اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بنا داریم به توضیح و توصیف صنایعى بپردازیم که انتظار مى رود مشترى احتمالى خوبى براى صادرکنندگان خارجى و از آن جمله ایرانى مى باشند. در اینجا لازم است که صادرکنندگانى که مشتاق صادرکردن کالاها و خدمات خود به سنگاپور هستند، با سه نوع بازار زیر در سنگاپور آشنا شده و آنها را به خاطر بسپارند:

  • بازار داخلی
  • بازار شرکت های چند ملیتی (MNC)
  • بازار گذرا (ناپایدار) (Transiet Market)

بازار شرکت هاى چند ملیتى (MNC)
بیش از 4000 شرکت چندملیتى تولیدى و خدماتى خارجى در سنگاپور فعال مى باشند. آنها بیشتر تقاضا براى مواد خام و نیمه پرداخته را به عنوان داده هاى صنعتى و براى کالاهاى سرمایه اى مانند ماشین آلات و قطعات یدکى ایجاد مى کنند. بسیارى از این شرکت هاى چندملیتی، ممکن است که در سنگاپور تولید نداشته باشند و لیکن به صورت واسطه اى در منطقه و در سطح بین المللى فعالیت مى کنند.

بازار داخلى
بازار داخلى سنگاپور با 3 میلیون سکنه، اصولاً بازار مصرفى کوچکى مى باشد، اما به دلیل سطح درآمد سرانهٔ بالا، (معادل 24/614 دلار آمریکا و در سال 1995)، میانگین مصرف کنندگان سنگاپورى نسبتاً بالا بوده و به همین دلیل، یعنى سطح رفاه بالا، نیازها و علایق آنها متنوع و آگاهانه مى باشد.

مهم ترین زمینه هاى صادراتى ایران به کشور سنگاپور و رقباى موجود
سنگاپور و ایران هر دو کشورهایى استراتژیک در رسیدن به بازارهایى بزرگ و مهم در عرصهٔ بین المللى مى باشند. سنگاپور مى تواند به عنوان سکوى پرتاب ایران به آسه آن بوده و دروازه اى براى ورود به تجارت منطقه جنوب شرق آسیا باشد و از طرف دیگر ایران نیز مى تواند در ورود سنگاپور به اکو و دست یافتن به بازار کشور عضو اکو نقش مهمى ایفاء نماید. همچنین ایران به عنوان دروازه ورودى به آسیاى مرکزى و بازار 300 میلیونى (CIS) مى تواند نقش مهمى براى ورود سنگاپور به منطقه بازى کند.

از جمله کالاهاى بسیار مهم قابل صدور ایران به سنگاپور مى توان به صادرات میوهٔ تازه و کمپوت شده و نیز انواع کنسرو در بازارهاى سنگاپور اشاره کرد که قابلیت رقابت در بازارهاى این کشور را دارا هستند.

مى توان کالاهاى ذکر شده را در دو گروه کالایى صفر و یک در طبقه بندى (SITC) گنجانده که عمده ترین رقباى این گروه هاى کالایى در نمودار ارائه شده مشخص گردیده است.

سنگاپور یکى از عمده ترین کشورهاى واردکننده آب میوه مى باشد. در دوره 4 سالهٔ به ارزش 7/21 میلیون دلار به 747/27 تن و ارزش 9/30 میلیون دلار رسیده است. آب پرتقال و نوشابه هاى گازدار پرتقالى بزرگ ترین قلم فروش را در سنگاپور داشته است، با این حال گونه هاى دیگر آب میوه و نوشابه هاى گازدار نیز داراى فروش قابل ملاحظه اى بوده اند. آب میوه هاى استوایى و نوشابه هاى تهیه شده از میوه هاى استوایى هنوز در میان مصرف کنندگان سنگاپور از محبوبیت قابل توجهى برخوردار هستند. در این کشور مردم علاقه زیادى به آزمایش تولیدات نوین داشته و مشکل مى توان مصرف کنندگان را براى مدت طولانى وادار به مصرف یک یا چند نوع آب میوه کرد.

