اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

در ابتدا باید بدانیم که سیستم کولر خودرو چگونه کار می کند. Air conditioning یا اصطلاحا A/C، فرآیندی است که در آن مایعی تا حد خنک شدن، فشرده و تبخیر می شود و به کمک فن به درون اتاق پمپ می شود تا از گرمای اتاق کاسته شود و محیط راحت تری را برای سرنشینان فراهم کند. این سیستم با کمک تعداد زیادی فشرده ساز، تبادل کننده گرما و فن این نتیجه را ممکن می سازد.

مراحل کار کولر خودرو

مرحله 1: ماده خنک کننده در حالت گاز، توسط فشرده ساز که نیروی آن توسط تسمه ای تامین می شود، فشرده می شود و گاز را به وضعیت فشار بالا تبدیل می کند.

مرحله 2: ماده خنک کننده وارد کاندانسور(متراکم کننده) که معمولا در جلوی رادیاتور است، می شود و به حالت مایع تبدیل می شود.

مرحله 3: ماده خنک کننده وارد خشک کن می شود و در این مرحله رطوبت آن گرفته می شود.

مرحله 4: مایع درون یک لوله-روزنه پمپ می شود و وضعیت آن از فشار بالا به فشار پایین تبدیل می شود و حالت آن به گاز سرد تغییر می کند.

مرحله 5: ماده خنک کننده سرد در حالت گاز درون تبخیر کننده جاری می شود. این تبخیرکننده به صورت یک تعویض کننده دما عمل می کند و هوایی که توسط فن از میان عبور می کند را خنک کرده و در نهایت به درون اتاق پمپ می شود.

نقطه ضعف این سیستم ها این است که درجه دمای هوای ورودی به کابین، به دمای هوای محیط بیرون بسیار بستگی دارد و تبخیرکننده فقط تا حد مشخصی می تواند هوا را خنک کند و به این معنی است که شما باید دائما دمای کولر خودرو را تغییر دهید تا به درجه مورد نظر خود برسید.

اصطلاحا به این سیستم در دنیای مهندسی، حلقه دائمی گفته می شود، یعنی این سیستم دائما در حال دریافت ورودی، انجام پردازشی روی ورودی( در اینجا عملیات خنک کردن) و ارائه خروجی است و تغییر در این حلقه دائمی باید به صورت دستی انجام می شود یعنی باید به صورت دستی دمای کولر خودرو را تغییر دهید تا به دمای مورد نظر خود برسید.

حال سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک چه فرقی با سیستم بالا دارد؟
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، همانند کولر عمل می کند ولی دیگر دمای مورد نظر حدس و گمان نیست. این سیستم به شما اجازه می دهد تا دمای اتاق را حتی با دقت نیم درجه تنظیم کنید. این دست آورد استفاده از سیستم حلقه بسته کنترل شده یا اصطلاحا حلقه بازخوردی است. جمله بالا به این معنی است که خروجی این مکانیزم به فرمی از اطلاعات تبدیل می شود و به عنوان بازخورد به کنترلر ورودی داده می‌شود و به همین علت است که می توانید آن را کنترل کنید. به عنوان مثال اگر شما درجه دما اتاق را روی 17 درجه تنظیم کرده باشید، سیستم دائما در حال اندازه گیری دمای هوای خروجی است و اطلاعات آن را به عنوان بازخورد به کنترلر می فرستد و دما را ثابت روی 17 درجه نگه میدارد.

حال ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که این سیستم چگونه می تواند دما را کنترل کند؟
این امر به راحتی با تغییر ابعاد ساده این سیستم، مثل سرعت فن صورت می گیرد. اگر کنترلر متوجه شود که دمای محیط بیرونی در حال افزایش است، سرعت فن را افزایش می دهد و هوای سرد سرعت تر به داخل اتاق پمپ می شود و دمای اتاق کمتر خواهد شد. عنصر دیگری که با آن می توان دما را کنترل کرد، شدت تبخیرکننده روی ماده خنک کننده است.

سیستم های تهویه مطبوع اتوماتیک پیشرفته تر، از سنسورهای خورشیدی تعبیه شده روی داشبرد استفاده می کنند تا میزان گرمای ورودی به اتاق از طریق اشعه های خورشید را محاسبه کنند و اگر میزان زیادی از این تشعشعات توسط این سنسورها حس شود، به صورت اتوماتیک، شدت کارکرد سیستم بیشتر می شود تا راننده و سرنشینان موج گرما و تغییر دما را احساس نکنند.

اگر در محلی زندگی شما، وضعیت هوا پایدار است و خودروی شما سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دارد، شما فقط هنگامی که سوار خودرویتان می شوید، دما را تنظیم می کنید و بقیه کار ها را به عهده این سیستم هوشمند می سپارید. امروزه اکثر خودروها دارای کولر هستند و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به عنوان آپشن اضافی در نظر گرفته می شود، تمامی مدل های دی اس دارای این آپشن هستند. 

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>