اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تاریخچه
شرکت ماک در سال 1900 توسط جک، آگوستوس و ویلیام ماک تحت نام شرکت برادران ماک، در شهر بروکلین، نیویورک تأسیس شد. این شرکت، اولین کامیون خود را در سال 1907 تولید کرد و در سال 1922 نام آن، به فرم کنونی (ماک) تغییر پیدا کرد.

در سال 1979 شرکت خودروسازی رنو از طریق زیرمجموعه بخش صنایع سنگین خود، بنام رنو تراکس، اقدام به خریداری 10٪ از سهام ماک نمود. رنو به تدریج سهام خود در ماک را افزایش داد و تا سال 1983 مالک 40٪ از سهام این شرکت بود. در 1990 شرکت رنو، بخش خودروهای سنگین خود را تحت نام رنو تراکس، به طور کامل از شرکت اصلی جدا کرد و به صورت یک شرکت مستقل ثبت نمود و بمنظور تمرکز بر بخش صنایع سنگین، اقدام به خریداری کلیه سهام شرکت ماک نمود.

در سال 2001 در پی خریداری کلیه سهام رنو تراکس توسط شرکت سوئدی ولوو، مالکیت شرکت ماک نیز به ولوو واگذار شد. در سال 2006 تحت مدیریت ولوو، ماک بالاترین میزان فروش خود را تجربه کرد. در سال 2008 دفتر مرکزی این شرکت به شهر گرینزبورو، کارولینای شمالی منتقل شد.

نماد تجاری
نماد تجاری شرکت صنایع سنگین ماک، بولداگ یا سگ نر نام دارد و از سال 1921 در اشکال مختلف بر روی کاپوت و درب کامیون ماک نصب می شود.

ماک در ایران
ورود ماک به ایران، از گذشته بسیار دور و به دهه های 1930 و 1940 میلادی بازمی گردد. در حال حاضر می توان کماکان کامیون های ماک مدل 1941 را در حال کار در جاده های ایران مشاهده کرد. ماک بعد از سال 1359 خورشیدی، بسیار کم به ایران وارد شده است.

ایران کاوه
شرکت ایران کاوه جهت تولید کامیون ماک آر600 در کابین این کامیون تغییراتی به وجود آورد که موجب تولید آسان تر این کابین شد و در بازار به ماک ایران کاوه شهرت یافت. این کابین همانند سری خارجی به صورت تخم مرغی نبوده و ظاهری ساده تر دارد، کابین ماک ایران کاوه در مقایسه با کابین نمونه های خارجی دارای حجم و فضای بیشتری است، این کابین توسط شرکت ایران کاوه به صورت تک کابین تولید شد که خریداران با اعمال تغییرات، کابین این کامیون را به دو کابین تبدیل می کردند تا از فضای به وجود آمده به منظور استراحتگاه استفاده کنند، در همین راستا و برای رفع این نیاز، شرکت شاهین خودرو دیزل به عنوان تولیدکننده کابین ماک ایران کاوه به صورت دو کابین وارد عرصه شد.

مدل های موجود در ایران

  • ماک جنگی ساده:
    این مدل ماک دارای کابینی بسیار ساده است و گلگیرهای آن مشابه ماک سری A و E می باشد.
  • ماک جنگی تخم مرغی:
    این مدل ماک که به سری B معروف است و دارای کابین و گلگیرهای تخم مرغی شکل می باشد.
  • ماک کامینز بی دماغ سری F:
    این مدل ماک که به صورت دو کابین و دارای تختخواب می باشد که دستگاه مولد قدرت آن شامل موتور کامینز VT 903 با توان 320 اسب بخار و گیربکس فولر می باشد که برای رقابت در بازار کشنده های وایت و اینترنشنال (اینترناش) وارد عرصه بازار شد.
  • ماک بی دماغ سری F:
    این مدل ماک به صورت دو کابین و دارای تختخواب می باشد که دستگاه مولد و انتقال قدرتی مشابه ماک دماغ دار سری R دارد.
  • ماک دماغدار سری R:
    این مدل ماک در دو نوع خارجی و ایران کاوه موجود می باشد و دارای دستگاه مولد و انتقال قدرتی مشابه ماک سری F است.
  • ماک دماغدار سری RD:
    این مدل ماک دارای کابینی مشابه ماک سری R و کاپوتی متفاوت تر از نسل قبلی است و کاپوت آن به ماک سری CH شباهت بیشتری دارد و از نوع اکسل جلو می باشد.
  • ماک سکته ای سری DM:
    علت این نامگذاری این است که کابین این کامیون در کنارهٔ سمت راننده قرار دارد و همانند دیگر مدل ها در بخش وسط شاسی تعبیه نشده است، این مدل ماک دارای کابینی مشابه ماک سری R خارجی و کاپوتی ساده می باشد که نحوه دسترسی به موتور با بالا زدن دریچه های کنار کاپوت صورت می گیرد، کاربری این ماک در ایران به صورت کشنده های فوق سنگین می باشد.
  • ماک سکته ای سری U:
    علت این نامگذاری این است که کابین این کامیون در کنارهٔ سمت راننده قرار دارد و همانند دیگر مدل ها در بخش وسط شاسی تعبیه نشده است، کابین و کاپوت این کامیون همانند ماک سری R می باشد و کاپوت از نوع بلند شونده است، کاربری این ماک در ایران به صورت کشنده های فوق سنگین می باشد.
  • ماک بی دماغ سری WR:
    این مدل ماک که به Cruise Liner معروف است، توسط سازمان مخابرات به ایران وارد شد که به ماک مخابراتی شهرت یافت.
  • ماک بی دماغ سری MH:
    این مدل ماک که به Ultra Liner معروف است، توسط سازمان مترو به ایران وارد شد که به ماک مترویی شهرت دارد و دارای دستگاه مولد و انتقال قدرتی مشابه سری RW است.
  • ماک دماغ دار سری RW:
    این مدل ماک که به Super Liner معروف است، دارای کابینی مشابه سری R است و کاپوت آن به صورت کشیده تر از سری R می باشد و دارای دستگاه مولد و انتقال قدرتی مشابه سری MH است.
  • ماک دماغ دار سری CH:
    این مدل ماک که به Fleet Liner معروف است، اولین سری از مدل های Vision این کمپانی می باشد و در ایران به ماک دلفین شهرت دارد.
  • ماک دماغ دار سری CX:
    این مدل ماک که به Vision معروف است، نسل بعدی سری Fleet Liner می باشد و تعداد آن در بازار ایران به یک عدد می رسد.
  • ماک بی دماغ سری MC/MR:
    این مدل ماک که به Terrapro معروف است، به صورت انگشت شمار در بازار ایران موجود می باشد و بیشتر کاربری معدنی دارد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>