اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خودرویی که هر روز سوار آن می شوید و ساعات زیادی را با آن سر می کنید از قطعات مختلف و متفاوتی تشکیل شده است که شاید حتی از وجود آنها بی اطلاع باشید. یکی از این قطعات یا میل تعادل است.

میل تعادل یا میل موج گیر چیست؟
میل تعادل یا به اصطلاح مکانیک ها، میل موج گیر، در اکثر موارد برای بالا بردن تعادل خودرو و جلوگیری از چپ شدن آن، در خودرو ها به کار می روند.

میله تعادل یک میله فولادی است که در دو سر دارای بوش بوده و غالبا بین دو چرخ یک محور قرار می گیرد و باصطلاح دو چرخ را به یکدیگر متصل می کند، میل تعادل معمولا به وسیله دو اتصال محوری (Pivot) در دو طرف به شاسی نیز متصل می شود.

وظیفه اصلی میل موج گیر
وظیفه اصلی میل موج گیر این است که غلتش اتاق در هنگام دور زدن و پیچیدن و حتی رانندگی کردن در سطوح ناهموار را کنترل کند.

میل موج گیر نوعی فنر موج گیر است، این میل موج گیر معمولا بین دو طبق پایین نصب می شود. وقتی خودرو پیچی را طی می کند، اتاق به طرف بیرون پیچ متمایل می شود، در نتیجه این تمایل، طبق های پایین در جهت مخالف حرکت می کنند و میل موج گیر را می پیچانند.

میل موج گیر در برابر پیچش مقاومت می کند. این عمل سبب سفت شدن سیستم تعلیق در هنگام پیچیدن خودرو می شود، در نتیجه اتاق خودرو کمتر کج می شود یا غلتش پیدا می کند.

زمانی که یک چرخ در دست انداز می افتد و چرخ های دیگر نمی افتند نیز میل موج گیر عمل می کند وقتی خودرو در جاده هموار و در امتداد مستقیم حرکت می کند، وجود میل موج گیر هیچ اثری ندارد بسیاری از سیستم های تعلیق عقب یک میل موج گیر عقب دارند، طرز کار این میل موج گیر مانند میل موج گیر جلو است.

علائم خرابی میل موج گیر
میل موج گیر در دو سر خود دارای سیبک است و این قطعه نیز همانند سایر قطعات دارای یک عمر مفید است و باید به صورت دوره ای نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

سیبک ها دارای گردگیر نیز هستند که به ندرت پیش می آید گردگیر ها دچار پارگی شوند، اما به مرور با نفوذ گرد و خاک و آب امکان دارد خاصیت چربی گریس داخل سیبک از بین رود و مشکلاتی نظیر لقی و شل شدن شروع شود.

صدای تق تق و ضربه به خصوص در هنگام چرخیدن فرمان یکی از مهم ترین علائمی است که باید میل موج گیر و سیبک ها مورد بررسی قرار گیرند.

معایب استفاده از میله تعادل‌های خیلی سفت
میله تعادل، دو سر فنر های چپ و راست را به هم متصل می کند، این کار استقلال عملکردی فنر های چپ و راست را کم می کند.

وظیفه سیستم تعلیق، نگه داشتن لاستیک در تماس با سطح جاده است. سیستم تعلیق مستقل نیز به هر کدام از چرخ ها اجازه می دهد تا به طور مستقل، خود را با وضعیت جاده هماهنگ کنند.

در بعضی شرایط ممکن است نیاز به این باشد که چرخ سمت راست بالا رفته و چرخ سمت چپ پایین بیاید. حال اگر این دو چرخ به یکدیگر متصل باشند، در چنین شرایطی یکی از آن ها نمی توانند حداکثر تماس ممکن را با زمین داشته باشد.

به همین دلیل، اگر میله تعادل نیز خیلی سفت باشد، امکان دارد در پیچ های خیلی تند، یکی از چرخ ها به طور کامل از زمین جدا شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>