اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی
 
گفتگو آنلاین
 
دانلود زینگ
خانه دانلود اپلیکیشن زینگ در باره ما فروشگاه خدمات اطلاعاتی همکاری با ما تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

گفتگو آنلاین

دانلود زینگ

جستجو

وظیفه اصلی واشر سرسیلندر آب بندی فضای بین سیلندر و سرسیلندر می باشد. در حقیقت این واشر از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال های آب و نشت روغن از کانال های روغن جلوگیری کرده، که این از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه هر گونه نشتی در عملکرد موتور تأثیر گذار بوده و می تواند موجب کاهش قدرت و راندمان موتور شود.

چگونگی عملکرد واشر سرسیلندر و علائم سوختن آن
واشر سرسیلندر وظیفه یکپارچه کردن فضای بین سیلندر و سرسیلندر را دارا می باشد (در اصطلاح فضای بین سیلندر و سرسیلندر را آب بندی کرده) تا از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال های آب و نشت روغن از کانال های روغن جلوگیری کند.

گفتنی است آب بندی واشر سرسیلندر امری حائز اهمیت است چراکه هر گونه نشتی گاز در عملکرد موتور تأثیر گذار بوده و می تواند موجب کاهش قدرت و راندمان موتور شود.واشر سرسیلندر از جنس پنبه نسوز، فولاد و مس می باشد تا بتواند فشار و حرارت زیاد ناشی از موتور را تحمل کند.

شایان ذکر است سوختن واشر سرسیلندر به دفورمه شدن واشر گفته می شود که در حقیقت از فرم خارج شدن این قطعه موجب از بین رفتن آب بندی بین سیستم‌های مختلف موتور خواهد شد.

یکی از عللی که می تواند سوختن واشر سرسیلندر را به دنبال داشته باشد، کم بودن آب رادیاتور است به گونه ای که این امر به موتور و واتر پمپ خودرو فشار وارد می کند و در برخی موارد باعث سوختن واشر سر سیلندر خواهد شد که تعمیر آن هزینه گزافی خواهد داشت.

از دیگر علل سوختن واشر سرسیلندر می توان به گرمای بیش از حد موتور، زدن جوش کاذب در رادیاتور، وجود آب در سرپیستون ها، مخلوط شدن آب و روغن، دیر روشن شدن موتور، بد کار کردن موتور، خروج بخار آب از اگزوز و تغییر رنگ روغن موتور به صورت شیری رنگ خواهد بود که مسلما این موارد کم شدن قدرت و کشش موتور را به همراه دارند.

دلایل سوختن واشر سرسیلندر

  • آب رادیاتور کم باشد.
  • مجراهای عبور آب در موتور مسدود شود.
  • خنک نشدن آب رادیاتور به دلیل رسوب و یا نقص در عملکرد پروانه.
  • نقص فنی در ترموستات.
  • نقص فنی در واتر پمپ و عدم گردش جریان آب در موتور.
  • پیچ خوردگی شلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور.
  • رانندگی طولانی در ترافیک و فشار بر موتور در فصل گرما.

نکته: شایان ذکر است سوختن واشر سرسیلندر در یک لحظه و یک دقیقه رخ نمی دهد بلکه اول آب رادیاتور داغ می شود و حرارت افزایش پیدا می کند و چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز صدمه دیدن واشر آغاز می شود.

از این رو توصیه می شود در صورت مطلع شدن از بروز چنین وضعیتی در موتور خودرویتان از پیمودن ادامه مسیر خودداری نمایید و ماشین تان را توسط بکسل به تعمیرگاه منتقل کنید. چراکه در صورت بی توجهی و یا عدم آگاهی از مشکل پیش آمده ممکن است آسیب جدی تری خودرویتان را تهدید کند و هزینه های گزافی را متحمل شوید.

البته در صورتی که تا تعمیرگاه مسیر کوتاهی پیش رویتان باشد می توانید با خودرویتان مسیر را بپیمایید. فقط دقت داشته باشید که قبل از پیمودن ادامه مسیر ابتدا در مخزن روغن موتور را باز نمایید تا آبی که با روغن قاطی شده است در اثر حرارت بخار گردد پس از انجام این کار می توانید دوباره خودرویتان را روشن نمایید تا به تعمیرگاه نزدیک مراجعه نمایید.

