اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

یکی از سیستم های بسیار حیاتی و مهم که در هر وسیله نقلیه نقش بسیار مهمی را ایفا می کند سیستم خنک کننده موتوراست. این سیستم شرایطی را فراهم می کند تا موتور اتومبیل در دمای استاندارد تعریف شده خود کار کند و اجازه بالاتر رفتن و یا پایین تر آمدن دما را از دمای استاندارد تعریف شده برای آن نمی دهد.

همانطور که می دانید موتوراحتراق داخلی اتومبیل به دلیل وجود احتراق های پی در پی به سرعت دچار افزایش دما می شوند این افزایش دما باید تا مقدار معینی ادامه پیدا کند و سپس موتور در همین دما به عملکرد خود ادامه دهد.

این دما معمولا با توجه به آلیاژ به کار رفته در ساخت بلوک بالایی و پایینی موتور و همچنین دمای مورد نیاز برای اینکه بیشتر سوخت پاشش شده به طور کامل احتراق یافته و همچنین برای جلوگیری از احتراق ناقص تعیین و تعریف می شود.

بنابراین آشنایی با اجزای تشکیل دهنده این سیستم و همچنین شناسایی عیوب آن و اقدام به موقع برای رفع این عیوب یکی از مهم ترین نکاتی است که باید مالک هر وسیله نقلیه به خوبی با آن آشنا باشد، زیرا در صورت عدم بازدید به موقع سیستم خنک کننده و رفع مشکلات آن، به طور مستقیم در کار موتور خودرو اختلال ایجاد می شود که این بروز اختلال در موتور اتومبیل می تواند از یک افزایش دمای ناچیز تا از بین رفتن کامل موتور اتومبیل و هزینه های چند میلیون تومانی برای بازسازی و احیا مجدد موتور را شامل شود.

اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده سیستم خنک کننده موتور اتومبیل را رادیاتور، شلنگ های آب، واتر پمپ (پمپ آب)، ترموستات، پروانه خنک کننده (فن برقی)، سنسور دمای آب خودرو و مجاری آب اطراف بلوک موتور تشکیل می دهند که هر یک از این اجزا وظایف خاص خود را دارا هستند.

سیستم خنک کننده

رادیاتور
رادیاتور از مجموعه ای از لوله های مارپیچی تشکیل شده که اطراف آن به وسیله پره های موسوم به فین به صورت عمودی و افقی پوشانده شده است.

علت وجود این صفحات افقی و عمودی این است که با وجود این صفحات مساحت موجود برای انتقال و تبادل حرارت افزایش یافته و عملیات خنک سازی بهتر انجام می شود.

در اکثر رادیاتور ها یک مخزن اضافی برای کنترل میزان سطح مایع خنک کننده رادیاتور تعبیه شده است که در صورت افزایش بی رویه دمای موتور و بالا رفتن فشار در رادیاتور، آب اضافی به داخل این مخزن پس زده می‌شود و با کاهش سطح مایع خنک کننده داخل رادیاتور آب مورد نیاز از طریق این مخزن تامین می شود (پایین رفتن آب در رادیاتور مانند پیستون یک سرنگ عمل می کند و با ایجاد مکش کمبود آب را از طریق مخزن جبران می کند.)

واتر پمپ (پمپ آب)
پمپ آب همانطور که از اسمش پیداست وظیفه به جریان انداختن آب را در مجاری اطراف بلوک موتور و رادیاتور بر عهده دارد. واتر پمپ ها نیروی مورد نیاز خود را به کمک تسمه از میل لنگ موتور اتومبیل می گیرند و به وسیله پروانه ای با شکل هندسی خاص جریان آب را با سرعت و فشار بالا در مجاری یاد شده به حرکت در می آورند.

ترموستات

ترموستات

ترموستات نقش یک شیر اتوماتیک را بازی می کند که معمولا بر روی سر سیلندر موتور اتومبیل نصب می‌شود. عملکرد ترموستات بدین شکل است که تا زمانی که دمای آب به مقدار معینی نرسیده دریچه ترموستات بسته بوده و اجازه خروج آب از بلوک موتور به سمت رادیاتو را نمی دهد.

