وجود آوردن اصطکاک با دیسک یاکاسه ترمز باعث شتاب منفی در خودرو می شود. قدرت این سیستم معمولاً 10 برابر قدرت موتور و حتی بیشتر می باشد.

برای متوقف ساختن خودرویی با وزن یک تن که با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت در حرکت است توانی به میزان 150 کیلووات مورد نیاز است. این توان به صورت انرژی حرارتی (که در برخی نقاط از لنت ترمز دمای آن به 300الی 800 درجه سانتیگراد می رسد) دفع می شود.

لنت وظیفه دارد با تولید نیروی اصطکاکی مناسب انرژی جنبشی چرخ متحرکی را که تحت تأثیر نیروی موتور می باشد را گرفته و به انرژی حرارتی تبدیل کند. و سپس انرژی حرارتی را در فضا پخش نماید که با این عمل اتومبیل از حالت حرکت به حالت سکون و یا از سرعت آن کاسته می شود.

لنت باید ضریب اصطکاکی بالا و پایدار داشته و با تغییرات درجه حرارت خاصیت خود را از دست ندهد و همچنین باید در مقابل سائیدگی استحکام داشته و کاسه ترمز را خراش ندهد.

در کل تولید لنت ترمز دو پروسه عمده را طی می کند:

  1. ساخت کفشک
  2. ساخت لقمه لنت

کفشک
کفشک محل قرارگیری لنت است و با توجه به طراحی سازنده اشکال متفاوتی دارد.

لنت
لقمه لنت به 5 نوع تقسیم می شود که عبارت است از:

  • بدون آزبست ارگانیک.
  • سرامیکی.
  • نیمه متالیک.
  • کم متالیک.
  • زینتری.

انواع لنت

  • لنت کفشکی: لنتهای کفشکی در خودروهای قدیمی کاربرد داشتند.
  • لنت دیسکی: که نسبت به لنتهای کفشکی دارای مزایایی هستند.

تاریخچه
در گذشته لنت از ترکیب پنبه نسوز و سیمهای مسی و تارهای روی که به طور گشاد و شل بافته شده اند تشکیل می شد. این ترکیب پس از مدتی با رزین توام شده، ترکیبی آمیخته برهم تشکیل دادند که به صورت نوار آماده می شد و چون انعطاف پذیر بود به هر شعاعی که لازم بود بر روی کفشک به صورت چسبی یا به صورت پرچ قرار داده می شد. بعد از آن لنتها از آزبست ساخته می شد ولی امروزه استفاده از آزبست ممنوع است.در گذشته لنت از ترکیب پنبه نسوز و سیمهای مسی و تارهای روی که به طور گشاد و شل بافته شده اند تشکیل می شد.

این ترکیب پس از مدتی با رزین توام شده، ترکیبی آمیخته برهم تشکیل دادند که به صورت نوار آماده می شد و چون انعطاف پذیر بود به هر شعاعی که لازم بود بر روی کفشک به صورت چسبی یا به صورت پرچ قرار داده می‌شد. بعد از آن لنتها از آزبست ساخته می شد ولی امروزه استفاده از آزبست ممنوع است.

تولید لنت ترمز کفشکی در ایران در دهه 1340 با تأسیس کارخانه لنت ترمز ایران واقع در کیلومتر 5 جاده تهران-کرج صورت پذیرفت که اولین تولیدات آن مخصوص کامیون ها و اتوبوس و مینی بوس های تولیدی شرکت خاور (دایملر بنز)می شد. تولید لنت ترمز دیسکی در ایران در سال 1363 توسط بیژن ایازی و برادران هنربخش در کارخانه لنت ساز واقع در مازندران صورت گرفت که کل خط تولیداین کارخانه توسط صنعتگران ایرانی و فناوری بومی به بهره برداری رسید تا نیاز کشور به لنت دیسکی را در سال های جنگ برآورده نماید.

مواد تشکیل دهنده لنت فلزی
در ساخت بیشتر لنتهای فلزی تعداد 15 تا 20 نوع مواد گوناگون استفاده می شود، برخی از این مواد مانند گرافیت نرم هستند و بعضی از آن ها مانند پودرهای کربنی سخت هستند.

