اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

قوانین مالیاتی
در خصوص مالیات باید بگویم که هر کالائی که به قرقیزستان وارد می شود به او چند نوع مالیات و عوارض گمرکی تعلق می گیرد. اول مالیات بر ارزش افزوده یا ان دی اس است که میزان آن 20 درصد می باشد. دوم مالیات و عوارض گمرکی که از صفر تا 15 درصد شامل می شود. و سوم عوارض گمرکی ویژه که برای بعضی از کالاهای ویژه شامل می شود. و چهارم عوارض گمرکی برای اداره گمرک می باشد.

مالیات NDS
این مالیات 20 درصد می باشد که برای کلیه کالاهای وارداتی بسته می شود و برای وارد کننده و تولید کننده یکسان است. بر اساس قوانین برای ورود تولیدات تکنولوژی این نوع مالیات حذف خواهد شد. به خصوص برای کالاهائی که برای تأسیس کارخانه ضروری است. حدود 450 الی 500 نوع تجهیزات وجود دارد که از این نوع معافیت برخوردارند. این فهرست از سوی دولت تعیین می شود و اگر چنانچه تجهیزاتی بخواهد وارد کشور شود اما جزو لیست نباشد می توان از طریق وزارت دارائی برای آن معافیت درخواست کرد.

عوارض گمرکی
مقدار این عوارض از صفر تا 15 درصد می باشد که بستگی به نوع کالا دارد. تعرفه ها به صورت سالیانه از سوی پارلمان تائید می گردد ولی مقدار مالیات از این سال تا سال دیگر فرق چندانی ندارد؛ با اینحال تلاش بر آن است که عوارض کاهش یابد.

در رابطه با تولیدات داخلی سیاست دولت بر آن است که از صنایع و تولیدات داخلی حمایت کند و از طریق وضع مالیات و عوارض بر واردات در این راه گام بر می‌دارد. برای مثال عوارض آن نوع کالاهائی که در کشور تولید نمی شود صفر درصد می باشد ولی عوارض آن نوع کالاهائی که در داخل تولید می شود زیاد است.

در مجموع عوارض گمرکی برای سال 2003 به طور متوسط 2/5 درصد می باشد که این میزان در سال آینده به 1/5 خواهد رسید. 70 درصد کالاهای وارداتی از عوارض به میزان صفر درصد برخوردارند. قرقیزستان عضو سازمان تجارت جهانی است و این شرایطی که عنوان گردید مختص به کشورهای عضو می باشد؛ ولی بر ای کشور های غیر عضو این میزان دو برابر محاسبه می گردد.

البته قرقیزستان عضو منطقه آزاد تجاری کشورهای مشترک المنافع است و در این منطقه نیز برای کشورهای عضو معافیتهای مالیاتی منظور گردیده است. چنانچه کالا در یکی از این کشورها تولید شود در هنگام تردد در این کشور ها از معافیت برخوردارند.

مالیات ویژه
مالیات ویژه برای کالاهائی در نظر گرفته می شود که در لیست ویژه قرار دارند. این کالاها شامل مواد الکلی، تنباکو، جواهرات از طلا، نقره و پلاتین، پوست و چرم طبیعی، خز، فرآورده های کریستال، اسلحه گرم، فرآورده های نفتی، قهوه، کاکائو، قالی و فرآورده های آن می باشد.

عوارض گمرکی
مقدار این عوارض 15 دهم درصد می باشد که عمدتا خرج نیازهای داخلی گمرک می شود. یکی از رژیمهای گمرکی در خصوص ورود موقت است که بعضی از کالاها تا دو سال از پرداخت مالیات معاف اند. مقدار مالیات این نوع کالاها 3 دهم درصد است که به عنوان نمونه اگر بخواهید یک کالا به قیمت هزار صوم گزارش شود مالیات آن صد صوم است که سه دهم این صد صوم شامل رژیم ورود موقت می شود. معافیتهای مالیاتی برای کالاهای وارداتی که که به قرقیزستان وارد می شود و تبدیل به مواد فرآوری می شود و به خارج صادر می گردد بر قرار است.

مالیات داخلی
مالیات داخلی بر دو نوع است. مالیات کشوری و سراسری که وارد بودجه کل کشور می شود و مالیات محلی که عایدات حاصله به ادارات خودگردان محلی واریز می‌شود. مالیات کشوری و سراسری نیز بر دو نوع است: یکی مالیات بر سود که بر شخصیتهای حقوقی وضع می شود و مالیات بر در آمد که بر شخصیتهای حقیقی وضع می گردد.

مالیات بر سود به مقدار 20 درصد بوده که تا سال قبل به میزان 30 درصد بوده است. پیش بینی می شود که این میزان در آینده نزدیک به ده درصد کاهش یابد. این مالیات از سود خالص دریافت می شود و در آخر سال محاسبه می گردد. با توجه به تحلیلهای موجود تنها دو تا سه درصد در آمدهای مالیاتی از این نوع در بودجه وجود دارد. در صورتی که صاحب شرکت بخواهد از سوداش صرف توسعه کارگاه خود بنماید، آن نیز تحت معافیت مالیاتی قرار می گیرد.

مالیات بر در آمد بر اشخاص حقیقی است که از طریق مدیریت شرکت و کار خانه است و از ده تا 20 درصد می باشد. یعنی تا مبلغ 5000 صوم ده درصد و بالاتر از آن 20 درصد می باشد.

مالیات محلی
مالیات محلی، 16 نوع مالیات را شامل می شود که شاید بتوان گفت هزینه جمع آوری این نوع مالیات از عواید آن بیشتر است؛ در بین آنها از همه مهم تر مالیات خرده فروشی است که مقدار آن تا 4 درصد بوده و به عهده ادارات خودمختار محلی است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>