اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

هر خودروی تولیدی از چند هزار قطعه تشکیل شده است که طبیعتا برخی از آن ها مصرفی بوده و باید در زمان مقرر خود تعویض شوند. البته خوب برخی قطعات نیز هیچ گاه نیاز به تعویض یا تعمیر نداشته و تنها با تصادف یا آسیب دیدگی های شدید صاحب خودرو مجبور به تعویض آن می شود. اما خب، عمر مفید قطعات شاید بیشتر به درد کسانی بخورد که در فکر خرید یک خودروی دست دوم هستند. در این مواقع خوب قطعا هر کسی بر اساس جیب خود خودرو مورد علاقه اش را انتخاب می کند؛ اما بیاید تا نگاهی به برخی از قطعات مصرفی خود و عمر مفید آن ها داشته باشیم.

دیسک صفحه ترمز:
عمر مفید دیسک صفحه ترمز تقریبا بین 150 تا 200 هزار کیلومتر است. بیشتر خریداران خودروهای دست دوم، پس از خرید خودروی مورد نظر تنها به لنت خودروی خود نگاه کرده و با تعویض آن سعی در بهبود کیفیت ترمز خودروی خود دارند و به دیسک نگاهی نمی اندازند. این امر باعث می شود به جای کم شدن روغن ترمز به دلیل تمام شدن لنت، روغن اضافی درون مخزن ترمز ریخته شود تا کسری دیسک ترمز را جبران کند. همین امر باعث روشن شدن کم و زیاد چراغ P یا I بروی کیلومتر شمار شود که دلیلش تمام شدن یا آسیب دیدن دیسک چرخ است. در بعضی مواقع حتی دیده شده است که به دلیل تمام شدن دیسک ترمز و رسیدن به آهن چرخ، صدای ناهنجاری شنیده شده و بوستر ترمز نیز آسیب دیده است. پس بدانید و آگاه باشید که سلامت یک ماشین مدل پایین دلیل بر تمام نشدن این قطعه بسیار مهم نیست.

مخزن اگزوز خودرو:
مخازن اگزوز خودرو در هر شرایطی، 150 هزار کیلومتر عمر مفید بیشتر ندارند. در صورتی که اتومبیل شما حتی کاتالیزور هم داشته باشد، عمر مفید این قطعه 80 هزار کیلومتر در بهترین شرایط است. جالب است بدانید بعضی مواقع گرفتگی توری های داخل اگزوز هم باعث پایین آمدن شتاب و مصرف بالای سوخت می‌شود. پس در نظر داشته باشید، در خودروی های بالای 10 سال کارکرد، احتمال خرابی مخازن اگزوز بسیار زیاد است و هر روز امکان افتادن یا سوراخ شدن آن مخصوصا در محصولات قدیمی کمپانی پژو وجود دارد.

ایراد در پمپ بنزین:
یکی از دلایل پایین آمدن شتاب بیشتر خودروهای مدل پایین که کمتر کسی به آن دقت می کند پمپ بنزین نصب شده در داخل باک خودرو است. در بیشتر موارد حتی اگر خودروی خود را پیش بهترین مکانیک شهر هم ببرید، کسی به آن دقت نکرده و برای بهبود شتاب خودروی شما تنها اقدام به تعویض شمع، وایر و فیلتر هوا می کنند که متاسفانه آن تأثیر لازم را نخواهد داشت. در واقع در صورت خرابی این قطعه ماشین ریپ زده و با کمترین تجربه متوجه مشکل می شویم. در بهترین شرایط پمپ بنزین خودروی شما 120 هزار کیلومتر عمر مفید دارد، مخصوصا در شرایط گرم آب هوایی کشور که چند سالی است گریبان گیر شده و البته بهره گیری از اجناس بی‌کیفیت، این عمر مفید گاه به 50 هزار کیلومتر هم رسیده است. پس در صورتی که خودرو شما مدل پایین بوده، کارکرد بالایی داشته و از سلامت نسبی برخوردار است ولی شتاب راضی کننده ای ندارد، 70 الی 80 درصد این مشکل به خرابی پمپ بنزین بر می گردد که قادر به تغذیه درست و به موقع موتور نیست. قیمت این قطعه نسبتا بالا بوده و از 180 تا 220 هزار تومان برای شما هزینه خواهد داشت، اما در بیشتر مواقع با تعویض مغزی می توان با 50 هزار تومان مشکل را حل کرد و از شتاب بالای خودرو لذت برد.

کاسه های چراغ:
کاسه های چراغ خودرو در بهترین شرایط و آب و هوای نسبتا گرم 5 سال از روشنایی خوب بهره می برند. حتی در بهترین شرایط هم کاسه چراغ های خودروهای آلمانی موجود در بازار 10 سال فقط از شفافیت برخوردار هستند، چون به علت برخورد مستقیم با آفتاب شیشه و تلق چراغ ها کدر شده و 20 الی 30 درصد از روشنایی نور ماشین کم می شود. یکی از نشانه های خرابی چراغ، تیره و کدر شدن شیشه چراغ است. در بعضی مواقع بعد از تصادف خودرو به علت اصل نبودن تولیدات و قطعات موجود دیده شده که بعد از گذشت 1 الی 2 سال چراغ های عقب خودرو سفید شده که همین امر باعث کم شدن بازدهی نور می شود.

استپر خودرو:
استپر یکی از مهم ترین قطعات تنظیم کننده دور موتور در مواقع خلاص بودن، ترمز و روشن کردن کولر است. بیشتر مصرف کنندگان همین که متوجه درست بودن عقربه دور موتور روی 1000 دور می شوند، به این نتیجه می‌رسند که این قطعه هیچ مشکلی ندارد؛ اما گاه این مشکل در سبقت ها و پس از ترمز ناگهانی و سپس خاموش شدن خودرو مشخص می شود. خراب شدن این قطعه به ندرت پیش می آید، اما به دلیل بهره گیری از جنس های بی کیفیت گاه پیش از رسیدن به 50 هزار کیلومتر نیز استپر دچار آسیب دیدگی می شود که باید حتما تعویض شود.

رادیاتور:
در بیشتر مواقع دیده شده ماشین های بالای 10 سال با وجود کارکرد کم و سلامتی خوب ظاهر و موتور، در فصل سرما گرمایش خوبی ندارند. این مشکل به رادیاتور پشت داشبورد بر می گردد که به علت عمر بالای ماشین رسوب گرفته و آب گرم حرکت خوبی نداشته و به همین دلیل گرمایش اتاق خوب نبوده که می توان با تعویض و اطمینان از درست بودن ترموستات مشکل را در زمستان حل کرد.

دریچه های کولر:
یکی از آلوده ترین یا میکروبی ترین قسمت های یک خودرو دریچه های کولر است که در تابستان به علت استفاده زیاد از آن و مرطوب بودن محفظه محل خوبی برای رشد باکتری ها است پس در صورتی که خودرو شما قدیمی است حتما با اسپری دریچه ها را ضد عفونی کرده یا حتی المقدور آن ها را تعویض نمایید.

ماهک زیر دسته دنده:
محک زیر دسته دنده یکی از مهم ترین قطعات پر استهلاک یک خودرو دنده ای است که به علت کارکرد زیاد سریع خراب می شود. اگر خودرویی مدل پایین دارید و از شل بودن دسته دنده شکایت دارید، مشکل چندان خاصی به وجود نیامده است. به راحتی و با تعویض یک قطعه ساده این مشکل حل می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
اکبر احمدی فرد:
عالی بود
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>