اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سلسله مراتبی است و تصمیم گیری عموماً در رأس سازمان انجام می شود. فرانسوی ها دوست دارند در سیاست و کسب و کار مستقل عمل کنند و شاید مذاکره با آنان در مقایسه با مذاکره با سایر اروپایی ها، ژاپنی ها و آمریکایی ها خسته کننده تر به نظر برسد.

فرانسوی ها به طور معمول غرق در تاریخ پر فراز و نشیب خود هستند و برای هر چیزی قائل به هنجارهای مشخصی می باشند که آنها را از سایر ملل جدا می کند. هنجارهای فرانسوی در دموکراسی، قانون، سیستم دولتی، استراتژی های نظامی، فلسفه، فرهنگ، اقتصاد و… متفاوت از سایر ملل است بنابراین در مواجه با آنها خیلی از مسائل است که می بایست آموخت و به آن توجه داشت.

سیستم آموزشی فرانسه به صورتی است که اغلب آنها چیز زیادی از فرهنگ و جغرافیای سایر ملل به خصوص کشورهای کوچک و یا دور افتاده نمی دانند لذا نگرش آنها به طور جالبی نسبت به طرف های خارجی نه مثبت است نه منفی و حاوی پیش داوری خاصی نمی باشد.

آنها با شما به شرطی که خریدار بالقوه محصولاتشان و یا فروشنده محصولی خوب باشید وارد معامله می شوند و به طور معمول در برخورد اولیه با شما مهربان به نظر می رسند. اگر نتوانید با آنها فرانسوی صحبت کنید در ضمیر ناخودآگاهشان شما را یک آنگلوفیل (انگلیسی دوست) می پندارند که خیلی در نظر آنها مطلوب نیست که البته در بسیاری از موارد کاری از دست شما بر نمی آید!

مهم ترین نکات درباره فرهنگ تجارت در فرانسه به شرح زیر است:

  1. پیشینه تحصیلی و مهارت های ذهنی، نکات مهمی در کشور فرانسه به شمار می روند.
  2. دولت و صنعت فرانسه از دیرباز روابط بسیار نزدیک تری نسبت به سایر کشورهای صنعتی داشته اند که این موضوع سبب پیدایش کارمندان ارشد دولتی بسیاری شده که نقش مهمی در صنعت ایفا می کنند.
  3. برنامه ریزی های بلندمدت برای دهه های متمادی یکی از اصول مهم رویکرد فرانسوی بوده و منجر به طراحی برنامه های مشروح و مفصل توسط کمپانی ها شده است.
  4. اکثر شرکت های بزرگ فرانسوی به همراه گرایش های مرکزی، دفاتر و مراکز اصلی و شعب بزرگ خود را در پاریس ایجاد می کنند.
  5. مدیران اجرایی شرکت های فرانسوی معمولا دارای شخصیت کاریزماتیک بوده و هدایت شرکت را به شیوه ای مسلط و آمرانه انجام می دهند.
  6. کمپانی های فرانسوی تمایل به داشتن سلسله مراتب سفت و سخت با سیستم تصمیم گیری و گزارش دهی واضح و مترقی دارند.
  7. برقراری ارتباط در لایه های مختلف سلسله مراتب امری غیرمعمول تلقی می شود.
  8. ارتقا از طریق مجموعه ای از تجربه، مدارج تحصیلی و شایستگی های مشهود انجام می گیرد.
  9. شیوه مدیریت معمولا دستوری با ارائه راهنمایی ها و سفارشات در جلسات اطلاعاتی به کارمندان است.
  10. در جلسات باز و رسمی، اختلاف نظر بسیار کمی با رییس مشهود است. سایر اختلافات در لابی های قبل از جلسه مشاهده می شود.
  11. رقابت گروه های همسان می تواند مدیریت تیم های با کارکرد متقابل را دشوار کند.

ساختار کسب و کار
شرکت های فرانسوی در مسائل کارکردی و سلسله مراتبی بسیار سخت گیر هستند. مدیریت ارشد به تنهایی مسیر حرکت آتی شرکت را مشخص می کند و در مرحله بعدی، این چشم انداز جهت اجرایی شدن به رده های پایین تر مدیریتی منتقل می گردد. بنابراین، همانند کشورهای سوئد و هلند، مدیریت ارشد به جای تصمیم گیری مشارکتی به تصمیم گیری دستوری تمایل دارد.

