اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

رادیاتور:
مخزنی از جنس مس می باشد که با توجه به کانال های تعبیه شده در آن، وظیفه انتقال حرارت موجود در آب را به عهده دارد بنابراین بایستی همواره کنترل نمود که سطح آب در مخزن رادیاتور بیش از دو سانتیمتر پائین تر از دهانه مخزن نباشد.

بهترین آب رادیاتور:
برای خنک کاری موتور اتومبیل ها در ابتدا از مخلوط الکل و آب استفاده می شد ولی با در نظر گرفتن این مطلب که این مخلوط از یخ زدگی موتور و ترکیدگی آن تا دمای منفی 15 درجه سانتیگراد مناسب می باشد و از طرفی ناخالصی و املاح موجود در آب باعث ایجاد خوردگی در مسیرهای گردش آب می شد، پژوهشگران با تلاش فراوان به محلول هایی دست یافتند که ما امروزه آنها را به عنوان ضد یخ و ضد جوش می شناسیم.

آب رادیاتور باید حتماً از آب بدون املاح یا همان آب مقطر باشد و برای آنکه موتور خودرو در زمستان ها یخ نزند و نترکد! و در تابستان ها داغ نکند و جوش نیاورد! حتماً باید از ضد یخ استفاده کرد و فرقی هم نمی کند این خودرو در کوهرنگ و شهرکرد با 30 درجه سرمای زیر صفر کار می کند و یا در ماهشهر 50 درجه بالای صفر است و باید ضد یخ داشته باشد؛ فقط درصد ترکیب آن فرق می کند، یعنی هرچه سرما بیشتر باشد مقدار ضد یخ بیشتر است. ضمن اینکه استفاده از ضد یخ بخاطر داشتن خاصیت ضد زنگی که دارد به طولانی شدن عمر خودرو کمک می کند.

سازندگان ضد یخ ها درصد مخلوط شوندگی آنها با آب مقطر را روی محصولات خود درج نموده اند ولی به نظر ما بهترین ترکیب، ترکیب 50/50 می باشد یعنی اگر حجم کلی مایع خنک کننده یعنی ضد یخ و ضد جوش در ماشین شما 6 لیتر می باشد سه لیتر ضد یخ و سه لیتر آب مقطر بهترین توصیه می باشد. اگر به هر دلیل امکان دسترسی به ضد یخ برای شما فراهم نبود می توانید از الکل به صورت موقتی همراه با آب استفاده نمایید.

موارد لازم برای بررسی سیستم خنک کننده:

  • غلظت ضد یخ - ضد جوش را کنترل کنید که از حداقل ضروری (متناسب با تغییرات دمای هوا) کمتر نباشد.
  • اندازه و شرایط ضدیخ را بررسی نمائید. در صورت کثیف بودن یا داشتن مواد ناشی از زنگ زدن فلزات آن را عوض کنید.
  • دستگاه را برای اطمینان از عدم وجود نشتی، تحت فشار (ترجیحاً وقتی ضد یخ سرد است) آزمایش کنید.
  • درپوش و لوله متصل به در پوش رادیاتور را بازرسی کنید.
  • لوله ها را بازبینی نمائید و محل اتصال لوله ها را محکم کنید.
  • تسمه پروانه ها را از لحاظ سالم بودن و کشش صحیح کنترل کنید.
  • در صورتی که دمای آب رادیاتور بیش از حد گرم یا سرد می شود، ترموستات را کنترل کنید.
  • در تمام فصول سال محلول ضد یخ در رادیاتور باشد.
  • آب رادیاتور هر دو سال یکبار تعویض گردد و زمان تعویض، ابتدای سرمای هر سال می باشد.

علل جوش آمدن آب رادیاتور (داغ شدن موتور):

  • پاره شدن تسمه پروانه یا شل بودن آن.
  • کمی آب رادیاتور.
  • کثیف بودن رادیاتور و گرفتگی شیارهای آن.
  • کار نکردن واتر پمپ (پمپ آب)
  • خراب بودن ترموستات.
  • نامیزانی دلکو.
  • نامیزانی باد لاستیک.
  • تازه تعمیر بودن موتور یا نو بودن موتور.
  • بار زیاد.
  • استفاده زیاد از دنده های سنگین.
  • سربالائی زیاد.
  • نامیزانی سوپاپ ها.
  • عدم تنظیم فاصله پلاتین.
  • شکستن پره های پروانه.
  • کثیف بودن فیلتر هواکش کاربراتور.
  • خرابی درب رادیاتور.
  • سوراخ بودن رادیاتور.
  • سفت بودن یا کارنکردن سوپاپ ها.
  • سفت بودن چرخ ها.
  • خرابی آب پخش کن واترپمپ.
  • وزش باد مخالف.
  • گرفتگی اگزوز دود که عمل تخلیه به راحتی صورت نمی گیرد.
  • گرفتن لوله خروج بخار آب در رادیاتور
  • گیر کردن ترمز یکی از سیلندرهای چرخ
  • کثیفی بدنه موتور و ممانعت از تبادل حرارتی خوب
  • شستشوی رادیاتور
  • آبی که در داخل رادیاتور می ریزید غالباً آهک و نمک دارد که هنگام گرم شدن رسوب می دهد. این رسوب علاوه بر اینکه رادیاتور و لوله ها را خراب می کند، مانع هدایت آب می شود و ممکن است لوله‌ها و راه های باریک رادیاتور را بگیرند. بنابراین بهتر است آب جوشیده مصرف کرد و یا با استفاده از مواد حافظ رادیاتور (که در اغلب فروشگاه های لوازم اتومبیل موجود است) از رسوب آن جلوگیری کرد.

شستشوی رادیاتور
ساده ترین راه تمیز نگه داشتن رادیاتور تعویض آب آن است. برای این کار به محض اینکه رنگ آب تغییر کرد و یا آلودگی داشت باید نسبت به تعویض آب اقدام و رادیاتور شستشو داده شود. شیر تخلیه آب در زیر رادیاتور پیچ شده است که با باز کردن آن می توان آب را تعویض نمود. زمانی که شیر رادیاتور باز می شود بهتر است چند لحظه موتور کار کند که آب داخل شیلنگ ها و موتور تخلیه شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
علی قرخلو :
سلام من مگان ۲۰۰۶دارم چندروز پیش سرسیلندر عوض کروم ترموستات عوض شده فشنگی آب تعویض شده، حالا صبح ها که استارت میکنم رادیاتور گرم نمیشه موتور باید نیم ساعت درجاگارکنه تلفن ماشین کار کنه بعد از کارکردن فن آب گرم وارد رادیاتور میشود لطفا عیب ماشین من راهنمایی کنید سپاسگزارم
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>