اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فیلتر دی پی اف (DPF) قسمتی است که در اگزوز تمامی خودروهای دیزل و کامیون هایی که بعد از سال 2009 تولید شده اند وجود دارد (در مورد کامیون های ساخت داخل ایران این سیستم به تازگی اجباری شده است و کامیون های ساخت داخل مدل 1395 به بعد دارای این سیستم هستند). این فیلتر یک قسمت بسیار مهم و حیاتی است و طراحی شده تا بتواند استانداردهای سخت گیرانه زیست محیطی را پاس کند.

وظیفه فیلتر دی پی اف (DPF) به دام انداختن ذراتی است که بخاطر ضریب تراکم موتور طی فرآیند احتراق شکل می گیرند. به این وسیله از انتشار این ذرات مضر در محیط زیست جلوگیری می شود.

فیلتر دی پی اف (DPF) چگونه کار می کند؟
مانند تمامی فیلترها فیلتر دی پی اف (DPF) نیز به تدریج دچار گرفتگی می شود. ذرات دوده به مرور مجاری فیلتر دی پی اف (DPF) را پر می کنند. اما سیستم موتور و ای سی یو به شکلی طراحی و برنامه ریزی شده است که در موقع نیاز با بالا بردن دمای اگزوز آن را تمیز و تخلیه کند.

بالا بردن دمای اگزوز از طریق بالا بردن دو موتور و ایجاد تغییراتی در احتراق انجام می شود که باعث ورود گازهای داغ به اگزوز می شود. وقتی دمای اگزوز بالا می رود، دوده های داخل فیلتر دی پی اف (DPF) می سوزند و به خاکستر بی ضرر تبدیل می شوند و فیلتر را ترک می کنند.

این فرآیند که به آن فرآیند بازیابی فیلتر دی پی اف (DPF) گفته می شود حدودا هر 500 کیلومتر یک بار توسط کامپیوتر مرکزی انجام می شود (در موتورها و کامیون ها مختلف مسافت مورد نیاز برای بازیابی متفاوت است).

فیلتر دی پی اف (DPF) چگونه دچار مشکل می شود؟
در ترافیک های شهری یا در سفرهای کوتاه، فرآیند بازیابی نمی تواند به موقع انجام شود. عدم انجام به موقع فرآیند بازیابی باعث گرفتگی فیلتر دی پی اف (DPF) می شود و در پی آن چراغ اخطار گرفتگی فیلتر دی پی اف (DPF) روشن می شود.

اعتنا نکردن به این چراغ هشدار و رانندگی در ترافیک شهری، حرکت در سفرهای کوتاه یا در کل رانندگی با سرعت های پایین باعث می شود موتور به سرعت قدرت، توان، نفس و عملکرد خود را از دست بدهد. این پدیده ای بدیهی و روشن است.

در کل هر چیزی که بر سر راه خروج دود از موتور مقاومت کند باعث کاهش قدرت و عملکرد موتور می شود. در صورت ادامه کار موتور در این شرایط و رسیدگی نکردن راننده به این مشکل نهایتا باعث مراجعه به تعمیرگاه و ایجاد هزینه های بسیار گزاف می شود. و منظور از گزاف واقعا گزاف است. چون قیمت فیلتر دی پی اف (DPF) به دلیل تکنولوژی ساخت ویژه آن بسیار بالا است.

اگر چراغ هشدار فیلتر دی پی اف (DPF) روشن شد باید چه کرد؟
ابتدا به راهنمای کامیون خود مراجعه کنید و ببینید چراغ هشدار فیلتر دی پی اف (DPF) کدام است. وقتی چراغ هشدار فیلتر دی پی اف (DPF) روشن شد زمان آن رسیده است که خودرو را با سرعتی بالا خارج از شهر برانید. اگر شما یک کامیونت شهری، یک اتوبوس یا یک کامیون دارید که با آن در مسافت های کوتاه یا ترافیک شهر کار می کند باید خودرو را به سمت اتوبان هدایت کنید و سعی کنید با حداکثر سرعت مجاز رانندگی کنید.

به محض انجام این کار کامپیوتر مرکزی شرایط را برای انجام فرآیند بازیابی فراهم می بیند و این فرآیند را آغاز می‌کند. با انجام فرآیند بازیابی فیلتر دی پی اف (DPF) تمامی دوده های داخل فیلتر سوزانده و از آن خارج می‌شوند. در نتیجه موتور بسیار تازه نفس شده و شما می توانید تفاوت را احساس کنید.

چرا نباید فیلتر دی پی اف (DPF) را از اگزوز خارج کرد؟
متاسفانه یکی از کارهایی که در کشور ما زیاد انجام می شود این است که رانندگان فیلتر دی پی اف (DPF) را بعد از مدتی از اگزوز خارج می کنند. این موضوع فقط به خاطر عدم آگاهی رانندگان و پیشنهاد غیر آگاهانه تعمیرکاران رخ می دهد.

در صورتی که شما همین قواعد ساده ای که در بالا گفته شد را رعایت کنید هیچ وقت مشکلی نخواهید داشت. یکی از بهترین دلایلی که برای انجام ندادن این کار وجود دارد این است که بررسی های علمی ثابت کرده اند این فیلترها در کنترل آلایندگی بسیار موثر هستند. حذف فیلتر نیز باعث بروز مشکلاتی مانند خطای MOT می شود. با این وجود شرکت ها و تعمیرگاه های بسیار وجود دارند که فیلتر را حذف و ای سی یو یا همان کامپیوتر مرکزی را برای شرایط جدید برنامه ریزی می کنند. اما این کار باعث ابطال گارانتی نیز می شود.

نگهداری صحیح از فیلتر
شما می توانید با انجام به موقع فرآیند بازیابی با ایجاد شرایط آن و همچنین استفاده از محلول پاک کننده فیلتر دی پی اف (DPF)خودروی خود را در بهترین حالت نگهداری کنید. استفاده از محلول پاک کننده آراد صنعتکه ساخت آلمان است به عنوان یک کاتالیزر برای سوختن کلیه دوده ها عمل می کند و تحقیقات نشان داده است که استفاده از این محصول آلمانی باعث تمیزی بیشتر فیلتر دی پی اف (DPF) تا 50٪ شده است

استفاده از آن نیز بسیار ساده است. کافی است یکی از سنسورهای نصب شده روی اگزوز را که قبل از فیلتر دی پی اف (DPF) قرار گرفته را باز کنید و اسپری را در حالی که موتور روشن است داخل اگزوز تخلیه کنید.مواد داخل اسپری وارد فیلتر شده و با ذرات فعل و انفعال انجام داده و آن ها را غیر فعال می کند و مقاومت آن ها در مقابل فرآیند بازیابی را کاهش می دهد.

بنابرین می توانید مصرف سوخت کمتر، توان و نفس بیشتر موتور و آلایندگی کمتر موتور را همزمان تجربه کنید و همیشه از یک فیلتر کاملا تمیز و سالم استفاده کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>