اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

محدودیتهای وارداتی:
مجوز ورود برای فرآورده های غذائی با منشاء حیوانی مورد نیاز است. کمیته دولتی دامپزشکی آذربایجان این مجوزها را صادر می کند. واردات تجهیزات خاص رادیواکتیویته جهت استفاده در صنعت نفت به مجوز ویژه نیاز دارد.

تهیه اسناد و مدارک برای واردات و صادرات:
واردکنندگان آذربایجان باید اسناد زیر را به گمرک آن کشور ارائه دهند: 1 قرار داد امضاء شده واردات 2 اظهارنامه گمرکی که مشخص کننده کالاهای وارد شده باشد.3 سیاهه کالاها 4 مجوز ورود از وزارتخانه مربوطه در صورتیکه محموله شامل آفت کش و دارو باشد 5 بارنامه 6 گواهی مبدأ 7 گواهی کیفیت کالا.صادرکنندگان کالا در آذربایجان نیز باید اسناد زیر را به گمرک آن کشور ارائه دهند: 1 سندی که مشخص کننده وضعیت قانونی مؤسسه صادرکننده باشد 2 کد قانونی مؤسسه که توسط کمیته دولتی آمار تعیین شده است 3 مفاد قرارداد 4 گواهی مبدا کالا 5 سند صادر شده به وسیله یک بانک معتبر دال بر پیش پرداخت یا گشایش اعتبار اسنادی 6 مجوز از هیئت وزیران آذربایجان چنانچه کالای صادراتی در بردارنده فناوری هسته ای یا مواد منفجره باشد و نیز مجوز از وزارتخانه های مربوطه اگر کالا در بردارنده استخوان حیوانات، مواد خام داروئی و سنگهای گرانبها باشد و نیز در زمینه انتقال اطلاعات در زمینه منابع طبیعی و اختراعات مجوز از وزارتخانه مربوطه ضروریست 7 اظهارنامه گمرکی. طبق فرمان ریاست جمهوری که در ژوئن 1996 صادر شده است وزارت روابط اقتصادی خارجی مسئولیت قانونی واردات و صادرات را بعهده دارد. گفتنی است احتمال تغییرات درمقررات صادرات و واردات آن جمهوری زیاد است.

کنترل های صادراتی:
صادرات مواد رادیواکتیو، برخی از داروهای بیماران روانی و فرشهای سنتی قدیمی ممنوع است. محدودیتهائی برای صادرات فرشهای جدید نیز وجود دارد. همچنین برای صادرات کالاهای استراتژیک مانند نفت و فرآورده های نفتی، پنبه، نیروی برق و فلزات غیرآهنی، دولت نقش تنظیم کننده دارد و خریداران چنین کالاهائی باید از کمیسیون دولتی نظارت بر روابط اقتصادی خارجی مجوز دریافت نمایند. صادرکنندگان کالا در آذربایجان موظفند 30 درصد درآمد ارزی خود را به بانک بفروشند.

اقلام عمده صادراتی:
نفت و گاز، صنایع شیمیائی، تجهیزات نفتی، منسوجات، پنبه.

اقلام عمده وارداتی: 
ماشین آلات وقطعات آن، صنایع غذائی ومنسوجات.

مبادلات بازرگانی ایران و آذربایجان:
طبق آمار رسمی بازرگانی خارجی در سال 1381 ارزش صادارت ایران به آذربایجان جمعاً 250143888 دلار و اقلام عمده صادراتی به نسبت درصد ارزش نسبت به کل به ترتیب از این قرار بود: پیراهن از مواد نسجی، کفش با رویه چرم، پارچه های توری، وسایل بازی، سیب زمینی، چرم و پوست، حشره کش ها، کفش های ورزشی، مواد آلی، تانسیواکتیف، اشیاء از مواد پلاستیکی، کف پوشها از نمد، کیف دستی، مبلهای چوبی، یراق، چفت و بست، موم زنبور عسل، نفت، کف پوشهای غیر مخملی باف، کمربند. درهمان سال ارزش واردات ایران از آذربایجان جمعاً 25258981 دلار و کالاهای عمده وارداتی به نسبت درصد ارزش نسبت به کل به این شرح بود: شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج- میله های آهنی یا فولادی - نفت - آلیاژهای آلومینیوم چوب اره شده یا ناهمواری گرفته شده از درازا- قراضه و ضایعات آلومینیوم- مت (Mat) نبافته از الیاف شیه (از جمله پشم شیشه) - ورق نازک نبافته (Voiles) از الیاف شیشه از جمله پشم شیشه- محصولات نیمه تمام یا فولاد- پروفیل با مقطع L از آهن یا فولاد، چغندر قند، لوله های بدون درز از آهن یا فولاد، دوربین های عکاسی، شمش کوچک از مس، ماشین های بافندگی تار و پودباف، صفحه ها و فیلم های لوله نشده، ماشین آلات و دستگاههای قالب گیری، موتورها با جریان متناوب، تریلرها و نیمه تریلرها، نرخ از استات سلولز، اکسید آلومینیم، پروپان، ماشین های خم کردن، تا کردن، راست کردن.

استانداردها:
کمیته دولتی دامپزشکی (SVC) مسئول تضمین استانداردهای بهداشتی اساسی در مورد فرآورده های غذائی و حیوانی وارداتی می باشد.