منابع تجارى خاطرنشان ساخته اند که ورود انواع آب میوه و مواد اولیه آب میوه و نیز تک قوطى هاى آب میوه به سنگاپور همچنان ادامه یابد ولى شاید این افزایش با آهنگ کندترى از سال هاى مورد بررسى داشته باشد. همچنین مردم در این کشور بیش از پیش به اهمیت سلامت و داشتن رژیم غذایى سالم آگاهى یافته و علاقه مند به مصرف آب میوه هاى صددرصد طبیعى مى باشند. بر پایه بررسى هاى منابع تجارى سنگاپور، صادرکنندگان قادر خواهند بود بازارهاى پرسودى را براى تولیدات انواع آب میوه و نیز مواد اولیه (شامل میوه ها و به ویژه مرکبات براى آبگیری در سنگاپور یافته و صادرات چند نوع آب میوه آماده در قوطى و یا شیشه را توسعه دهند.

مهم ترین رقباى تجارى در این زمینه؛ ایالات متحده، هلند، برزیل و آلمان مى باشند. از جمله بازارهاى دیگرى که براى ایران اهمیت دارد بازار فرش و زیراندازها و کف پوش هاى بافته شده و آماده مى باشد که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

تجارت حمل و نقل نیز براى رساندن کالاهاى کشور سنگاپور مى تواند در آینده از بنادر جنوب کشور به مقصد کشورهاى مشترک المنافع تازه استقلال یافته و حتى ترکیه انجام پذیرد و از اهمیت ویژه اى برخوردار مى باشد.

محصولات غذایى یکى دیگر از مهم ترین اقلام وارداتى سنگاپور مى باشد که مى توان آن را براى صادرکنندگان ایرانى این محصولات قابل توجه دانست. فقط در سال 1996، سنگاپور بیش از 6/2 میلیارد دلار آمریکا، محصولات غذایى وارد کرده است.

در این سال سنگاپور بیش از 492 میلیون دلار آمریکا، محصولات غذایى از مالزى وارد کرده است که رقم قابل توجهى بوده و از این رقم تقریباً 60% از کل واردات سنگاپور از (ASEAN) را به خود اختصاص مى دهد. دومین عرضه کننده بزرگ این محصولات به سنگاپور در همین سال اندونزى با 131 میلیون دلار صادرات محصولات غذایى به سنگاپور مى باشد و بعد از آن تایلند با 114 میلیون دلار صادرات این محصولات به سنگاپور در مقام سوم قرار دارد.

توجه به این نکته ضرورى است که سنگاپور قسمت اعظم از واردات محصولات غذایى را به منظور صادرات مجدد به کشورهاى منطقه انجام مى دهد. به طورى که مالزى با 376 میلیون دلار، برونئى با 76 میلیون دلار، بورما با 55 میلیون دلار و فیلیپین با 43 میلیون دلار به ترتیب بزرگ ترین بازارهاى صادراتى سنگاپور در این زمینه هستند. اقلام غذایى متفاوت براى صادرات مجدد وارد سنگاپور مى شوند که عبارتند از:

  • ترکیبات جوش شیرین، کنسرو آب میوه، کنسرو غذاهاى دریایی، کنسرو ماهی، کنسرو گوشت، کنسرو سبزیجات، خشکبار (آجیل و فندق و...)، سایر نوشیدنى ها، سس و رب، بیسکویت، غذاى سالم، حبوبات، شیرینى جات، روغن پخت و پز (غذایی)، کنسرو میوه و مربا، برنج، ادویه جات، ترکیبات سس و ادویه جات و چاشنى هاى غذایی، مرباها و دیگر مشتقات آنها و سوپ ها.
  • سبزیجات تازه و همهٔ انواع میوه هاى تازه.
  • گوشت گاو یخ زده، پنیر، مرغ، سبزیجات و غذاهاى دریایى.
  • محصولات لبنى.