هنگام جوش آوردن خودرو چه کنیم؟
جوش آوردن خودرو، یکی از مشکلاتی است که شاید بسیاری از افراد آن را تجربه کرده باشند. اغلب افراد در این شرایط با ریختن آب روی موتور خودرویشان سعی دارند تا به خنک کردن موتور خودرو سرعت بخشند ولی باید گفت این اقدام کاملا اشتباه است زیرا خنک کردن سریع موتور خودرو موجب انقباض سریع آن می‌شود و به اصطلاح موتور گیرپاژ می کند.

در حقیقت این اقدام موجب چسبیدن قطعات می شود و در نتیجه با حرکت پیستون ها در داخل سیلندر، خراش‌هایی روی سیلندر و دیوار آن به وجود می آید و مشکل بعدی اینکه سرد و گرم کردن شدید پیستون می‌تواند موجب ایجاد ترک و شکاف نیز شود.

در زمان بروز چنین وضعیتی توصیه می کنیم حتما نکات زیر را رعایت نمایید:
در اولین فرصت توقف کرده و ماشین را خاموش کنید.کاپوت رو بالا بزنین و هر 30 الی 40 ثانیه موتور رو در حد سه چهار ثانیه روشن کنید و مجدد خاموش کنید. این حرکت را تا چند بار تکرار نمایید. در واقع با این حرکت از آسیب هایی نظیر چسبیدن رینگ و پیستون جلوگیری به عمل می آورید.

البته گفتنی است تا این جای کار واشر سر سیلندر خودرویتان را باید تعویض کنید. چراکه در این دما، سرسیلندر اولین قطعه ای هست که آسیب می بیند. همانطور که گفته شد واشر سرسیلندر عمل آب بندی بین سیلندر و سر سیلندر را انجام می دهد و از قاطی شدن آب و روغن جلوگیری به عمل می آورد. که در صورت سوختن واشر سرسیلندر، آب و روغن قاطی می شود.

توجه داشته باشید اگر در این وضعیت خواستین به موتور خودرویتان آب اضافه کنید، حتمن ماشین را روشن کنید تا حرکت و پمپاژ در واتر پمپ، آب را به همه جای موتور برساند. که این امر می تواند از ایجاد فشار داخل رادیاتور نیز جلوگیری به عمل آورد.

در هنگام برداشتن درب رادیات احتیاط کنید، سعی کنید 1 متر فاصله را حفظ نمایید. درب رادیات را کم کم باز کنید تا بخارهای اضافی خارج شوند و سپس آب را طی چند مرحله اضافه کنید، با این روش موتور خودرویتان خنک می شود. با خنک شدن موتور و عادی شدن دمای آن، ماشین را خاموش نمایید.

در صورتی که خودرویتان باز هم جوش آورد و متوجه بالا رفتن غیر عادی آمپر آب شدید، تردید نکنید که ترموستات خودرویتان دچار نقص شده است.

این علائم را نادیده نگیرید:

  • موتور خودرو صبح ها دیر روشن می شود و پس از روشن شدن، موتور لرزیده و دود سفید از آن خارج می‌شود.
  • شیلنگ های متصل به رادیاتور باد کرده و متورم می شوند.
  • مشاهده روغن داخل مخزن رادیاتور.
  • کم کردن آب رادیاتور، در صورت سالم بودن سیستم خنک کننده و عدم نشتی آن.
  • شنیدن صدای شر شر آب از پشت داشبورد

موارد ذکر شده در بالا می تواند از نشانه های سوختن واشر سرسیلندر باشد پس در صورت مشاهده چنین مواردی حتما به تعمیرگاه مراجعه نمایید تا از صرف هزینه‌های سنگین تر جلوگیری نمایید.

بر این اساس در صورت مطلع شدن از بروز چنین وضعیتی در موتور خودرویتان از پیمودن ادامه مسیر خودداری نمایید و ماشین تان را توسط بکسل به تعمیرگاه منتقل کنید. چراکه در صورت بی توجهی و یا عدم آگاهی از مشکل پیش آمده ممکن است آسیب جدی تری خودرویتان را تهدید کند و هزینه‌های گزافی را متحمل شوید.

نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
نماد اعتماد الکترونیک logo-samandehi گواهی شامد ثبت نرم افزار
نماد اعتماد الکترونیک نشان ملی ثبت گواهی شامد ارشاد

         

© کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به داده پردازان هومان پویان می باشد.


مخفی کردن >>