مناطق آزاد تجاری و انبارها:
در آذربایجان مناطق آزاد تجاری یا انبارهای گمرکی تاکنون تأسیس نشده است اما یک منطقه ویژه اقتصادی در دومین شهر صنعتی آن کشور در شهر "سومگیت" (25 کیلومتری شمال باکو) و نیز در نخجوان در حال دائر شدن است.

عضویت در توافقنامه های تجاری:
آذربایجان یکی از امضاءکنندگان توافقنامه تعرفه وتجارت (گات) است و در حال بررسی پیوستن به سازمان تجارت جهانی است. همچنین توافقنامه هائی در زمینه آزاد سازی تجارت با سایرکشورهای مستقل مشترک المنافع به امضاء رسیده است. آذربایجان برای پیوستن به اتحادیه اروپا کوشش می کند.

معافیت از پرداخت حقوقی گمرکی:

اقلام زیر از حقوق گمرکی واردات معافند:

  • اموال وارد شده توسط کارکنان خارجی شرکتها جهت استفاده شخصی آن کالاها.
  • مواد و فن آوری وارداتی به موجب توافقات بین کشورها.
  • دارائی ها و مواد وارداتی به عنوان مایملک سرمایه گذار خارجی برای مشارکت در سرمایه گذاری مشترک.
  • مواد خام.
  • لوازم یدکی و تجهیزات وارد شده به وسیله مؤسسات اقتصادی برای استفاده در تولیدات آنها و کمک های انساندوستانه که به رایگان توزیع می گردند.

مقررات برچسب زنی و علامت گذاری: مقررات خاصی ندارد.

کالاهای عمده وارداتی جمهوری آذربایجان:
کالاهای عمده وارداتی جمهوری آذربایجان در 10 ماهه نخست سال 2013 میلادی شامل: مواد غذایی، ماشین آلات، دستگاه های الکتریکی، تجهیزات و قطعات آنها، وسایل نقلیه و قطعات آنها، فلزات آهنی و مصنوعات ساخته شده از آنها، توتون و تنباکو بوده است. از دیگر اقلام عمده می توان به چوب، مبلمان و اجزا و قطعات آن، دارو، محصولات آرایشی و سیمان اشاره نمود. عمده ترین کالاهای ایرانی برای صادرات به آذربایجان، مصالح ساختمانی مانند سیمان، کلینکر، سنگ آهن فشرده نشده، شیشه فلوت، کاشی، سرامیک و محصولات کشاورزی می باشند.

حقوق گمرکی:
افزون بر حقوق گمرکی واردات، مالیات بر ارزش افزوده ( VAT) بیست درصدی نیز در مورد واردات برخی از کالاها اخذ می گردد. کالاهای مشروحه زیر هنگام ورود از مالیات بر ارزش افزوده معافند: مواد غذائی، نمک، نفت خام، مواد شیمیائی غیر آلی، مواد داروئی، کود شیمیائی، مواد شوینده، تولیدات صنعتی و مخصوص جراحی از جنس لاستیک، مواد اولیه دباغی، مواد اولیه کاغذ، پوشاک کودکان، اقلام سرامیک، برخی اقلام از جنس فلزات آهنی و غیرآهنی، برخی از ماشین آلات صنعتی همچنین تجهیزات سرمایه ای سرمایه گذاران خارجی. حقوقی گمرکی بر صادرات نیز از اغلب کالاها اخذ می شود عوارض گمرکی کالاهای مشروحه زیر 70 درصد است نفت و فرآورده های نفتی، پلی اتیلن سنگین، سولفانل، صابون (دارای سود سوزآور)، آلومینیم، لوله های فولادی، کنسانتره آهن، تولیدات برنزی، پنبه خام و خاویار. طبق بند سوم قانون سرمایه گذاری خارجی کالاهای تولید شده از مواد اولیه خارجی همچنین کالاهای تولید شده توسط سرمایه گذاران خارجی در آذربایجان از عوارض گمرکی صادرات معافند. افزون بر این، کالاها و مبادلات زیر مشمول معافیت از پرداخت حقوق گمرکی صادرات هستند. کالاهای صادر شده تحت توافقات بین کشورها، صادرات کالاهای فرآوری شده از مواد اولیه وارداتی (عملیات صادرات مجدد)، صادرات مواد اولیه برای فرآوری در خارج از آذربایجان و سپس واردات کالای فرآوری شده به آذربایجان.

ورود موقت:
کالاهائی که موقتاً برای مدت معینی وارد شوند و بعدها مجدداً صادر شوند یا برای فرآوری وارد شده باشند از حقوق گمرکی واردات معافند. موافقت نامه های امضاء شده بین ایران و آذربایجان: موافقت نامه های تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاریهای مشترک بازرگانی، حمل و نقل جاده ای، فرهنگی، توافقنامه بانکی و پرداخت بین بانک مرکزی ایران و بانک ملی آذربایجان و یادداشت تفاهم در خصوص تسهیلات تردد برای دارندگان گذرنامه عادی بین دو کشور امضاء شده است.

ذخایر طبیعی:
نفت، گاز طبیعی، آهن، فلزات غیرآهنی، آلومینیم، آب معدنی، و سنگ های تزئینی.

صنایع عمده:
گاز طبیعی، نفت و مشتقات آن، ابزار آلات حفاری نفت، سیمان، صنایع شیمیائی و پتروشیمی، منسوجات، آهن و فولاد، لوله های فولادی، کولرهای گازی و فلزات غیرآهنی.

محصولات کشاورزی و دامداری:
پنبه، غلات، برنج، میوه از جمله انگور، انواع سبزی، چای، توتون و پرورش گاو، گوسفند و بز.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>