صادرکنندگان ایرانى مى توانند با ارائه محصولات غذایى که در آنها مزیت نسبى وجود دارد به این بازار عظیم دست پیدا بکنند. از آن جمله صادرکنندگان محصولات لبنی، محصولات غذایى تبدیلى (با توجه به اینکه تنوع آب و هوایى در کشور ما وجود دارد این قبیل محصولات همواره در تمامى فصول سال در کشور تولید مى‌شوند که این خود یک مزیت مهم است)، تولیدکنندگان محصولات شیلاتى به خصوص محصولات شیلاتى که ایران در آنها داراى مزیت مطلق بوده و مخصوص کشور ما هستند (مانند خاویار)، ادویه جات به خصوص زعفران و... باید توجه بیشترى به این بازار داشته باشند.

با توجه به اینکه قریب به 16 درصد مردم سنگاپور مسلمان هستند، غذاهاى حلالِ ایرانى در اشکال کنسروشده و یا بسته بندى شده به صورت سالم مى تواند بازار خوبى براى این گونه صادرکنندگان ایرانى باشد. (نامه اتاق بازرگانی، سمینار فرصت هاى همکارى هاى اقتصادى ایران و سنگاپور، سخنان رئیس اتاق بازرگانى در سنگاپور)

به طور کلى با توجه به اینکه سنگاپور همانند یک منطقه آزاد تجارى بوده و کلیه قوانین و مقررات منطقه آزاد تجارى در آن صدق مى کند، صادرکنندگان ایرانى باید به مثابه یک منطقه آزاد تجارى به این جمهورى نگاه کرده و با عرضهٔ محصولات خود که بالنسبه داراى مزیت رقابتى هستند (مانند محصولات پتروشیمی، مواد اولیه و محصولات معدنی، صنایع کاربرد که به دلیل ارزانى نیروى کار قیمتى نازل دارند و برخى محصولات کشاورزى و غذایى چون پسته، خرما و...) در بازارهاى این کشور، از آن به عنوان دروازه اى براى ورود به بازار عظیم منطقه اى استفاده نمایند.

بازار گذرا (ناپایدار) (Transiet Market)
یک بخش از بازار مصرف سنگاپور که معمولاً کمتر مورد توجه قرار مى گیرد و اغلب نادیده گرفته مى شود، بازار گذرا و ناپایدار بازدیدکنندگان کوتاه مدت از سنگاپور شده و به طور متوسط 2 تا 3 روز در سنگاپور مى مانند، تشکیل مى شود و تقاضاى عمده اى براى کالاهاى مصرفى صرف مانند ساعت، تولیدات الکترونیکی، لباس و پوشاک و غیره را ایجاد مى کند. همچنین بازار کوتاه مدت دیگرى توسط 000/104 کشتى حمل و نقل کالا که در سنگاپور توقف دارند و نیز توسط 000/82 هواپیما که از فرودگاه چانگى (changi) پرواز دارند، (به طور سالانه)، ایجاد مى شود. (براى سال 1995)

غذااها، فرآیند تولید غذا و لوازم بسته بندى
روندِ کوچک ترشدن خانوارها و تمایل زنان براى واردشدن در نیروى کار و فروشندگى در سوپرمارکت ها سبب افزایش تقاضا براى غذاى آماده در سنگاپور شده است. مصرف کنندگان همچنین بیشتر به غذاهاى سالم و مطمئن علاقه مند شده اند. گذشته از 3 میلیون جمعیت، تقاضا براى انواع غذاهاى حاضرى و سالم همچنین به خاطر موقعیت این جمهورى که به عنوان یک دروازهٔ توریست بین المللى معروف شده است، افزایش یافته است.

به همین دلیل انتظار مى رود که بازار غذاى حاضرى و لوازم تهیه غذا در آینده رشد یابد. اگرچه سنگاپور داراى یک بازار کوچک مصرفى مى باشد، اما این کشور به عنوان یک مرکز توزیع براى کشورهاى در حال توسعه منطقه آسیا - اقیانوسیه بسیار مناسب مى باشد. به صادرکنندگانى که علاقه مند به تخمین و اندازه گیرى تقاضا در این بازار هستند، شدیداً پیشنهاد مى شود که در نمایشگاه غذا و هتل آسیایی که هر دو سال یک بار در سنگاپور برگزار مى گردد شرکت نمایند. ارزش و حجم فروشِ اقلام عمدهٔ غذایى به صورت برگزیده در سال هاى 1990 و 1994 در سنگاپور در ضمیمه ارائه شده است. همچنین یک بررسى تطبیقى از مصرف در سنگاپور در مقایسه با اندونزى و مالزى نیز در هتل هاى عالى نشان داده شده است.

