اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سبک مدیریت
ساختار کسب و کار در دانمارک بسیار مسطح و مبتنی بر اجماع و اتفاق نظر است. مدیر دانمارکی دنبال این نیست که خود را به عنوان کسی جلوه دهد که یک تنه تصمیم دشواری را گرفته و سختی های کار را متحمل شده است. در جامعه ای که جملاتی چون «فکر نکن کسی هستی»، «فکر نکن عاقل تر از مایی»، و «فکر نکن بهتر از مایی» شعار مردمان آن است، یک مدیر به سختی می تواند نقش سنتی و پدرگونه را در محیط کار بازی کند.

زمان
دانمارکی ها خیلی (برطبق ساعت) کار می کنند. آنها انتظار دارند که شما دقیقا سر ساعت قرار، نه زودتر و نه دیرتر حاضر باشید. در مورد قرارهای خصوصی و کاری و همچنین قرار با پزشکان، دندانپزشکان و مقامات دولتی هم عیناً همینطور است. تأخیر یا غیبت بدون دلیل موجه مطمئناً باعث نامحبوب شدن است.

جلسات کاری
دانمارکی ها زیاد جلسه تشکیل می دهند و اغلب از طولانی بودن آن ها شکایت دارند. قبل از جلسه همه شرکت کنندگان به خوبی در جریان موضوع جلسه قرار می گیرند تا با اطلاع و آمادگی بیایند. از همه انتظار می رود که نظر خود را بگویند. دانمارکی ها مستقیم بحث می کنند ولی به ندرت با هم مقابله می کنند؛ چرا که معتقدند مقابله کردن فرایند به اجماع رسیدن را مختل می کند. حاضرین در جلسه به نوبت صحبت می کنند و قبل از شروع از رییس جلسه اجازه می گیرند. قطع کردن صحبت دیگران یا ابراز احساسات آشکار دور از آداب جلسات است و با اخم به آن واکنش نشان می دهند. قبل از جلسه حتماً وقت بگیرید و وقت خود را کتباً تأیید کنید. مکاتبات اولیه را با شرکت انجام دهید، نه با یک شخص خاص. از اواسط ماه ژوئن تا اواسط ماه آگوست اکثر دانمارکی ها در تعطیلات هستند و بهتر است در این زمان وقت جلسه درخواست نکنید. سر وقت در جلسه حاضر شود. اگر بیش از 5 دقیقه تأخیر دارید حتماً تلفنی اطلاع بدهید.

سلام و احوال پرسی به صورت غیررسمی و خودمانی است و با دست دادن محکم و کوتاه، نگاه مستقیم به چشم طرف مقابل، و لبخند همراه است. هنگام ورود به جلسه با تک تک افراد دست بدهید و هنگام رفتن با همه آن ها خداحافظی کنید. دانمارکی ها را با عنوان حرفه ای (مثل دکتر یا مهندس) به همراه نام خانوادگی مخاطب قرار دهید. اگر کسی عنوان حرفه ای ندارد از Herr (آقا)، Fru (خانم متأهل) یا Froken (دوشیزه) استفاده کنید. آن ها ترجیح می دهند که به نام کوچکشان مخاطب قرار بگیرند ولی صبر کنید تا خودشان پیشنهاد بدهند. تبادل کارت ویزیت در جلسات مرسوم است. علاوه بر صندوق پستی، حتماً دفتر کار را هم روی کارت ویزیت درج کنید.

ناهار کاری
دانمارکی ها خیلی به ایجاد ارتباط دوستانه برای شروع تجارت اعتقادی ندارند و لذا دعوت به شام و ناهار کاری که معمولاً با این هدف صورت می گیرد. خیلی حائز اهمیت نیست. با وجود این، اگر به رستوران دعوت شدید هرگز شروع کننده بحث کاری نباشید و بگذارید میزبان دانمارکی در این کار پیش قدم شود. ترجیح آن ها این است که در این موقعیت ها راجع به کار صحبت نکنند. به صورت حساب رستوران ها یک سری هزینه ها بابت خدمات اضافه می شود و لذا دادن انعام خیلی ضرورت ندارد. اگر سرویس ویژه ای به شما دادند می توانید بابت آن انعام بدهید ولی انتظاری از شما ندارند.