علاوه بر این، تمرکز قدرت در دستان مدیریت ارشد موجب تقویت رویکرد تمرکزگرا می شود، رویکردی که در حال حاضر در بسیاری از دیگر ابعاد زندگی فرانسوی ها نیز مشهود است. رده های پایین تر شامل رده های مختلف مدیریتی هستند که در مسیر خطوط کارکردی مسئولیت سازمان دهی شده اند. زمانی که کارها خوب پیش می روند رویکرد سلسله مراتبی بسیار مناسب و اثربخش به نظر می رسد، اما نقطه ضعف این سیستم زمانی آشکار می شود که مشکلی بروز کند و نیاز به واکنش سریع وجود داشته باشد. در این مواقع گاه به نظر می رسد که احساس مسئولیت شخصی در انجام کارها وجود ندارد.

سبک مدیریت فرانسوی
اکثر مدیران ارشد شرکت های فرانسوی فارغ التحصیل مدارس نمونه هستند. این مدارس یک حس مبارزه طلبی علمی را در دانش آموزان خود ایجاد می کنند که در دنیا کم نظیر است و باعث تربیت جمعیت مدیریتی بسیار فرهیخته می شود که رویکرد آن نسبت به مدیریت با دقت علمی فراوان همراه است.

مدیریت از نظر فرانسوی ها یک کار اندیشمندانه است که با تجزیه و تحلیل دقیق، تسلط کامل بر مفاهیم و اطلاعات، و در نهایت با اجرای تصمیمات منطقی همراه است. مسائل عملی تر مانند ایجاد انگیزه در کارکنان به آن اندازه که در دیگر کشورها مورد توجه است در تفکر مدیریتی فرانسوی مورد توجه قرار نمی گیرد.

زمانی که تصمیم در سطوح ارشد سازمان اتخاذ شد، جهت اجرا به مدیریت سطوح پایین تر ارجاع می شود این رویکرد دستوری از نظر کسانی که اجماع گرا و دارای پیشینه غیرسلسله مراتبی هستند بسیار اقتدارگرایانه و فاقد مؤلفه های لازم برای کار تیمی است.

ارتباط با فرانسوی ها
رفتار تجاری و کاری فرانسوی ها بر ادب و نزاکت و قدری رسمی بودن تأکید دارد. اعتماد و احترام متقابل برای انجام کار ضروری است و این اعتماد با رفتار صحیح ایجاد می شود. اگر فرانسوی بلد نیستید، یک عذرخواهی کوچک به خاطر فرانسوی صحبت نکردن می تواند کمک زیادی به روابط کاری شما بکند. با این وجود، بد نیست چند کلمه و عبارت فرانسوی یاد بگیرید که نشان دهید مایل به برقراری رابطه بلند مدت هستید.

معمولاً با توجه به موقعیت اجتماعی، سطح تحصیلات، و شهری که یک فرانسوی در آن بزرگ شده می توانید سبک او در برقراری ارتباط را پیش بینی کنید. فرانسوی ها در تجارت بیش از اندازه رک و صریح به نظر می رسند که شاید دلیلش بی پروایی آن ها در سؤال پیچ کردن طرف مقابل باشد.

مذاکرات تجاری
فرانسوی ها از مهارت در گفت وگو که نشان دهنده درک اندیشمندانه موقعیت و پیامدهای آن است تحت تأثیر قرار می گیرند. گرفتن وقت قبلی برای جلسه از حداقل 2 هفته قبل ضروری است. تقاضای ملاقات می تواند کتبی یا شفاهی باشد. زمان جلسه اغلب توسط منشی تنظیم می شود. سعی کنید جلسات شما در ماه های ژوئیه و اوت نباشد. این دو ماه برای فرانسوی ها ماه سفر و تعطیلات هستند. اگر فکر می کنید با تأخیر به جلسه می رسید، حتماً تلفنی خبر بدهید و دلیلی برای تأخیر خود بیاورید. جلسات با هدف گفت وگو در مورد مسائل تشکیل می شوند، نه برای تصمیم گیری. از گنده گویی و لاف زدن شدیداً پرهیز کنید زیرا فرانسوی ها نسبت به این کار حساسیت دارند.

دنیای کار و تجارت فرانسه همواره بر رسمی بودن تأکید دارد. صبر کنید تا به شما بگویند کجا بنشینید. وقتی صحبت می کنید تماس چشمی مستقیم داشته باشید. کارها در فرانسه به آهستگی پیش می روند پس صبور باشید و از این که تشریفات را به دقت رعایت می کنند برآشفته نشوید. برای رسیدن به هدف طرف مقابل را تحت فشار قرار ندهید. این کار نتیجه عکس دارد. فرانسوی ها کلیه جزئیات پیشنهاد شما را مو به مو بررسی می کنند.

