اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ایتالیا کشور در جنوب اروپا و متشکل ار شبه جزیره ایتالیا و جزایر سیسیل و ساردنیا می باشد مساحت این کشور 301,340 کیلومتر مربع با جمعیتی60,795,612 میلیون نفر می باشد. به خاطر فرم نقشه اش، ایتالیا به کشور چکمه نیر معروف است.

واحد پول این کشور یورو و زبان رسمی آن ایتالیایی است. جمعیت ایتالیا 60 میلیون و ششصد هزار نفر است و 91/6 درصد مردم آن مسیحی هستند. با وجود اینکه زبان رسمی ایتالیا زبان ایتالیایی است اما زبان های پرگویشور دیگری نیز در این کشور وجود دارند. حاکمیت مذهبی و اکثریت با مسیحیت کاتولیک است، ولی پروتستانها، یهودیها و مسلمانان (که اکثراً مهاجر هستند) نیز در این کشور زندگی می کنند. امروزه 825000 نفر مسلمان در ایتالیا زندگی می کنند که (1/4%) جمعیت ایتالیا را تشکیل می دهند که از بین آنها فقط 50000 نفر ملیت ایتالیایی دارند.

ایتالیا پنجمین کشور پرجمعیت اروپا و بیست و سومین کشور پرجمعیت دنیا است. ایتالیا آب وهوای معتدل فصلی دارد و آب وهوای مناطق ساحلی آن با شرایط هوایی کوهستان های داخلی تفاوت زیادی دارد.

دو کشور مستقل بسیار کوچک به نام های واتیکان و سان مارینو در درون خاک ایتالیا قرار دارند و یک تکه از خاک ایتالیا نیز بیرون از خاک اصلی این کشور و در سوئیس قرار دارد که کامپیونه دیتالیا نامیده می شود.

جغرافیا
مساحت کل ایتالیا 301,340 کیلومتر مربع (تقریباً یک پنجم ایران) است. جزایر ساردنی و سیسیل در دریای مدیترانه نیز جزو ایتالیا است. مرزهای این کشور 29321 کیلومتر است. با کشورهای زیر مرز مشترک دارد:

  • اتریش: 430 کیلومتر.
  • فرانسه: 488 کیلومتر.
  • واتیکان: 3/2 کیلومتر.
  • سان مارینو: 39 کیلومتر.
  • اسلوونی: 232 کیلومتر.
  • سوئیس: 740 کیلومتر.

آب و هوای ایتالیا مدیترانه ای است. در شمال به دلیل وجود رشته کوه آلپ سرد، در جنوب خشک و در کل کشوری تقریبا گرم است. بلندترین نقطه آن کوه مونته بیانکو با ارتفاع 4808 متر از سطح دریا و کمترین ارتفاع آن دریای مدیترانه است.

جمهوری ایتالیا به نواحی، استانها و بخشهاتی متعدد تقسیم شده است. نواحی، مناطقی هستند که مستقل می باشند و اهداف عمومی و سیاسی ویژه ای برای آنها تبییت شده است و بر اساس موازین و قوانین دائمی اداره می شوند و تحت نظارت و هماهنگی دولت می باشند.

قدرت و وظایف نواحی توسط قانون اساسی تثبیت شده است که از جمله وظایف آنها، قانونگذاری در موارد زیر می باشد:بخشها، نیروی امنیتی شهرها و حومه، بهداشت، آموزش حرفه ای، بازار و نمایشگاهها، موزه های محلی، نقشه شهر، ترامواها و خطوط حمل و نقل عمومی مورد نیاز هر ناحیه، تصمیم گیری در امور گردشگری، کتابخانه های محلی، بنادر و دریانوردی در دریاچه ها و رودها، چشمه های آب معدنی، زغال سنگ و سایر سنگهای معدنی، شکار و ماهیگیری در آبهای داخلی مربوط به هر ناحیه، جنگلداری، کشاورزی و صنایع روستایی و نیز سایر مواردی که در قانون تصریح شده است.

کشور ایتالیا از نظر جغرافیایی به 20 ناحیه تقسیم می شود که 5 تا از آن ها دارای نوعی خودمختاری در وضع قوانین محلی می باشند. از سوی دیگر ایتالیا به 110 استان و 8100 شهرداری تقسیم می شود. طبق قانون اساسی، حکومت مردمی در 95 استان و 7991 بخش مستقل با حومه و ارگانهای ناحیه، در چارچوب کشوری واحد و تجزیه ناپذیر پراکنده شده است.

مردم و قومیتها
ایتالیا با جمعیتی 60,795,612 میلیون نفر چهارمین کشور اتحادیه اروپا می باشد. می توان جمعیت ایتالیا را براساس سن به سه دسته تقسیم کرد:

  • سن 0-14: 13/8 درصد.
  • سن 15-44: 36 درصد.
  • سن 45-69: 34/3 درصد.
  • سن 70+: 16 درصد.

