اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

در اروپا فقط از کامیون ها و کِشنده های بی دماغ استفاده می شود اما در آن سوی اقیانوس اطلس، یعنی در ایالات متحده رویه ای کاملاً برعکس جریان دارد. در آمریکا کشنده های دماغ دار غول پیکر بسیار محبوب اند و تقریباً همهٔ کامیون سازان این کشور فقط به ساخت کشنده ها و کامیون های دماغ دار می پردازند؛ اما در گذشته کشنده های بی دماغ نسبتاً متعددی هم توسط آمریکایی ها ساخته می شد که البته رفته رفته تولید آن ها کاهش یافت و تقریباً منقرض شدند.

بااین وجود هنوز هم کشنده های بی دماغ در موارد بسیار کمی توسط کامیون سازان ایالات متحده تولید می شوند. کشنده هایی که علیرغم بی دماغ بودن ابهت بیشتری همتایان اروپایی خود دارند اما به دلیل فروش و استقبال پایین در ایالات متحده، عمدتاً در کشورهایی چون استرالیا عرضه می شوند. یکی از این کشنده ها، فریت لاینر آرگوسی است که می توان آن را یکی از آخرین بازمانده های نسل کشنده های بی دماغ آمریکا دانست.

آرگوسی

آرگوسی برای اولین بار در سال 1998 معرفی شد. این کشنده میراث دار تمامی کشنده های بی دماغ تاریخ فریت لاینر است که سابقه ای طولانی در پیشینهٔ این شرکت دارند. بااین حال پس از 13 تولید، آرگوسی رنگ بوی کهنگی به خود گرفته بود آن هم در بازار بسیار رقابتی کشنده های سنگین ایالات متحده که در آن نمونه‌های دماغ دار فراوانی از سازنده های مختلف حضور دارند. به همین دلیل فریت لاینر در سال 2011 آرگوسی را مورد ارتقاء و بهسازی عمده ای قرار داده و نسل دوم آن را معرفی نمود که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

در ارتقاء کلی سال 2011، آرگوسی طراحی خارجی جدید و تغییرات فنی فراوانی را تجربه کرده است به گونه‌ای که در مقایسه با نسل قبلی، مدل جدید دستخوش تحول عمده ای شده و علاوه بر ارتقاء داخلی و خارجی، طیف وسیعی از موتورها و گیربکس ها را هم ارائه می کند که آن را متنوع تر از قبل کرده است. علاوه بر این، آرگوسی جدید مجهز به یک سیستم مدیریت بهتر هوا به همراه یک رادیاتور بسیار بزرگ تر نیز شده است. همچنین آرگوسی با انواع مختلف سقف شامل 90، 101، 110 Midroof و 110 Raised Roof عرضه می شود که سطح بالایی از انعطاف پذیری را جهت استفاده در کاربری های مختلف جاده ای فراهم می کند. به علاوه نسل جدید فریت لاینر آرگوسی در دو ترکیب 6×4 و 8×4 قابل خریداری است.

طراحی بیرونی
با توجه به اینکه آرگوسی کشنده ای بی دماغ است و اتاق آن روی موتور قرار دارد، کامیون ارتفاع بسیار بلندی داشته و از صلابت و ابهت زیادی برخوردار است. این کشنده دارای یک جلوپنجرهٔ V شکل بزرگ کرومی با خطوط افقی است که شباهت زیادی با جلوپنجرهٔ کامیون های اسکانیا دارد. به همین دلیل آرگوسی درعین حالی که بسیار زیبا و جذاب است، خصوصاً در جلوپنجره تا حدودی شبیه به کشنده های اسکانیا است. در طرفین این جلوپنجره، درو ورودی هوای بزرگ قرار داند که طراحی سیالی داشته و به بهبود آئرودینامیک کشنده کمک می کنند. همچنین چراغ های جلوی دوقلو با قاب کرومی نیز در کنار جلوپنجرهٔ کرومی به زیبایی هرچه بیشتر آرگوسی کمک شایانی کرده اند. سپر نیز دارای طراحی منحنی زیبایی است که در راستای بهبود بیشتر آئرودینامیک طراحی شده و با دو پروژکتور درون خود به دید بهتر راننده کمک می کند. از عناصر دیگر این کشنده که جهت پایین آوردن ضریب آئرودینامیک طراحی شده اند می توان آینه های جانبی و شیشهٔ جلوی شیب دار را نام برد که تا حدودی ولوو FH را به یاد میاورند.

ارگوسی

داخل
دسترسی به داخل کابین کامیون به لطف ارگونومی مناسب دستگیره ها و پلکان ورودی، بسیار راحت است. فضای داخلی نسبتاً بزرگ است و برخورداری از کف کاملاً صاف و مسطح (عدم وجود پالانی موتور درون کابین) اجازه می دهد که راننده به راحتی در داخل اتاق حرکت کند. البته جنس متریال داخلی چندان مرغوب و پریمیوم نیست و نمی توان آن را با ولوو FH یا مرسدس بنز آکتروس مقایسه کرد اما مستحکم و بادوام هستند. همچنین داشبورد با مواد قالب گیری تزریقی ساخته شده که در مقایسه با نسل قبلی کیفیت بهتری دارد. قسمت داخلی درها از طراحی جدیدی برخوردار شده و جهت بهبود دید راننده، پنجره ها بزرگ تر شده اند. همچنین استحکام کابین دو برابر شده و عایق بندی صدا نیز بهبود یافته است.

