اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ترمز اگزوز
ترمز اگزوز با نام انگلیسی (Exhaust brake) شناخته می شوند و در ایران البته نام ترمز اگزوز کم تر مورد استفاده قرار گرفته و با نام ریتاردر نیز می شناسند که البته واژه ی درست تر همان ترمز اگزوز است. با استفاده از این نوع از سیستم ترمز موتوری می توان در هنگام پایین آمدن از یک سراشیبی از داغ شدن سیستم ترمز اصلی خودرو جلوگیری کرد، چون یکی از چیزهایی که می تواند در عملکرد ترمز اصلی خودرو ایجاد اختلال کند افزایش حرارت بیش از اندازه ی آن ها است.  از ترمز اگزوز حداکثر می توان تا 3 دقیقه به طور متوالی استفاده کرد.

ترمز اگزوز در حقیقت نیروی پیشرانه ی دیزلی را پس می زند و اصطلاحا ریتارد می کند. اما روش کار آن کاملا متفاوت با ترمز موتور است. کاری که سیستم ترمز موتور انجام می دهد رهاسازی کمپرس موتور با استفاده از سوپاپ دود است اما ترمز اگزوز جلوی گازهای خروجی از اگزوز را گرفته و با ایجاد فشار سرعت میل لنگ را کم می کند که این کاهش سرعت میل لنگ سبب کاهش سرعت حرکت خودرو نیز می شود.

ترمز اگزوز معمولا در قسمت خروجی توربوشارژر قرار گرفته است و جلوی خروج دود اگزوز را می گیرد. این سیستم مجهز به یک سوپاپ پروانه ای است (چیزی با ظاهر و مکانیزگی شبیه به دریچه ی گاز خودروهای بنزینی) است که در مسیر گازهای اگزوز قرار دارد و تا زمانی که ترمز اگزوز را فعال نکنید این سوپاپ به طور کامل باز است. زمانی که راننده ترمز اگزوز را فعال می کند این سوپاپ بسته شده و جلوی گازهای خروجی را می گیرد. بسته شدن این سوپاپ باعث می شود که پیستون در مرحله ی تخلیه، گازهای اگزوز را به سمت ترمز اگزوز بفرستد در حالی که مسیر آن ها بسته است و این مانع باعث دفع شدن انرژی می شود. اگر درک عملکرد این سیستم برایتان سخت است می توانید این روش را امتحان کنید، یک نفس عمیق بکشید، سپس سعی کنید در حالی این هوا را از شش های خود بیرون دهید که با دست خود جلوی دهان را گرفته و راه خروج هوا را بسته اید. با این کار شما عملکرد یک ترمز اگزوز را شبیه سازی کرده اید.

برخلاف ترمز موتور (Jake Brake) که صدایی همانند شلیک مسلسل دارد، سیستم ترمز اگزوز صدای بلندی تولید نمی کند یا شاید بهتر بگوییم که اصلا صدای تولید نمی کند. ترمزهای اگزوز طوری طراحی شده اند تا در هر شرایطی بتوانند کار کنند و وارد عمل شدن آن ها در برخی خودروها نیازی با فرمان راننده نداشته و به صورت خودکار است. اگر از ترمز اگزوز به صورت صحیح استفاده شود می تواند هزینه ی سرویس و نگهداری سیستم ترمز اصلی خودرو را به شدت کاهش دهد و همچنین ایمنی خودرو نیز در هنگام پایین آمدن از سراشیبی حفظ می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
بهزاد زمانی:
درود به شما.من کامیون ماک دارم.ترمز موتور نصب شده روش.میشه همزمان از ترمز موتور و هم از ترمز اگزوز استفاده کرد
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>