نرخ رشد جمعیت این کشور برابر با 0/42 درصد است و امید به زندگی در مردها برابر 79/1 سال و برای زنها 84/3 می باشد. همانطور که از ساختار سنی جمعیت این کشور پیداست، جمعیت خردسال و نوجوان که جمعیت سازنده نسل آینده این کشور به حساب می آیند، کمترین درصد را در میان گروههای مختلف سنی جمعیت این کشور تشکیل داده است، لذا پیش بینی ها برای جمعیت آینده این کشور، موید تداوم رشد منفی و تشدید آن در سال های آینده می باشد.

نرخ سواد در ایتالیا برابر با 98/4 درصد می باشد. طبق گزارش وزارت کشور ایتالیا در اول ژانویه سال 2015، 3,929,916 میلیون شهروند خارجی متعلق به کشورهای خارج از اروپا به طور قانونی در این کشور حضور دارند.

دولت ایتالیا براساس اصول لائیک اداره می شود در نتیجه مذهب رسمی برای کشور وجود ندارددر حقیقت دولت و کلیسا دو نهاد مجزا از هم محسوب می شوند شهروندهای ایتالیایی 87/8% مسیحیت کاتولیک هستند که از اینها 24/4% به طور عملی به دستورات مذهبی شان عمل می کنند. براثر مهاجرت مذاهب دیگر هم مانند مسلمانها، بوداییها و هندوها وارد کشور شده اند.

زبان رسمی کشور ایتالیایی است که از زبان توسکانا ناشی می شود که در گذر زمان تبدیل به زبان ایتالیایی امروز می شود قابل ذکر است که هر منطقه در ایتالیا دارای گویش محلی خود می باشد که طبق آخرین آمار 44% به طور مطلق ایتالیایی حرف می زنند و 51% ایتالیایی را بهمراه لهجه محلی حرف می زنند و در نهایت 15% فقط به زبان محلی صحبت می کنند.

در بخش های از کشور مانند ایالت بولتزانو به دلیل هم مرز بودن با اتریش زبان آلمانی رایج هست. در ایالت وال له داوستا به دلیل هم مرز بودن با فرانسه مردم به این زبان صحبت می کنند و در ایالت تریست و گوریتزیا به دلیل هم مرزی با کشور اسلووانی مردم به این زبان هم آشنائی دارند..

سیاست
ایتالیا یک جمهوری با محوریت پارلمان است. در چنین سیستمی پارلمان پر قدرت ترین نهاد است که خواست مردم را به اجرا می گذارد. ایتالیا در تاریخ خود 12 رئیس جمهور به خود دیده است. در حال حاضرسرجو ماتارلا رئیس جمهور ایتالیا می باشد. در چارچوب سیاسی ایتالیا رئیس جمهور قدرت چندانی ندارد و وظیفه اش دفاع از قانون اساسی می باشد. در حقیقت قدرت اصلی در دستان نخست وزیر است.

فضای سیاسی این کشور در سال های اخیر بسیار متلاطم بوده است. تعدد حزبهای کوچک و سیستم انتخاباتی ایتالیا این اجازه را به احزاب بزرگ نداده است که حداکثر پارلمان را در دست بگیرند؛ در نتیجه هر دولتی که بر سر کار آمده بعد از مدتی از کار افتاده است.

در سال 2013 جورجو ناپولیتانو (ریس جمهور وقت) تنها راه خروج از بحران را تشکیل یک دولت ائتلافی با مشارکت احزاب سنتی چپ و راست و جنبش مردمی مارومونتی تشخیص داد و آقای انریکو لتتا (معاون حرب دموکراتیک چپ میانه) را به عنوان نخست وزیر جدید ایتالیا انتخاب کرد. دولت آقای لتتا تنها 300 روز دوام آورد؛ در نهایت با تغییراتی که در رأس حزب دموکراتیک اتفاق افتاد هدایت این حزب برعهده متیو رنزی گذاشته شد و ایشان برای سرعت بخشیدن به انجام اصلاحات اساسی آقای لتتا را مجبور به کنارگیری کرد.

گردشگری
ایتالیا یک کشور پیشرفته آزاد با اقتصادی نوین است که دارای امکانات بسیار زیادی برای گردشگران می باشد. اگر چه کار کردن در بخش گردشگری در کشور ایتالیا به لحاظ وجود قوانین دست و پاگیر بسیار دشوار می باشد، ولیکن گردشگری یک بخش بسیار مهم از اقتصاد ایتالیا را به خود اختصاص می دهد.

اگرچه گردشگری در کشور ایتالیا به گستردگی گردشگری در کشورهایی مثل یونان، ترکیه و اسپانیا نیست، لیکن جایگاه ویژه و مناسبی را در صنعت گردشگری اروپا دارد؛ به گونه ای که در سال 1999 صنعت گردشگری ایتالیا مبلغی معادل 5/28 میلیارد دلار آمریکا را به خود اختصاص داده است که این مبلغ در مقایسه با سال 1996 که 30 میلیارد دلار آمریکا بود بسیار کاهش یافته است. سه عامل اساسی مؤثر در صنعت گردشگری ایتالیا عبارت اند از: کوهها، مناطق ساحلی و فرهنگ ایتالیا که دو عامل اول نقش عمده ای در این زمینه ایفا می نمایند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>