اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دیاگ مخفف کلمه دیاگنوستیک (Diagnostic) است و به عملیات خطایابی توسط دستگاه مخصوصی گفته می شود که اطلاعات را از کامپیوتر خودرو استخراج می کند و بعد از آنالیز کدهای خطای موجود در آن، ایرادهای جزیی و کلی خودرو را نشان می دهد.

تقریبا تمام خودروهای امروزی که از سیستم انژکتور استفاده می کنند مجهز به یک کامپیوتر داخلی هستند که وظیفه ثبت و ضبط عملکرد همه دستگاه های الکترونیکی و مکانیکی خودرو را بر عهده دارد. تمامی فعالیت های الکترونیکی و مکانیکی خودرو توسط کامپیوتر خودرو کنترل می شود. دیاگ در واقع روشی است که می توان از این اطلاعات خام، عیب های احتمالی خودرو را کشف و یا از بروز آنها جلوگیری کرد. یک دستگاه دیاگ خودرو از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است که در ادامه هر کدام را مختصرا توضیح خواهیم داد.

قسمت های مختلف دستگاه دیاگ
دستگاه دیاگ با وصل شدن به ECU یا کامپیوتر خودرو قادر به بررسی وضعیت خودرو و به دست آوردن اطلاعات آن است. هر دستگاه دیاگ از قسمت های ذیل تشکیل شده است:

کامپیوتر
کامپیوتر دستگاه دیاگ وظیفه پردازش اطلاعات دریافت شده از ECU خودرو را داشته و با استفاده از آن اطلاعات و بهینه سازی آن ها دانشی را در رابطه با وضعیت کارکرد قطعات و نحوه عملکرد خودرو نشان می دهد. اصلی ترین بخش یک دستگاه دیاگ همان کامپیوتر است که وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده دارد.

سخت افزار یا اینترفیس
منظور از سخت افزار یا اینترفیس همان مترجم میانی بین ECU و کامپیوتر معمولی دستگاه دیاگ است. با استفاده از اینترفیس و کابل های رابط ما قادر خواهیم بود خودرو را عیب یابی کرده و مشکلات احتمالی عملکردی آن را شناسایی کنیم.

کابل‌های رابط و کانکتورها
وظیفه اتصال دستگاه دیاگ به کامپیوتر خودرو را بر عهده داشته و می تواند اطلاعات را بین ECU و دستگاه دیاگ منتقل کنند. این کابل ها و کانکتورها از یک طرف به دستگاه دیاگ و از طرف دیگر مستقیما به کامپیوتر خودرو متصل می شوند.

نرم افزار دیاگ خودرو
این قسمت برای هر مدل خودرو متفاوت است. هر خودرو از یک سری دستورالعمل های کارکردی متفاوت استفاده می کند. به همین علت نمی توان هر خودرویی با هر نرم افزاری دیاگ زد. برای هر خودرو باید از نرم افزار خاص خود آن خودرو استفاده کنیم تا دستگاه بتواند نحوه کارکرد فعلی خودرو را با استانداردهای نوع خودرویی که انتخاب شده است تطبیق دهد و آنگاه اقدام به عیب یابی کند.

نحوه کار دستگاه دیاگ خودرو
پس از نصب دستگاه و انتخاب نوع خودرو، دستگاه شروع به کار خواهد کرد. لازم به ذکر است که قبل از شروع عملیات دیاگ زدن باید سوئیچ خودرو باز باشد. پس از اتمام عملیات عیب یابی، دستگاه یک سری کدهایی را نمایش خواهد داد که هر کدام از این کدها بیانگر حالت خاصی از عملکرد درست یا نادرست خودرو است. وظیفه ترجمه و تفسیر این کدها به عهده تعمیرکار یا نرم افزارهای دیاگ خودرو است.

لازم به ذکر است که در پاره از موارد ممکن است دیاگ خودرو همزمان چند کد متفاوت را مبنی بر اشکالات خودرو نمایش دهد. در این صورت نرم افزارها توانایی ترکیب این کدها را با یکدیگر نداشته و به همین علت حتما باید یک متخصص در این باره نظر بدهد.

گاهی نیز به علت معیوب شدن دستگاه کامپیوتر خودرو، ممکن است به طور کلی نیاز باشد که سیستم کامپیوتر یکبار ریست گردد. این امر نیز بر عهده دستگاه دیاگ خودرو است که با استفاده از آن می توان کامپیوتر خودرو را ریست کرده و اطلاعات را دوباره به آن وارد کرد.همچنین با استفاده از دستگاه دیاگ می توان اطلاعات جامعی را نیز درباره خودرو نظیر میزان مصرف سوخت، تنظیم درجه پاشش سوپاپ، نمایش مسافت پیموده شده و اطلاعاتی از این قبیل را به دست آورد و یا تغییر داد.

به طور کلی با یک دستگاه دیاگ خودرو می توان به نوعی با خودرو ارتباط برقرار کرده و مشکلات و عیب های احتمالی آن را دریافت کرد. از طرفی می توان اطلاعات کاملی را نیز درباره وضعیت فعلی خودرو و وضعیت استاندارد خودرو دریافت کرد که می تواند در زمینه نگهداری هر چه بهتر خودرو توسط مالک بسیار مفید باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
ماشین سافت:
فروش دیاگ انواع خودرو ها
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>