اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کشور تاجیکستان در سال 1370 هجری خورشیدی (1991) با فروپاشی شوروی، استقلال یافت. پایتخت تاجیکستان، شهر دوشنبه است که در سال 1924میلادی به عنوان پایتخت جمهوری خودمختار شوروی سوسیالیستی تاجیکستان (در تابعیت جمهوری شوروی سوسیالیستی ازبکستان) انتخاب شده بود.

این شهر تا سال 1929میلادی دوشنبه نام داشت و پس از آن به استالین آباد و پایتخت جمهوری شوروی تاجیکستان تغییر نام داد. پس از مرگ استالین (1953) و در زمان خروشچف در سال 1961میلادی بار دیگر نام این شهر به دوشنبه تغییر یافت.

زبان رسمی تاجیکستان فارسی تاجیکی است، گرچه زبان روسی نیز کاربرد گستردهٔ بازرگانی و حکومتی دارد. واحد پول تاجیکستان، سامانی نام دارد.

جغرافیا
پهناوری تاجیکستان 143100 کیلومتر مربع (95 ام در جهان) است و جمعیت آن 8160000 نفر (98 ام در جهان) است (آمار 2014). تراکم جمعیت در این کشور 57 نفر در هر کیلومتر مربع است. تاجیکستان کشوری کوهستانی و سرسبز با بارندگی فراوان است که می تواند صادرکنندهٔ آب و برق به سایر کشورها باشد. تاجیکستان کشوری مرتفع است که رشته کوه پامیر آن را پوشانده است، ولی در شمال کشور، منطقه پست فرغانه وجود دارد.

در تاجیکستان هر ولایت (معادل استان در تقسیمات کشوری ایران) به چندین ناحیه (معادل شهرستان در تقسیمات کشوری ایران) و هر ناحیه به چندین جماعت دهات (معادل دهستان در تقسیمات کشوری ایران) و هر جماعت به چندید ده (معادل روستا در تقسیمات کشوری ایران) تقسیم می گردد.

مردم و مذهب
جمعیت تاجیکستان در سال 2014 میلادی 8160000 تن برآورد شده است. حدود 79٫9% از مردم این کشور تاجیک هستند (که به فارسی تاجیکی سخن می گویند)، 15٫3% ازبک ها، 1٫1% روس، 1٫1% قرقیز، 0٫3% ترکمن و 0٫3% تاتار هستند. اقلیت های کوچک غیربومی از قبیل اوکراینی، چینی، کره ای و غیره نیز در تاجیکستان زندگی می کنند که حدود 2% از جمعیت تاجیکستان را تشکیل می دهند.

تاریخ و فرهنگ تاجیکستان با ایران اشتراکات بسیاری دارد. در پاره هایی از دوران پیش از اسلام، تاجیکستان جزئی از شاهنشاهی ایران بود. پس از اسلام، سرزمین خراسان و فرارود (از جمله تاجیکستان) زنده کننده فرهنگ ایرانی و به وجود آورنده زبان پارسی دری بود که جانشین زبان پهلوی شد.

نخستین شاعران پارسی زبان از این ناحیه به پا خاستند، به ویژه رودکی، که پدر شعر پارسی محسوب می گردد. در نخستین سده های هجری، خراسان و فرارود مهد تمدن و علوم ایرانی بوده و بزرگانی مانند ابن سینا و فارابی در آنجا پرورش یافته اند. حکومت سامانی نیز از تاجیکستان برخاسته است.

دین حدود 90% از مردم تاجیکستان اسلام است (95% سنی حنفی، اقلیت 5% شیعه که غالبا شیعه اسماعیلی و کمتر از 1% آن شیعه دوازده امامی) است. شیعیان بیشتر در بدخشان زندگی می کنند. مسیحیان، یهودیان، زرتشتیان، بوداییان و بهائیان از جمله اقلیت های دینی ساکن در تاجیکستان هستند.

تاجیکستان از جمله کشورهایست، که جمعیت آن به سرعت رو به افزایش است. در سال 2010 جمعیت تاجیکستان به بیش از 7500000 نفر بالغ گردید. دو عامل مهم رشد جمعیت در تاجیکستان یکی ارزش و امتیازاتی بود که حکومت شوروی به خانواده های پرجمعیت می داد و دیگری عدم وجود کنترل بر زاد و ولد، مخصوصا در مناطق روستایی بود که افزایش جمعیت را در بر داشت.

نسبت جمعیتی (طبق آمار سال 2007) بشرح زیر است:

  • (14- 0) سال 35%، مردان (1261247) و زنان (1218686).
  • (64 - 15) سال 61/2% مردان (2145300) و زنان (2184519).
  • (65+) سال 3/8% مردان (113186) و زنان (153660).

از نظر امید به زندگی، طبق آمار میانگین طول عمر، تاجیکستان دارای طولانی ترین طول عمر در بین 5 جمهوری آسیای مرکزی است.

سیاست
حکومت تاجیکستان، جمهوری است. امامعلی رحمان از سال 1371 ریاست جمهوری تاجیکستان را به عهده دارد. در سال 1371، پس از برکناری اجباری رحمان نبی اف، نخستین رهبر این کشور پس از استقلال از اتحاد جماهیر شوروی سابق، امام علی رحمان، که پیشتر رئیس یک مجتمع کشاورزی بود، به مقام ریاست شورای عالی تاجیکستان منصوب شد.

در سال 1373، رحمان به مقام ریاست جمهوری انتخاب شد. پس از پایان دورهٔ پنج ساله، او دوباره در سال 1378 به مدت هفت سال دیگر به این مقام برگزیده شد.

در سال 1382، در یک همه پرسی، 93% مردم به اصلاح قانون اساسی (برای ممکن شدن انتخاب دوباره رحمان) رای مثبت دادند. دولت می گوید که 96% مردم در این همه پرسی شرکت کرده اند.

در نوروز 1386 (2007 میلادی) امامعلی رحمانف خواستار آن شد که او را امامعلی رحمان بخوانند. از آنجا که امکان تمدید دوره ریاست جمهوری در کنار ده ها اصلاحیه دیگر به رأی گذاشته شد، منتقدان دولت گفتند که رأی مردم با آگاهی کامل نبوده است.

این کشور عضو سازمان های بین المللی مانند کشورهای مشترک المنافع، مجمع اقتصادی اورآسیا، سازمان همکاریهای شانگهای و سازمان معاهده امنیت مشارکتی است. همه کارگران دولتی وابسته به کنفدراسیون اتحادیه های کارگری هستند که دسترسی به وجوه بازنشستگی، مزایای خدمات درمانی، مسکن و دیگر خدمات اجتماعی را کنترل می کند.

بسیاری از نهادهای چندجانبه با کاهش تعرفه ها و ارائه وام و مشاوره برای توسعه و ترویج کسب وکار در این کشور می کوشند.

برخی از مهم ترین سازمان های فعال در توسعه کسب وکارهای جدید:

  • انجمن خجند و انجمن دل افروز برای حمایت از زنان شاغل.
  • انجمن ملی کسب وکارهای کوچک و متوسط.
  •  مرکز تاجیک برای کارآفرینی و مدیریت.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>