مواد سازنده پس از مخلوط شدن به صورت پودر به داخل قالب ریخته شده و افزودنی هایی به آن اضافه می‌شود، و از سمت دیگر کفشکهای را که شستشو و چربی زدایی شده را چسب می زنند. در مرحله بعد لنتی را که شکل اولیه بخود گرفته روی کفشک قرار می دهند. سپس پرس پخت انجام می گیرد، که در آن لنت تحت فشار 700 الی 800 بار به کفشک متصل می شود.

بعد از اتمام قالب گیری و پرس، سطح لنتها ساب می خورد و به ضخامت استاندارد رسانده می شود. سپس لنتها وارد کوره با دمای 300 درجه سانتیگراد می شوند. در نهایت شماره سریال ویژه خودروساز اصلی (OEM) بر روی آن حک می شود.

ویژگی های ظاهری و ساختاری لنت
لنت ها با ویژگی های ظاهری متفاوتی ساخته می شوند. شرکت های مختلف با هدف کاهش صدا، بهبود ترمزگیری و سازگاری بهتر با دیسک چرخ تغییراتی را در شکل لنت ایجاد می کنند.

برخی از عملیاتی که بر روی ساختار و شکل لنت انجام می گیرند به شرح زیر می باشند.

  • ایجاد شیار بر روی سطح لنت:
    این شیار منفذی را برای فرار گرد لنت و همچنین گازهای تولید شده از آن در هنگام ترمزگیری فراهم می‌کنند. همچنین وجود این شیار موجب بهبود جریان هوا بر روی لنت شده و باعث بهتر خنک شدن لنت می‌گردد. شیار روی لنت با کمک به کاهش دمای لنت و خروج بهتر گازها احتمال شیشه شدن لنت و از دست رفتن توان ترمزگیری در شرایط سخت را پایین می آورد.
  • پخ کردن حاشیه های لنت:
    ممکن است کالیپر ترمز نتواند تمام سطح لنت را در هنگام ترمزگیری به دیسک بچسباند و فشار کمتری به حاشیه های لنت وارد کند که این مسئله می تواند موجب ایجاد صدا در هنگام ترمزگیری شود. این مسئله مخصوصاً زمانی که لنت نو می باشد و دارای حاشیه های تیز است بیشتر ممکن است اتفاق بیفتد برای مقابله با این مسئله بعضی از لنت ها به صورت پخ شده عرضه می گردند.پخ بودن حاشیه های لنت همچنین موجب توزیع بهتر فشار و تنش بر روی لنت می گردد.البته بعضی از تولید کنندگان ایرانی با تجربه، با اتکا به دانش و مهارت خود هیچ گونه پخی را روی لقمه لنت لحاظ نمی کنند، از معدود تولید کنندگان ایرانی که بدون خط لنت تولید می کند به عنوان مثال گروه تولیدی وارِن WAREEN رو می توان نام برد. صفحه های فلزی یا غیر فلزی در پشت لنت: نقش این صفحه جذب برخی ارتعاشات و صداهای تولید شده می باشد. که عملکرد کم صداتری را برای لنت به ارمغان می آورد.
  • هشدار دهنده اتمام لنت:
    بیشتر لنت ها دارای یک قطعه از جنس فلز نرم در داخل می باشند، زمانی که لنت رو به اتمام می باشد و ضخامت آن از حدّ مشخصی کمتر می شود، این قطعه فلزی با دیسک درگیر شده و ایجاد صدا می کند تا راننده خودرو متوجه اتمام عمر لنت گردد و قبل از آنکه دیسک آسیب ببیند آن را تعویض کند. در خودروهای پیشرفته تر این قطعه با یک سنسور جایگزین می شود که زمانی که لنت رو به اتمام است با ارسال سیگنال علامتی را بر روی صفحه نمایشگر خودرو نمایش می دهد.

تستهای لنت

کلیه تستهای لنت بر اساس استاندارد 586 ملی ایران انجام می شود. که شامل:

  • تست سایش
  •  تست برش
  • تست چسبندگی
  • تست سختی می باشد

سختی لنت باید بین 40 الی 80 راکول اس باشد (با راکول سی اشتباه نشود- مثلاً سختی ابزارهای برش از 75 راکول سی به بالا می باشد). در صورتی که سختی کم باشد لنت زود خورده می شود و در ضمن درجه حرارت آن خیلی سریع بالا می رود و اگر درجه سختی زیاد باشد لنت به سرعت آینه شده و همچنین به دیسک و یا کاسه چرخ آسیب وارد می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>