اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ترکمنستان کشوری در آسیای میانه است. این کشور تا سال 1991 با نام جمهوری شورایی ترکمنستان یکی از جمهوری های تشکیل دهندهٔ اتحاد شوروی بود. ترکمنستان از جنوب با افغانستان و ایران، از شمال با ازبکستان و قزاقستان و از باختر با دریای خزر همسایه و از طریق این دریا با کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه نیز همسایه است.

بیشتر مردم این کشور از قوم ترکمن هستند و به زبان ترکمنی (شاخه ای از زبان های ترکی تبار) صحبت می کنند.ترکمنستان دارای منابع بزرگ گاز است که آن را به کشورهای مختلف از جمله ایران صادر می کند.

جغرافیا
ترکمنستان با مساحت 488٬100 کیلومتر مربع پنجاه و دومین کشور بزرگ جهان بوده و کمی از کشور اسپانیا کوچک تر است. در جنوب و جنوب غربی ترکمنستان، رشته کوه هایی قرار دارند که تا کناره های دریای خزر کشیده شده اند. در شمال این کشور جلگه پست توران قرار دارد. 80 درصد مساحت ترکمنستان را بیابان قره قوم تشکیل می دهد. در این بیابان در هر جا که آب وجود داشته است.

روستاها و شهرهای بزرگ و پر جمعیتی به وجود آمده است و دارای آب و هوای خشک است؛ ولی ناحیه رشته کوه کپه داغ در جنوب کشور و نزدیکی مرز ایران آب و هوای مناسبی دارد و عشق آباد، مرو و سایر شهرهای مهم در این ناحیه هستند.

رودهای مهم ترکمنستان از کشورهای همسایه یعنی ایران و افغانستان سرچشمه می گیرند. از مهم ترین رودخانه های ترکمنستان تجن، آمودریا اترک و مرغاب بوده که از ارتفاعات کوپه داغ سرچشمه می گیرند. ترکمنستان دارای آب و هوای بیابانی نیمه گرمسیری بوده و بیشتر این سرزمین خشک است.

در فصل زمستان، هوا معتدل و خشک بوده و بیشترین بارندگی در ماه های ژانویه و می اتفاق می افتد. پرباران ترین بخش ترکمنستان پهنه های کوه های کوپه داغ است.

طول خط ساحلی ترکمنستان در دریای خزر 1٬768 کیلومتر بوده و مهم ترین بندر آن شهر ترکمن باشی (کراسنووُدْسْک) است.

مردم و قومیتها
بیشتر مردم ترکمنستان، ترکمن هستند و اقلیت قابل توجهی روس و ازبک نیز در این کشور حضور داند. سایر اقوام قزاقها، تاتارها، اوکراینی ها، کردها، ارمنی ها، آذربایجانی ها و بلوچ ها هستند.

براساس آمار سازمان سیا در سال 2003 ترکیب جمعیتی ترکمنستان 85% ترکمن، 5% ازبک و 4% روس و 6% از اقوام دیگر است. براساس آمار دولت ترکمنستان در سال 2001 ترکمن ها 91%، ازبک ها 3% و روس ها 2% جمعیت را شکل داده اند. جمعیت ترکمن ها در ترکمنستان از 1989 تا 2001 حدود دو برابر (از 2٫5 میلیون به 4٫9 میلیون نفر) شد. اما شمار روس ها به کمتر از یک سوم (از 334 هزار به 100 هزار نفر) کاهش یافته است.

اسلام مذهب اکثر مردم کشور است. 89% ترکمن ها مسلمان (اکثراً پیرو مکتب حنفی از مذهب اهل سنت) و 9% پیرو کلیسای ارتدوکس روسیه هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>