مذاکرات تجاری
قبل از جلسه بهتر است دستور جلسه را ارسال نموده و طبق آن پیش بروید. تصمیم گیری معمولاً پس از مشورت با کلیه اشخاص درگیر در موضوع انجام می شود. اگر قرار است مطلبی را ارائه کنید حتماً از قبل برنامه ریزی کنید و مطلب خود را با استفاده از واقعیت ها، اعداد و ارقام، و نمودار ارائه کنید تا نتیجه مطلوب تری بگیرید. موقع صحبت کردن به چشم افراد نگاه کنید. گپ و گفت خارج از موضوع متداول نیست و دانمارکی ها ترجیح می دهند زودتر به اصل مطلب بپردازند.

گروه های کاری
سه ویژگی سنتی اسکاندیناوی ها، یعنی اتفاق نظر، وفاداری به جمع، و مساوات جویی موجب گردیده که دانمارکی ها در کارهای تیمی موفق عمل کنند. مادامی که به تیم به عنوان گروهی از افراد دارای ارزش و مقام یکسان نگاه شود همه چیز خوب پیش می رود، اما اگر قرار باشد فرد قدرتمندی در گروه بخواهد سلطه گری داشته یا باقی اعضا را هدایت کند مشکل به وجود می آید و ممکن است خیلی صریح نارضایتی خود را ابراز کنند. بنابراین، گر چه گروه های کاری برای اثربخشی بیشتر تشکیل می شوند، اما نحوه عمل گروه باید به ترتیبی باشد که همه احساس کنند که وجودشان ارزشمند است و در فرایند کار دخالت دارند.

سبک های ارتباطی
گرچه دانمارک به اندازه هلند و سوئد شرکت های بزرگ چند ملیتی ندارد، اما درصد بزرگی از صنایع آن صادرات گرا هستند. خارجی ها کم تر می توانند به زبان دانمارکی تسلّط پیدا کنند و به همین خاطر اکثر دانمارکی ها دو یا سه زبان خارجی را به خوبی یاد می گیرند تا بتوانند با آن ها ارتباط بگیرند. این ویژگی باعث می شود که در سطح بین المللی راحت بتوانند ارتباط برقرار کنند، ولی از طرفی الگوهای ارتباطی آن ها باعث می شود که وقتی به زبان دوم صحبت می کنند دچار مشکل بشوند؛ به ویژه در فرهنگ هایی که در ارتباطات تجاری رویکرد سیاستمدارانه دارند.

در دانمارک صریح صحبت کردن و رو راست بودن نشانه احترام به طرف مقابل است، در حالی که این مسئله ممکن است در برخی فرهنگ ها که در مراودات تجاری خود با سیاست عمل می کنند بی ادبی یا گستاخی به نظر برسد.

گرچه دانمارکی ها آدم های رکی هستند، ولی این بدان معنا نیست که مقابله کردن و جر و بحث را دوست دارند. آن ها طرف دار بحث و گفت وگوی مستقیم و بی پرده اند که خیلی با مقابله تفاوت دارد و از شخصی کردن موضوع یا رویارویی با طرف مقابل اجتناب می کنند. آن ها در موقعیت های کاری از طنز و شوخی برای ایجاد جو دوستانه استفاده می کنند تا همه احساس راحتی کنند.

همانند دیگر اسکاندیناویایی ها، دانمارکی ها نیز زیاد از تن گفتار (زبان بدن) استفاده نمی کنند و لذا بازخورد گرفتن از این طریق کمی دشوار است. سؤالات معمولاً در انتهای مطلب گوینده مطرح می شوند و این بدان معنا نیست که مطالب گوینده برای مخاطبان جالب نبوده است.

