اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

قیچی کردن زمانی اتفاق می افتد که کشنده ای که یک تریلر را یدک می کشد لیز می خورد و تریلر از عقب می‌چرخد تا زمانی که به کشنده خودش برخورد می کند.احتمال زیادی وجود دارد که تریلی قیچی کرده از کنترل خارج شده و باعث بروز تصادف های دیگری بشود. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که پدیده قیچی کردن چیست، چگونه رخ می دهد و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد.

بخش اول
درک درست پدیده قیچی کردن

  1. علت اصلی قیچی کردن را درک کنید. این پدیده زمانی اتفاق می افتد که خودرو کشنده لیز می خورد. اگر راننده نتواند در زمان مناسب این لیز خوردگی را اصلاح کند، تریلر پشتی همچنان به حرکتش ادامه داده و خودرو کشنده را به جلو می راند تا زمانی که کشنده دور خودش بچرخد.
  2. متوجه باشید که قیچی کردن با لیز خوردن تریلر فرق دارد. ادامه مطلب را بخوانید تا متوجه این تفاوت ها بشوید.

           قیچی

بخش دوم

  1. بارهای سبک را با احتیاط حمل کنید: برای خودرویی که بار سنگینی دارد احتمال قیچی کردن کمتر است. پدیده قیچی کردن معمولاً زمانی اتفاق می افتد که تریلر خالی است یا وزن بار آن به درستی در همه نقاط توزیع نشده است تا اصطکاک لازم با سطح جاده را ایجاد کند. ترمزهای کشنده و تریلر برای بار پر و کامل طراحی شده اند و برای یک تریلر سبک، بیش از حد قوی هستند. وقتی راننده پدال را می فشارد و این ترمزهای قوی درگیر می شوند، چرخ ها قفل می شوند و تریلر لیز می خورد.
  2.  فرایند ترمزگیری را تا آن جا که ممکن است در مسافتی طولانی انجام بدهید: به تدریج ترمز بگیرید و سرعت خودتان را آهسته آهسته کم کنید. این کار به شما کمک می کند فاصله یک طولی ایمن با خودروهای جلویی داشته باشید و بهتر بتوانید در مورد آنچه ممکن است پیش رویتان اتفاق بیفتد تصمیم گیری کنید. علاوه بر این، به خودتان فرصتی مناسب می دهید تا کنترل اوضاع را به ویژه هنگامی که روی جاده های لغزنده حرکت می کنید یا از سراشیبی تپه پایین می آیید، در دست بگیرید.
  3. هنگام عبور از پیچ ها ترمز نگیرید: اگر به یک پیچ نزدیک می شوید، وقتی از ترمز استفاده کنید که خودرو هنوز در خط مستقیمِ قبل از پیچ حرکت می کند. سرعت تان را کمی بیش از حد لازم کم کنید و قبل از این که وارد پیچ شوید پدال ترمز را رها کنید. هنگام عبور از پیچ خیلی کم گاز بدهید. این کار به چرخ های محرک کمک می کند اصطکاک شان با سطح جاده را از دست ندهند. 


  ترمز                                               

  پیچ هایی که در سراشیبی ها قرار دارند بستر بسیار مساعدی برای قیچی کردن هستند. اگر در حال پایین رفتن از یک جاده کوهستانی هستید و می خواهید به سمت چپ یا راست بپیچید، هرگز تصور نکنید که تریلر هم از شما تبعیت خواهد کرد. در واقع، تریلر تمایل دارد تحت تأثیر وزن خودش و گرانش زمین در خط مستقیم حرکت کند و پایین برود. باید سرعت تریلر را در زمان مناسب پایین بیاورید و یا حتی در صورت لزوم قبل از رسیدن به پیچ به طور کامل توقف کنید. وقتی خیال تان راحت شد که کنترل وزن تریلر را به طور کامل در دست گرفته اید، آن وقت می توانید از پیچ عبور کنید.