هرگز بیش از اندازه صمیمی نشوید. اگر می خواهید چیزی به فرانسوی ها بفروشید از تکنیک هایی که آن ها را خیلی تحت فشار قرار می دهند استفاده نکنید. اگر پیشنهاد خود را به شکلی منطقی، کامل، و با ملایمت مطرح کنید بیشتر پذیرای آن خواهند بود. پس از حصول توافق، ممکن است به اصرار از شما بخواهند که کلیه توافقات به شکلی مبسوط و دقیق در قالب یک قرارداد مکتوب شوند.

یک فرانسوی هیچ گاه شما را شبیه خود نمی داند و شما را بهتر و یا بدتر از خود میبیند اما همواره متفاوت از یک فرانسوی می پندارد. اغلب فرانسوی ها هم همانند ژاپنی ها معتقدند که محال است که شما با استانداردها و هنجارهای آنان به طور کامل مطابقت داشته باشید.

حال سئوال اینست که در مواجه و مذاکره با فرانسوی ها پیرامون موضوعاتی چون کسب و کار و تجارت چه رویکردی را باید در پیش گرفت، آیا باید خود را به منش فرانسوی یعنی پرحرفی، مشتاق بودن و یا تخیلی بودن نزدیک کنید؟ یا باید حالت فردی بی احساس را در مقابل آنها داشته باشید که طی رفتارهای صادقانه، بدون توانایی برقراری ارتباط به نظر برسد؟

بنابراین برای اینکه بتوانید با فرانسوی ها بهترین تعامل و مذاکرات را داشته باشید باید از روان شناسی و رازهای پنهان آنها آگاه شوید. رویکرد آنها در مذاکراه با شما آمیخته به شیوه های رفتاری فرانسوی است که خصوصیات آن مطابق موارد زیر است:

  • آنها جلسه را به عنوان یک مناسبت رسمی دانسته و طبیعتاً با یک لباس کاملا رسمی در جلسه حاضر می شوند.
  • در معرفی اولیه از نام خانوادگی و معرفی رسمی استفاده می شود و نحوه نشستن فرانسوی ها به صورت سلسه مراتبی در جلسات خواهد بود.
  • در مذاکراتی که با مدیریت فرانسوی ها اداره می شود آداب و سبک رسمی در تمامی زمان جلسه رعایت می شود.
  • زبان منطق و استدالال چارچوب اصلی مباحثات فرانسوی ها را تشکیل می دهد. بنابراین در مقابل سخنان بدون استدلال و بی منطق سریعاً موضع مخالف می گیرند.
  • جلسات مذاکره با فرانسوی ها معمولاً طولانی و سرشار از بحث و گفتگو است.
  • آنها هیچ گاه در ابتدای جلسات خواسته های خود را بیان نمی کنند اما در خلال مذاکره با استفاده از یک منطق دقیق بحث را به سمت خواسته هایشان هدایت می کنند.
  • اغلب در اواخر مذاکرات دست خود را رو می کنند. اما سعی می کنند در ابتدای بحث هدف و خواسته های طرف مقابل را تشخیص بدهند.
  • فرانسوی ها در ابتدای بحث و مذاکره نسبت به ایجاد ارتباط دوستانه مشکوک هستند.
  • دوست ندارند با نام کوچک آنها را صدا بزنند و کت خود را در خلال جلسه در بیاورند. همچنین هیچ تمایلی به افشای اطلاعات شخصی و یا خانوادگی خود ندارند.
  • اغلب فرانسو ی ها به سرعت و توانایی هایی ذهنی خود می بالند اما این بدان معنا نیست که آنها سریع تصمیم گیری می کنند و برعکس، مذاکره و تصیم گیری را فعالیتی بلند مدت می دانند.
  • آنها به ندرت در خلال یک جلسه تصمیمات مهم را اتخاذ می کنند و معمولاً در طول زمان برگزاری جلسه هیچ تصمیمی نمی گیرند.
  • همواره به یاد داشته باشید که یک بحث طولانی را ورزشی برای فکرکردن می دانندکه در خلال آن با روحیات طرف مقابل آشنا شده و نقاط قوت و ضعف آنان را شناسایی می کنند.
  • به یاد داشته باشیم که روابط آنها براساس اهداف بلندمدت در جلسه طراحی می شود و نه منافع کوتاه مدت.
  • اغلب در مذاکره به طرف مقابل امتیاز نمی دهند مگر در زمانی که منطق خود را شکست خورده دریابند و گرنه در اکثر موارد سرسخت به نظر می رسند. حتی در زمانی که بحث به بن بست می رسد. در این هنگام بدون از دست دادن کنترل اعصاب و یا رفتار غیرمودبانه ای برمواضع خود پافشاری می کنند.
  • فرانسوی ها در اکثر مواقع سعی در بیان دقیق و بدون نقص مطالب دارند. این توانایی ناشی از زبان مادری آنها یعنی زبان فرانسوی است که یکی از غنی ترین زبانهای زنده دنیاست.
  • اغلب فرانسوی ها معتقدند که از لحاظ قدرت تفکر به سایر ملل برتری دارند.
  • در بسیاری موارد آنها در طول زمان مذاکره از دستور جلسه خارج شده و به صورت کاملاً تصادفی در خصوص سایر موارد به صحبت می پردازند.
  • اغلب انگلیسی ها و آمریکایی هایی که با فرانسوی ها مذاکره داشته اند از طولانی شدن مذاکره و عدم اتخاذ تصمیم موثر از سوی فرانسوی ها شکایت دارند. آنها به این موضوع توجه ندارند که فرانسوی ها در طی یک بحث طولانی تمام مسائل را برای ذهن خود شفاف می کنند بعد تصمیم می گیرند.
  • خوردن نهار و شام در طول جلسات جزئی از جلسه برای فرانسوی هاست که شاید زمان زیادی را به خود اختصاص دهد و نباید از آن تعجب کرد میز نهار و یا شام نیز مکان مناسبی برای جلسه از نظر فرانسوی هاست.
  • آنها سعی می کنند قبل از جلسه مذاکره از ابعاد آن پیش آگاهی داشته باشند. اما نگاه آنها با عینک فرانسوی به مناسبات بین المللی گاهی اوقات برایشان مشکل ساز می شوند.

