اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تا بحال شاید اسم بوستر را بسیار شنیده اید قوطی سیاه رنگی که در پشت موتور خودرو و معمولا در سمت راننده قرار دارد به خصوص اگه داخل موتور خودرو پیکان را به یاد بیارید. بوستر ترمز خودرو بساری به ما کمک می‌کنه تا یه رانندگی راحت و با خستگی کمتری داشته باشیم و علت آن افزایش نیرو و قدرت فشار پدال نوسط راننده در هنگام ترمز گیری است. با فروش خودرو همراه باشید تا شما را با نحوه کار بوستر و قسمت های بوستر ترمز خودرو و تشخیص سالم بودن و یا خرابی بوستر ترمز و انواع بوستر ترمز خودرو آشنا خواهید شد. در کل سیستم ترمز از اجزاء زیر تشکیل شده است.

در گذشته، وقتی بیشتر خودرو ها ترمز طبلی داشتند نیازی به بوستر ترمز نبود، ترمز های طبلی به طور طبیعی بخشی از نیروی مورد نیاز خود را فراهم می کنند، اما از آنجایی که امروزه بیشتر خودرو ها ترمز دیسکی دارند(حداقل در چرخ های جلو) بوستر ترمز اهمیت بیشتری دارد.بدون این وسیله رانندگانی با پاهای خسته خواهیم داشت!

بوستر ترمز از خلا تولید شده توسط موتور استفاده می کند تا نیروی وارد شده به سیلندر اصلی ترمز توسط پای شما را چند برابر کند.در این مقاله به درون این قوطی سیاه نگاهی خواهیم انداخت. بوستر خلا قوطی فلزی است که شامل یک سوپاپ هوشمندانه ویک دیافراگم است.میله ای که از مرکز قوطی می گذرد از یک سو به پیستون سیلندر اصلی و از سوی دیگر به پدال ترمز متصل است.

یکی دیگر از بخش های اصلی بوستر، سوپاپ یکطرفه است، عکس بالا سوپاپ یک طرفه را نشان می دهد که به هوا فقط اجازه به بیرون کشیده شدن از بوستر را می دهد.اگر موتور خاموش باشد یا نشتی درلوله های بوستر ایجاد شود سوپاپ یک طرفه اجازه ورود هوا به بوستر را نمی دهد.این مهم است چون بوستر خلا باید بتواند تا چندین بار پس از خاموش شدن موتور نیروی وارده به پدال را تقویت کند(بی شک نمی خواهید وقتی در بزرگراه بنزین تمام کردید ترمز هایتان را از دست بدهید!)

شیوه کار بوستر خودرو
بوستر خلا طراحی زیبا و ساده ای دارد.این قطعه نیاز به منبع خلا ای دارد تا بتواند کار کند.در خودرو های بنزینی موتور خلا مناسبی را برای بوستر ایجاد می کند. اگر لوله ای را به محل مناسبی از موتور متصل کنید می توان هوا را به بیرون از محفظه کشید و خلا نسبی ای ایجاد نمود؛اما از آنجایی که موتور های دیزل نمی توانند خلا مناسبی ایجاد کنند در خودرو های دیزلی باید از پمپ خلا مجزایی استفاده کرد.

در خودرو هایی با بوستر خلا، پدال ترمز میله ای که از میان بوستر به سیلندر اصلی متصل می شود را فشار می‌دهد. موتور خلا نسبی را در هر دو سوی دیافراگم ایجاد می کند.هنگامی که پدال را فشار می دهید میله سوپاپی را باز می کند که به هوای بیرون اجازه ی ورود به پشت دیافراگم را می دهد در حالی که سمت دیگر دیافراگم خلا می ماند.به این ترتیب فشار وارده بر یک سوی دیافراگم بیشتر می شود که این به فشرده شدن پیستون در سیلندر اصلی کمک می کند.

هنگامی که پدال رها می شود ارتباط هوای بیرون با پشت دیافراگم قطع شده و دو سوی دیافراگم به هم مرتبط می شوند.در نتیجه در هر دو سوی دیافراگم خلا ایجاد می شود و همه ی شرایط به حالت اولیه باز می گردد.

انواع بوستر ترمز خودرو

  • بوستر مستقیم
  • بوستر غیر مستقیم

در بوستر مستقیم فشار پای راننده ابتدا به بوستر و بعد به پمپ ترمز انتقال پیدا می کند اما در بوستر غیر مستقیم فشار پای راننده ابتدا به پمپ و سپس به وسیله روغن به بوستر انتقال پیدا می کند هدف از طراحی بوستر کاهش فشار پای راننده به پدال ترمز بوده و در نهایت اسایش و راحتی کنترل خودرو می باشد.

تشخیص سالم بودن و یا خرابی بوستر ترمز

مرحله اول:

  • پدال ترمز را در حالتی که موتور خاموش است چند بار فشار دهید تا اطمینان یابید که دیگر مقدار حرکت پدال تغییر نمی کند.
  • در حالی که پدال را نگه داشته اید، موتور را استارت بزنید.
  • در حالتی که استارت می زنید پدال باید کمی پایین برود.

مرحله دوم:

  • موتور را استارت بزنید.
  • بعد از دو دقیقه آن را خاموش کنید.
  • نیروی معمولی را به پدال وارد کنید.

اگر کورس حرکت ابتدا بلند بوده و پس از هر بار فشار دادن پدال کوتاهتر شود بوستر سالم است.در صورت وجود هرگونه اشکال، سوپاپ یک طرفه و یا شیلنگ خلاء را بازدید کنید. در ضمن دقت کنید که اتصالات نیز بی نقص باشد. در صورت لزوم تعمیرات را انجام داده و آزمایشات را مجددا انجام دهید.

مرحله سوم:

  • موتور را استارت بزنید.
  • نیروی معمول را به پدال وارد کنید.
  • در حالتی که پدال را نگه داشته اید موتور را خاموش کنید.
  • حدود سی ثانیه پدال را نگه دارید.
  • در صورت تغییر نکردن ارتفاع پدال بوستر سالم است.
  • در صورت وجود هرگونه اشکال، سوپاپا یکطرفه و شیلنگ خلاء را بازدید کنید. دقت کنید که اتصالات هم بی نقص باشند. در صورت لزوم تعمیرات لازم را انجام داده و آزمایشات را مجدداٌ انجام دهید.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
علی سرمدی:
با سلام بوستر چوب میکنه سوپاپ یک طرفه خارج کردم ترمز خوب میشه با سوپاپ میزنم مکش خیلی ضعیف احساس میکنم سوپاپ یه طرفه نزدم شلنگ خالی زدم موتور بد کار میکنه ودور پایین ماشین خاموش میشه آیا ربطی داره یانه ?
برزگر:
با سلام بنده خودرو روا دارم و بوستر ماشین رو که خراب بود به 9 اینچ تغییر دادم و زود به زود یا لنت تموم میشه یا از سوپاپ کالیپر روغن ریزی دارم لطفا راهنمایی فرمایید
پاسخ زینگ:
سلام.
از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>