  1. به طور همزمان ترمز نگیرید و فرمان را نپیچید: این کاری است که حتماً باید از آن اجتناب کنید. ابتدا ترمز بگیرید تا سرعت وسیله نقلیه تا بیشترین حد ممکن پایین بیاید، سپس پدال ترمز را رها کنید و بپیچید. به این ترتیب، کنترل وسیله نقلیه را از دست نخواهید داد. بعد از این که پیچیدید، در صورت لزوم می توانید بار دیگر ترمز بگیرید.اگر لازم شد که ترمز اضطراری بگیرید،  

                                                             ترمز 

برای مثال هنگامی که یک کودک به وسط جاده و جلو کامیون شما می دود، پایتان را روی پدال ترمز نکوبید. پدال را فشار بدهید، سپس کلاچ بگیرید تا کامیون جلوتر نرود. فرمان را به حالت ساعت 10 و 2 در دست بگیرید به طوری که انگشت شست تان خارج از غربیلک فرمان باشد. آن ها را به غربیلک بفشارید و آرنج های تان را به بدن بچسبانید.

  1. در سطوح لغزنده، در استفاده از ترمز موتور یا ریتاردر بسیار محتاط باشید: این کار می تواند چرخ های محرک را قفل کرده و موجب قیچی کردن بشود. ترمز موتور یا ریتاردر فقط روی چرخ های محرک عمل می کند در حالی که سیستم ترمز روی همه چرخ ها تأثیر می گذارد. اگر برای پایین رفتن از یک جاده کوهستانی مجبور هستید از ریتاردر استفاده کنید و جاده هم لغزنده است، ابتدا به آرامی ترمز بگیرید تا سرعت تان پایین بیاید، سپس با احتیاط ریتاردر را فعال کنید. ( آیا می دانید ریتادر چیست؟ برای مطالعه کلیک کنید)
  2. قیچی کردن زمانی اتفاق می افتد که لیز می خورید، پس نهایت سعی خودتان را بکنید تا از لیز خوردن جلوگیری کنید: اگر به هر دلیلی خودرو شما شروع به لیز خوردن کرد، بلافاصله پای تان را از روی پدال ترمز بردارید و مثل حالت عادی خودرو را جمع کنید. اگر نتوانید وسیله نقلیه به این روش جمع کنید، متأسفانه تریلر از پشت به آن فشار خواهد آورد و در نهایت تریلی قیچی خواهد کرد.
  3. هم کشنده و هم تریلر را به طور مرتب مورد تعمیر و مراقبت قرار بدهید: لنت ترمزهای ضعیف، تایرهای صاف و اجزاء خراب سیستم تعلیق خطر از دست رفتن کنترل را افزایش می دهند.
  4.  بهتر است بدانید سیستم های ترمز ضد قفل مدرن ابتدا برای هواپیماها ساخته شدند تا از لیز خوردن آن ها بر روی باند جلوگیری کنند و امروزه در وسایل نقلیه سنگین و سبک نیز به کار گرفته شده اند. سیستم ترمز ضد قفل می تواند لیز خوردن تایرها را تشخیص بدهد و به صورت خودکار نیروی متوقف کننده ترمز را اعمال کرده و از قفل شدن چرخ ها جلوگیری کند.

        ضدقفل

هشدارهایی برای جلوگیری از قیچی کردن تریلی
به طور کلی می توان گفت هرچه سطح جاده براق تر باشد، لغزنده تر است ولی شرایطی که در ادامه ذکر می‌شوند به شدت خطرناک هستند:

  1. باریدن برف روی سطح جاده و حتی از آن هم بدتر، یک جاده یخ زده که با لایه ای از دانه های برف نیز پوشیده شده است.
  2. در هوای سرد مراقب یخ سیاه باشید. منظور از یخ سیاه، یخ غیرقابل رویت است. لایه نازکی از یخ در اطراف ذرات موجود روی سطح جاده شکل می گیرد و دیده نمی شود.
  3. رگبار باران بعد از یک دوره خشک و بدون بارندگی. در این حالت آب باران با گرد و خاک سطح جاده ترکیب می شود، سپس کف می کند و حالت آب و صابون را به خودش می گیرد، البته به همان اندازه هم لیز است و لغزندگی ایجاد می کند.
  4. برگ های پاییزی بر روی جاده خیس نیز می توانند باعث لیز خوردن و در نتیجه قیچی کردن بشوند.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>