اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تعمیرات لاستیک پنچر
آخرین چیزی که رانندگان هنگام سوار شدن به ماشین انتظار دارند ببینند، تایر پنچر است. زیرا علاوه بر اینکه باید لاستیک را عوض کنند و لاستیک یدک را نصب کنند، باید لاستیک پنچر را برای تعمیر ببرند، و اگر لاستیک آن ها تایر رادیال با تسمه های فولادی باشد (که تقریبا برای همه است!) باید برای به حداقل رساندن آسیب دائمی به تایر که از زمان سوراخ شدن تایر شروع شده است، سریعا تعمیر گردد.

تعیین درجه سرعت مجاز لاستیک های تعمیر شده، به یک سری ملاحظات اضافی نیاز دارد. درحالی که برخی از تولیدکنندگان به لاستیک های پنچری که پروسه ی تعمیر چندمرحله ای به طور دقیق روی آن ها انجام شده است، اجازه می دهند.

درجه بندی سرعت خود را حفظ نماید (ماکسیمم سرعت مجاز استفاده از تایر پس از تعمیر کم نمی شود)، بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل اینکه کنترلی روی آسیب ایجادشده توسط پنچری یا کیفیت تعمیر تایر ندارند، نمی توانند تائید نمایند که لاستیک ظرفیت قبلی خود در تحمل سرعت های بالا را به دست آورده است. بنابراین این سیاست را اتخاذ کرده اند که لاستیکی که پنچر و سپس تعمیر شده باشد دیگر نمی تواند درجه بندی قبلی سرعت خودش را بازیابد و به عنوان یک لاستیک بدون درجه بندی سرعت در نظر گرفته می شود.

دستورالعمل تعمیر پنچری
دستورالعمل اجازه تعمیر پنچری در ناحیه آج لاستیک و تا عمق 4/1 اینچ را می دهد، تعمیر سوراخ های بزرگ تر در آج و همچنین تعمیر پنچری در شانه و دیواره ی لاستیک توصیه نمی شود.

درحالی که هر شی تیز رها شده در جاده می تواند باعث پنچری گردد، اکثر پنچری ها توسط میخ و پیچ های کوچک ایجاد می شود (معمولاً با قطر کوچک تر از 4/1 اینچ).

هنگام تعمیر لاستیک پنچر ابتدا باید به سه مساله توجه کرد. ابتدا آسیب واردشده توسط شیئی که تایر را پنچر کرده است، ارزیابی کنید، سپس یک درزگیر غیرقابل نفوذ هوا از لایه ی داخلی لاستیک ایجاد کرده و مسیری که شی ء از طریق آن وارد لاستیک شده است را کاملا پرکنید.

عموماً تعمیر لاستیک با ترکیب یک وصله (patch) قارچی شکل و درزگیر (plug) بهترین روش تعمیر لاستیک های رادیال با تسمه های فولادی است.

تعمیر صحیح

  • روکش داخلی را آب بندی نموده (قسمتی از لاستیک که به جای تیوب داخلی جایگزین شده و تنها قسمتی که برای نگهداری هوا طراحی شده است) و مسیر سوراخ را پرکنید.
  • ترکیب وصله و سوراخ گیر و یا وصله قارچی شکل خاص که چند کار را باهم انجام می دهد.
  • وصله داخلی، دوباره لایه ی داخلی را می بندد تا هوا خارج نشود و پرکننده ی لاستیکی واردشده در محل بریدگی از رسیدن رطوبت به تسمه های فولادی و زه های (cord) بدنه جلوگیری می کند.ُ

تعمیر غلط:

  •  وصله فقط در داخل: سوراخ لایه داخلی را می بندد اما مسیر سوراخ گرفته نمی شود. این کار باعث خواهد شد که رطوبت به تسمه های فولادی و زه های (cord)بدنه رسیده و منجر به زنگ زدن آن ها شود.
  • داخل کردن یک لاستیک در سوراخ: اغلب به عنوان تعمیر خارجی بدون بررسی آسیب های داخلی انجام می گیرد. سوراخ پنچری گرفته می شود اما تضمینی برای آب بندی لایه داخلی وجود ندارد. در این حالت ممکن است از محل سوراخ هوا به تایر وارد و یا از آن خارج شود.

تعمیر لاستیک
برای تعمیر لاستیک باید حتما تایر را از چرخ خارج کنید. اگر داخل لاستیک را برای یافتن آسیب های پنهانی بررسی نکنید، این ریسک وجود دارد که تایر ضعیف شده باشد.

در برخی از پنچری های ناحیه ی آج که قابل تعمیر به نظر می رسند، بر اثر بررسی تایر مشخص می شود که شیئی که تایر را پنچر کرده، به اندازه کافی بلند بوده که توانسته دیواره لاستیک را از داخل ببرد. بدون خارج کردن لاستیک از چرخ، این آسیب پنهانی مشخص نمی شد.