چند نکته:

  • انگیزه مساوات جویی در محافل کاری دانمارکی ها بسیار قوی است و از این رو در بسیار موقعیت ها تمایل به اجماع و اتفاق نظر از طریق بحث و گفت وگوی مفصل دارند.
  • موفقیت دانمارکی ها در کسب و کار به خاطر سطح عالی طراحی، خلاقیت، و برتری فنی است.
  • کارمندان معمولاً بخش عمده ای از عمر کاری خود را در یک شرکت می مانند و تغییر شغل مکرر به ندرت به چشم می خورد.
  • مدیر از نظر دانمارکی ها کسی است که از بین یک سری افراد برابر نفر اول است، نه شخص صاحب اقتداری که فقط به زیردستان دستور می دهد.
  • ارتقای شغلی بیشتر بر اساس پیشرفت و موفقیت افراد است، نه روابط یا باندبازی.
  • از افراد انتظار می رود با آمادگی در جلسات حاضر شوند و اظهار نظر کنند.
  • لابی کردن های قبل از جلسه را مخفی کاری و شیطنت آمیز می دانند.
  • در دانمارک خیلی صریح و رک صحبت کنید چون به کسانی که با سیاست و محافظه کاری حرف می زنند سوء ظن پیدا می کنند.
  • دانمارکی های سعی می کنند کار و زندگی خصوصی را کاملاً از هم جدا کنند. زمان فعالیت کاری آن ها طبق قرارداد کار و فقط در ساعات کاری است.
  • استفاده از دوچرخه به جای وسایل نقلیه موتوری در دانمارک امری بسیار متداول است و نقش مهمی در سلامت شهروندان ایفا می کند.

چرا دانمارکی ها شادند؟
اگرچه موسسه گالوپ در نظرسنجی خود دقیقاً معیارهای رضایت مردم را مشخص نکرده با اینحال حقایقی در مورد دانمارک وجود دارد که ممکن است دلایل مناسبی برای بالا بودن امتیاز نشاط در این کشور نسبت به سایر کشورهای دنیا باشد. یکی از این موارد، بالا بودن نرخ تولید ناخالص داخلی دانمارک است. در سال 2009، این نرخ برای دانمارک در حدود 68000 دلار بوده که از این حیث، در حدود 20000 دلار بالاتر از ایالات متحده بوده است. به علاوه، در زمان این نظرسنجی، نرخ بیکاری در این کشور فقط در حدود دو درصد بوده است.

دارابودن ثروت، تنها معیار بالا بودن سطح شادی و نشاط در کشور دانمارک نیست. یک اقتصاد قوی در کنار امنیت سرمایه گذاری می تواند به کاهش سطح استرس منجر شود که این امر می تواند باعث بالارفتن روحیه عمومی در جامعه شود. بسیاری از ترس ها و نگرانی هایی که برای بسیاری از مردم در سایر کشورها وجود دارد، در دانمارک وجود ندارند. برای مثال، خدمات بهداشت و درمان و تحصیل، برای تمامی شهروندان کاملاً رایگان است. دانشجویان دانشگاهها، تا زمان اتمام تحصیلات خود، از مقداری حقوق و هزینه تحصیل برخوردار هستند. اینها دو مورد دیگر از دلایل کاهش سطح نگرانی هستند که باعث ایجاد رضایت زیاد در جامعه دانمارک شده اند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که دانمارکی ها دید واقع بینانه و انتظارات و آرزوهای معقولی را برای آینده و زندگی خود متصور هستند. کار کریستنسن (Kaare Christensen) پژوهشگر دانمارکی معتقد است که مردم دانمارک به این دلیل رتبه ی بالایی را در سرانه ی شاد بودن در بین مردم دنیا به دست آورده اند که همیشه می خواهند از انتظارات و توقعات خود فراتر روند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>