در خلال مذاکره همیشه منطق و استدلال را سرلوحه کار خود قرار دهید. به یاد داشته باشد اگر در طی جلسات مختلف حتی در یک ماه گذشته مطلبی گفته اید که با سخنان امروز شما در تضاد است، یک فرانسوی کاملاً نسبت به این موضوع آگاهی خواهد داشت لذا سعی کنید به واسطه گفته های قبلی به شخصیت شما در طول مذاکرات خللی وارد نشود.

آنها علاقه مند به یک بحث خوب هستند و اگر شما نتوانید پا به پای آنها در مذاکره شرکت کنید شما را خیلی جدی نخواهند گرفت. یک نکته جالب اینکه، اگر شما می خواهید که یک امتیاز از طرف فرانسوی بگیرید کمی از انگلیسی ها انتقاد کنید احتمالاً برای آنها جذاب خواهد بود. فرانسوی ها برایشان ارتباط با سایر همسایگانشان مانند ایتالیایی ها و یا اسپانیایی ها مهم نیست فقط بنا بر مناسبات تاریخی کمی با انگلیسی ها مشکل دارند.

هیچ گاه ناپلئون بناپارت را نزد یک فرانسوی به چالش نکشید، چرا که هویت او با نام ناپلئون آمیخته و اجین شده است. در مقابل هر چه قدر خواستید در مورد شارل دوگل یا فرانسوامیتران و یا حتی رئیس جمهوری فعلی صحبت کنید. آنقدریکه ناپلئون برایشان اهمیت دارد هیچکس ندارد.

به نظر خیلی از ملل مختلف مذاکره با فرانسوی ها کمی سخت است. چرا که آنها اغلب بیش از معمول بر مواضعشان پافشاری کرده و به راحتی با مسائل کنار نمی آیند و رویکرد متفاوتی را نسبت به سایرین دارند که می تواند ناشی از غرور تاریخی آنها باشد.البته باید دانست که آنها اغلب بصیرت ویژه ای در مورد مسائل داشته و افرادی دوراندیش هستند که از لحاظ تاریخی خود را بهتر از دیگران می دانند. آنها ترجیح می دهند که حقیقت را بگویند تا اینکه محبوبیت بیشتری داشته باشند لذا بسیار رک و بی پرده صحبت می کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>