زمانی که دمای آب به مقدار معین رسید جیوه موجود در ترموستات منبسط شده و باعث باز شدن دریچه ترموستات و جاری شدن آب به سمت رادیاتور می شود و زمانی که دمای مایع خنک کننده (آب و ضد یخ) از مقدار معین پایین تر رفت جیوه منقبض شده و به کمک فنر موجود دریچه ترموستات بسته می شود.

پروانه خنک کننده (فن برقی)

پروانه خنک کننده

امروزه در اکثر خودرو ها از فن های برقی به جای پروانه های مکانیکی قدیمی استفاده می شود. این فن ها در مقابل رادیاتور نصب می شوند و زمانی که دمای آب از مقدار معین بالاتر رفت و باز شدن ترموستات اجازه گردش آب در مدار را داد، با دمیدن هوای پر سرعت به بدنه و صفحات خنک کننده رادیاتور موجب کاهش دمای مایع خنک کننده تا میزان تعیین شده می شوند.

چگونگی عیب یابی سیستم خنک کننده:
زمانی که درجه آب افزایش دمای بیش از حد موتور اتومبیل را نشان می دهد.

عیوب احتمالی:

  •  پایین بودن سطح مایع خنک کننده: در این شرایط اولین اقدام کنترل کردن سطح مایع خنک کننده در مخزن مخصوصی است که در کنار رادیاتور تعبیه شده، توجه داشته باشید که در هنگام گرم بودن موتور از باز کردن درب رادیاتور خودداری کنید. این مشکل می تواند با سوراخ بودن رادیاتور یا شلنگ ها و یا خرابی درب رادیاتور ایجاد شود. (گام اول)
  • -خرابی فن ها: ممکن است فن های خنک کننده به هر دلیلی از جمله قطعی در سیم یا بروز مشکل در سیم پیچ های آن ها روشن نمی شوند یا به اندازه کافی دور نمی گیرند. (گام دوم)
  • خرابی ترموستات: ممکن است ترموستات اتومبیل پس از مدت طولانی کارکرد ضعیف شده و همانند روز اول توانایی باز و بسته کردن مسیر آب را نداشته باشد در این صورت با بسته ماندن و باز نشدن به موقع مانع گردش آب و فرآیند خنک سازی می شود. (گام سوم)
  • خرابی فشنگی (سنسور دمای آب): خرابی و یا ایجاد قطعی در سنسور دمای آب یا فشنگی می تواند فرمان صحیح و لازم را برای فن ها صادر نکرده و در نتیجه باعث افزایش بی رویه دمای مایع خنک کننده شود. (گام چهارم)
  • عملکرد ضعیف واتر پمپ: واتر پمپ ها بعد از مدتی کارکرد ممکن است عملکرد اولیه خود را از دست بدهند علاوه بر این شل بودن یا خرابی تسمه نیز می تواند باعث عدم چرخش کافی پروانه واتر پمپ شده و سبب بروز مشکل در گردش صحیح آب شود. (گام پنجم)
  • خرابی فشنگی مربوط به آمپر آب: در برخی موارد خرابی فشنگی مربوط به آمپر دمای آب می تواند اطلاعات غلط را در اختیار راننده قرار دهد، ولی در عمل افزایش دمایی مشاهده نشود. (گام ششم)
  • ضعیف بودن اتصال بدنه: در قسمت های مختلف بدنه تمامی خودرو ها اتصالاتی بنام اتصال بدنه تعبیه شده که این اتصالات به قطب منفی باتری خودرو متصل هستند. در بسیاری از موارد مشاهده شده ایجاد رسوب و سولفات در این اتصالات موجب ضعیف شدن آن ها می شود و یکی از مشکلاتی که ضعیف شدن این اتصالات ایجاد می کنند ایجاد خطا در دمای آب مایع خنک کننده یا اختلال در کار فن هاست. (گام هفتم)
  • خرابی موتور اتومبیل: خرابی واشر سرسیلندر اتومبیل یا تاب برداشتن سرسیلندر می تواند باعث ورود آب به داخل سیلندر ها شود که این آب ورودی در پروسه احتراق بخار می شود و از طریق اگزوز خودرو خارج می گردد. بنابراین مهم ترین نشانه بروز این مشکل ورود بخار آب و رطوبت قابل احساس توسط دست انسان در گاز خروجی از اگزوز است.(گام نهایی)

منبع: عصرایران

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>