گرفتن ساده ی سوراخ لاستیک از خارج بدون بیرون آوردن لاستیک از چرخ درست نیست (اگر لاستیک هنگام آفرود و دور از شهر پنچر شود و لاستیک یدک نیز در دسترس نباشد، سوراخ گیری (plug) به عنوان یک راه حل موقتی برای سرعت کم ممکن است به درد بخورد، اما پنچری باید به محض بازگشت به جاده اصلی تعمیر اساسی گردد.

زدن وصله در داخل لاستیک
علاوه بر این، هر تعمیری که سوراخی را که توسط شی ء هنگام ورود به لاستیک ایجادشده است، به طور کامل پر نکند ناقص خواهد بود. زدن وصله در داخل لاستیک، روکش داخلی را درزگیری می کند، اما مسیر پنچری را پر نمی کند. این کار باعث خواهد شد که رطوبت به تسمه فولادی و/یا کابل پوششی لاستیک رسیده و منجر به زنگ زدن و خرابی آن ها گردد.

در تایر، از ترکیب های متفاوت لاستیک (پلاستیک) استفاده می شود. برای پوشش داخلی تایر از ترکیب خاصی از لاستیک استفاده می شود که می تواند هوا را بهتر نگه دارد.

زمانی که تایر پنچر شود، برای اطمینان از اینکه تایر توانایی خود را برای نگه داشتن هوا بازیابد، ابتدا باید پوشش داخلی تمیز شده، سپس جلا داده شود، چسبانده شود، وصله گردد و درنهایت پوشش داده شود.

ازآنجایی که این کار تنها می تواند از داخل لاستیک انجام شود، این دلیل دیگری است برای اینکه تعمیر پنچری تنها با گرفتن سوراخ (plug)، مناسب نیست.

ادامه دادن به رانندگی با لاستیکی که نشتی دارد ممکن است اجازه دهد که رطوبت از اطرافش به داخل لاستیک نفوذ کند. این کار احتمال اینکه تعمیر پنچری لاستیک به درستی انجام شود را کاهش می دهد، چون سرانجام رطوبت به فولاد داخل لاستیک و زه های بدنه که برای تقویت لاستیک استفاده شده رسیده و باعث زنگ زدگی و از دست رفتن قدرت آن خواهد شد.

درزبندی ضد نفوذ آب
برای اطمینان از ایجاد درزبندی ضد نفوذ آب، محل صدمه دیده باید به وسیله ی یک مته برشی خاص که زنگ را از بین می برد و اندازه ی ناحیه صدمه دیده را مناسب می کند، تمیز شود، تا مکان آسیب دیده به خوبی میله لاستیکی وصله (patch) را بپذیرد.

هنگامی که میله به درستی در محل چسبانده شود، به لاستیک جوش خواهد خورد تا به جلوگیری از نفوذ رطوبت از بیرون به زه های (cord) تقویت کننده لاستیک کمک نماید.

درست است که تحقیقات انجام شده در محیط های آزمایشگاهی نشان داده اند که لاستیک های دارای درجه بندی سرعت که به تازگی پنچر شده و به درستی تعمیر شده اند هنوز می تواند به سرعت های بالای درجه بندی شده ی خود برسند.

اما پیشنهاد نمی شود که از لاستیک های مخصوص خیابان که تعمیر شده اند و یا لاستیک های دارای استاندارد DOT مسابقه ای و لاستیک های مسابقه ای مسطح برای مسابقات رانندگی استفاده شود.

چگونه می دانید که فروشنده لاستیک از کدام روش تعمیر استفاده می کند؟
از آن ها بپرسید! اما آگاه باشید که اگر به شما گفتند که لاستیک شمارا در کمتر از 10 دقیقه و به قیمتی کمتر از 10 دلار و بدون درآوردن لاستیک از چرخ تعمیر می کنیم، بدانید که آن ها از روش های انجمن تولیدکنندگان لاستیک (روش های استاندارد) پیروی نمی کنند.

تعمیر صحیح پنچری که دارای چندمرحله است، در حدود 30 دقیقه طول کشیده و احتمالا حدود 30 دلار هزینه خواهد داشت. رانندگی با لاستیکی که به درستی تعمیر نشده باشد خطرناک است، چون این کار به لاستیک صدمه ی بیشتری وارد کرده و یا منجر به کاهش استحکام و قدرت لاستیک در طول زمان می شود.

رانندگی در سرعت های بالا، با لاستیک هایی که به درستی تعمیر نشده اند، ممکن است به طور ناگهانی مشکل ایجاد نماید و باعث از دست رفتن کنترل وسیله نقلیه شود. علاوه براین استفاده از تیوب داخلی به عنوان جایگزین روش صحیح تعمیر، باعث تولید گرمای اضافی در لاستیک ها می شود. لذا برای تعمیر تایر از تیوب داخلی استفاده نکنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>