ارگوسی

بااینکه استفاده از چوب مصنوعی چندان مناسب نیست اما فرمان دوشاخهٔ آرگوسی حس خاصی از لوکس بودن را انتقال می دهد. همچنین جهت ارائهٔ حداکثر راحتی، فرمان در عمق و ارتفاع قابل تنظیم است و این امکان را به راننده می دهد که به سرعت موقعیت مناسب رانندگی خود را پیدا و تنظیم نماید. کامیون های ساخت فریت لاینر هیچ گاه مشکل ارگونومیک نداشته اند و آرگوسی هم از این امر مستثنا نیست به گونه ای که در اتاق همهٔ ادوات به راحتی در دسترس هستند و صندلی ها نیز نسبتاً راحت اند. به علاوه، صندلی راننده بزرگ، راحت و مجهز به زیر آرنجی تاشو است درحالی که طیف گسترده ای از تنظیمات را هم ارائه می‌نماید تا جایی که راننده آن را همچون خانهٔ خود احساس می کند. دید روبه بیرون بسیار خوب است و هرگونه نقطهٔ کور در طرفین کشنده را می توان با یک تنظیم بسیار سادهٔ آینه ها برطرف کرد.

ارگوسی

تمامی تیپ های فریت لاینر آرگوسی به صورت استاندارد مجهز به شیشه های برقی، صندلی های بادی و کروز کنترل هستند. محفظه های هوشمندانه ای در جای جای اتاق جهت قرار دادن اشیاء مختلف تعبیه شده درحالی که مدل Sleeper Cab (مجهز به جای خواب) نیز دارای یک تخت خواب عریض 1.3 متری نسبتاً راحت است. همچنین در مدل های سقف بلند، یک تخت خواب اضافی هم در بالا وجود دارد. همچنین در مقایسه با نسل قبلی، سطح صدای داخل کابین به طور قابل توجهی کاهش یافته است به طوری که می توان بدون هیچ مشکلی هنگام حرکت با سرعت هایی بیش از 100 کیلومتر در ساعت در کامیون صحبت کرد.

موتور و گیربکس
نسل جدید فریت لاینر آرگوسی با دو نوع پیشرانهٔ دیترویت دیزل DD15 و کامینز ISX ارائه می شود. موتورهای جدید در مقایسه با نمونه های قبلی پالایش شده تر بوده و پاسخگویی بهتری دارند بدون آنکه تصویر باشکوه آن ها خدشه دار شده باشد. سیستم خنک کنندهٔ جدید آن نیز بسیار کارآمد بوده و حتی در شرایط سخت هم درجه حرارت موتور را در حد مناسبی نگه می دارد. موتور DD15 دارای یک ترمز موتور قدرتمند، سیستم چرخش گازهای اگزوز (EGR) و تکنولوژی ضد آلایندگی BlueTec است. این موتور جهت پیمودن مسافت های طولانی طراحی شده و بین 455 تا 560 اسب بخار قدرت دارد. حداکثر گشتاور آن نیز بین 2100 تا 2500 نیوتن متر است.

موتور

همچنین همان طور که اشاره شد برای آرگوسی موتورهای کامینز ISX هم ارائه شده است. این موتورها دارای تکنولوژی تزریق سوخت پیشرفته، بهبود سیستم خنک کنندهٔ EGR و توربوشارژ هستند. همچنین برای این موتور تکنولوژی کاتالیزور سفارشی (SCR) هم ارائه شده است که موجب کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید گازهای آلاینده می شود. پیشرانه های ISX کامینز با رنج قدرت مختلفی از 400 اسب بخار تا نهایتاً 600 اسب بخار و با حداکثر گشتاور 2780 نیوتن متر ارائه می شود.

جهت انتقال تمام و کمال این نیرو، فریت لاینر از گیربکس اتوماتیک UltraShift جدید ایتون با کلاچ الکتریکی و نرم افزار هوشمند انتخاب دنده استفاده کرده است که به شروع حرکت کامیون به بهترین نحو و همین طور تغییر دنده ها کمک کرده می کند. سیستم کمک به شروع حرکت در سراشیبی ها نیز از عقب رفتن کامیون جلوگیری می کند.

مشخصات فنی

Freightliner Argosy

  • پیشرانه: 6 سیلندر خطی کامینز ISX
  • قدرت:600 اسب بخار
  • گشتاور: 2780 نیوتن متر
  • گیربکس: اتوماتیک
  • حداکثر سرعت: 135 کیلومتر در ساعت
  • ظرفیت کل:140 تن GCM
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>