تجهیزات هنرهاى گرافیکى و چاپ
سنگاپور یک مرکز بین المللى هنرهایِ گرافیکى و چاپ مى باشد. بنابراین تقاضا براى عرضهٔ تجهیزات و موادخام مانند: جوهر چاپ، کاغذ با کیفیت بالا، فیلمِ مورد استفادهٔ گرافیکی، قالب و کلیشه هاى چاپ و... وجود دارد. شرکت هایى که علاقه مند به منبع یابى یا بازاریابى براى مواد خام و تولیدات آنها در سنگاپور و بازارهاى دیگر در آسیا هستند، توصیه مى شود که در نمایشگاه هاى بین المللیِ سازمان داده شده در سنگاپور مانند (Screen ,"International Rinting Exhibition" ,"Asian Print" ,"Asian Paper" Printing Asia) و غیره شرکت نمایند.

محصولات ساختمانى
برخلافِ اندازه جغرافیایى کوچک سنگاپور ساختنِ اماکن و واحدهاى عمومى جدید و تجدید بنایِ ساختمان هاى قدیمى همچنان به عنوان یک موضوع مهم ملى مقدم بر توسعه باقى مانده است. علاوه بر تقاضاى مداوم داخلى در سنگاپور به دلیل سرمایه گذارى هاى سنگاپور در خارج از کشور در زمینه هاى ساختن املاک و ساختمان هاى نسبتاً بزرگ و هتل ها و همچنین مجتمع تجاری، همچنان تقاضا براى محصولات ساختمانى در سنگاپور وجود دارد.

به شرکت هایى که علاقه مند به صادراتِ مواد ساختمانى به سنگاپور بوده یا مى خواهند از طریق سنگاپور و با استفاده از تجربیاتِ این کشور و شبکه هاى موجود به بازارهاى آسیایى نفوذ پیدا بکنند، توصیه مى شود که در نمایشگاه هاى بین المللى که در این کشور تشکیل مى گردد شرکت نمایند این نمایشگاه ها عبارتند از:
نمایشگاه بین المللىکه هر دو سال یک بار در این کشور تشکیل مى گردد و نمایشگاه بین المللى که هر سال یک بار در این کشور برپا مى گردد، شرکت نمایند.

نرم افزارهاى کامپیوترى
یکى از مهم ترین تلاش هاى توسعه ملى در سنگاپور واردکردنِ کشور بر عصرِ اطلاعات مى باشد. این تلاش در طرحِ تکنولوژى اطلاعات محلى (IT) در سال 1986 اعلام گردید و جدیداً در طرح تکنولوژى اطلاعات ملى (IT 2000) آشکارا قابل رؤیت است. موضوع این طرح عبارت است از ایجاد یک شبکه سراسرى که تمامیِ بخش هایِ دولتى و خصوصى در سنگاپور را به هم وصل مى کند.

تجهیزات مخابراتى
به عنوان یک مرکز مخابراتى و ارتباطى مهم جهانى با خدمات تلفن، تلکس، و تلفکس به بیش از 200 کشور جهان؛ سنگاپور یک مصرف کنندهٔ عمدهٔ تجهیزات تلفن، تلکس - تلگراف، فکسیمیل و سوئیچینگ مى باشد. سنگاپور همچنین مقدار قابل توجهى از تجهیزاتِ مخابراتى را مجدداً صادر مى کند (صادرات مجدد).

انتظار مى رود که بازار تجهیزات مخابراتى به عنوان تلاشى براى به روزکردن پى در پى و افزایش سطح کیفیت تجهیزات و سیستم هاى موجود در این کشور گسترش پیدا بکند. همین انتظار مى رود که این بازار در آینده براى ارائه خدمات جدید مخابراتى و به کارافتادن شبکه هاى ارتباطى به هنگام پایان یافتن انحصار مخابراتى سنگاپور توسعه پیدا بکند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>