اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اگرچه بستن و باز کردن زنجیر چرخ به نظر کاری بسیار سخت به نظر می رسد و حتی برای برخی ترسناک نیز است ولیکن ایده اصلی بسیار ساده است. زنجیرها را روی لاستیک های خود قرار دهید، به آرامی ماشین را به جلو حرکت دهید و در ادامه زنجیرها را محکم نمایید. البته از آنجا که در هوای برفی و سرد، دشواری های بستن زنجیر چرخ چندین برابر است؛ بنابراین قبل از رسیدن به جاده های برفی زنجیرهای چرخ را روی تایرهای خود قرار دهید تا قبل از آنکه گرفتار برف و کولاک شوید زنجیرهایتان آماده باشد.

مراحل بستن زنجیر چرخ
به منظور آنکه بستن زنجیر چرخ دارای نظمی سیستماتیک بوده و ساده تر باشد می توانید مراحل ذیل را طی نمایید.

مرحله اول بستن زنجیر چرخ
از زنجیر چرخ هایی استفاده کنید که با اندازه لاستیک های شما مطابقت داشته باشد؛ پیدا کردن اندازه دقیق تایر خودرو به شما در انتخاب زنجیر چرخ های مناسب کمک شایانی خواهد نمود. اما جهت اندازه گیری سایز لاستیک چه باید کرد؟

در امتداد لبه خارجی لاستیک ها یک رشته طولانی از حروف و اعداد وجود دارد که هنگام خرید زنجیر چرخ، به این اطلاعات نیاز دارید. به عنوان مثال P215 /65R18 89H نمونه ای از این نوشته ها است. فارغ از معنا و مفهوم حرف P یا هر حرف دیگری، سه عدد پس از آن (در اینجا 215)، بیانگر عرض تایر به میلی متر است. دو عدد بعد از اسلش نشانگر ارتفاع دیواره جانبی تایر به صورت درصدی از عرض تایر است. که در این مثال ارتفاع دیواره جانبی تایر، 65درصد عرض آن (215) بوده و تقریبا برابر با 140 میلی متر است. دو رقم پس از حرف R نیز اندازه رینگ تایر بر حسب اینچ را نشان می دهد که در این مثال 18 اینچ است. البته فروشندگان نیز می توانند در انتخاب زنجیر چرخ مناسب کمک نمایند به شرط آنکه دارای اطلاعات کافی باشند.

مرحله دوم بستن زنجیر چرخ
زنجیرها را از بسته بندی خود خارج نموده و پیچ و تاب های روی آن را باز نمایید به طوری که همه جای آزاد باشد. این روند ممکن است بیشتر از حد انتظار شما زمان گیر باشد (همانند پیچ و تاب هندزفری!)، پس بهتر است از قبل به این موضوع فکر کرده و زنجیرچرخ را آماده کنید.

مرحله سوم بستن زنجیر چرخ
اگر اهل مسافرت هستید یا در مناطق سردیر زندگی می کنید، در اوایل فصل سرما زنجیر چرخ را آماده نموده و در کیف های مخصوص در صندوق عقب همیشه به همراه داشته باشید. مراقبت از زنجیرهای چرخ باعث عمر طولانی و کارکرد مناسب آن ها می شود؛ سعی کنید همیشه آن ها را در جای خشک و به دور از رطوبت نگهداری نمایید. اگر وسیله نقلیه شما تک دیفرانسیل است دو زنجیر چرخ برای خودرو کافی است که برای دیفرانسیل جلو به چرخ های جلو و برای خودروهایی که دیفرانسیل عقب دارند به دو چرخ عقب بسته می‌شوند اما چنانچه خودرو 2 دیفرانسیل است بهتر است هر چهار چرخ خودرو مجهز به زنجیر چرخ شوند.

مرحله چهارم بستن زنجیر چرخ
برای نصب زنجیر چرخ ابتدا خودرو را در جای مناسبی پارک نموده و قبل از شروع به کار از بالا بودن ترمز دستی اطمینان حاصل نمایید. جهت اطمینان از درستی اندازه زنجیز چرخ و تایر آن را در بالای چرخ قرار داده و صاف نموده و به دو طرف بچرخانید، در این حالت باید حدود سه چهارم تایر توسط زنجیر چرخ پوشش داده شود.

مرحله پنجم بستن زنجیر چرخ
زنجیر چرخ را روی زمین و دقیقا جلوی تایر پهن کنید به صورتی که خارهای آن به سمت زمین باشد، نه به سمت لاستیک و سطح صاف آن نیز در تماس با لاستیک باشد. در این حالت وسیله نقلیه خود را کمی به سمت جلو حرکت دهید به طوری که لاستیک خودرو دقیقا در وسط زنجیر چرخ قرار گیرد.


مرحله ششم بستن زنجیر چرخ
برای دسترسی آسان تر به دو طرف زنجیر چرخ می توانید فرمان ماشین را به داخل بچرخانید این حرکت به شما اجازه می دهد تا دسترسی بهتری به دو طرف زنجیر برای اتصال به یکدیگر داشته باشید. اگر می‌خواهید برای تایرهای سمت چپ زنجیر ببندید فرمان را به سمت راست بچرخانید و اگر می خواهید برای تایرهای سمت راست زنجیر چرخ ببندید فرمان را به سمت چپ بچرخانید. 

مرحله هفتم بستن زنجیر چرخ
از قسمت داخلی تایر و در نزدیکی محور، دو لبه قلاب را به یکدیگر متصل کنید تا زنجیر چرخ بخش باقی مانده از چرخ را پوشش دهد. سپس لبه قلاب دوم را که در بخش خارجی لاستیک قرار دارد را به یکدیگر متصل‌نمایید، سپس برای محکم شدن زنجیر چرخ، بست ها را به وسیله آچار مخصوص محکم نمایید. البته زنجیرهای سنتی با استفاده از ابزارهای ساده نظیر پیچ گوشتی نیز سفت می شوند، اما توصیه می گردد که از این ابزارها برای زنجیرچرخ یک سره استفاده ننمایید چراکه ممکن است باعث آسیب رساندن به حلقه های آن گردد.

مرحله هشتم بستن زنجیر چرخ
اطمینان حاصل کنید که اتصالات درونی و بیرونی زنجیر چرخ هم تراز باشند. چنانچه قسمت داخلی زنجیر سفت باشد و قسمت خارجی آن شل و یا بالعکس، زنجیر عملکرد درستی نخواهد داشت و این نشان دهنده آن است که به درستی بسته نشده است. باید دقت نمایید که زنجیر چرخ را طوری تنظیم کنید که کل عرض تایر را پوشانده باشد و برای اطمینان بیشتر یک بار دیگر آن ها را سفت کنید.

مرحله نهم بستن زنجیر چرخ
زمانی که فرآیند مشابهی برای بستن تایرها در پیش بگیرید، موجب می شود زمان کمتری برای نصب آن ها صرف کنید و حتی توانایی آن را پیدا کنید که زنجیر چرخ را به طور همزمان بر روی تایرها ببندید. استفاده از این فرآیند پس از مدتی، سرعت شما در بستن زنجیر را بسیار بالا خواهد برد.

مرحله دهم بستن زنجیر چرخ
برای آنکه از محکم بودن زنجیر چرخ اطمینان حاصل نمایید ماشین را روشن نموده و حدود 30 متر به جلو حرکت دهید. پس از کنترل دوباره جهت داشتن سفری ایمن یک بار دیگر تمامی زنجیر چرخ ها را محکم نمایید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>