یک رانندهی هوشیار، همیشه در کنار رعایتِ کامل قوانین رانندگی و بستن کمربند ایمنی در هنگام حرکت، در کنار رسیدگی و سرویس کاری به موقع، توجه ویژه ای هم به وضعیت ایمنی فعال و غیرفعال خودرویش مبذول دارد که از مهم ترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد. تغییراتی که باعث افزایش ایمنی خودرو شما میشود.
1. سیستم روشنایی
طبق تحقیقات صورت گرفته خودروهای تیره، گاه تا 47 درصد بیش از خودروهای رنگ روشن ریسکِ تصادف را در پی دارند. در صورتی که شما مالک یکی از آن خودروهای تیره رنگ هستید، مشخصاً تغییر رنگ پروسهای است پیچیده، ولی جای نگرانی نیست، چرا که استفاده از چراغهای Day Light، ریسک رانندگی را به خصوص در هوای روشن به طور محسوسی کاهش میدهند. اگر خودروی شما از داشتن چراغهای Day Light محروم است به راحتی یکی از آنها را در لوکس فروشیها تهیه و نصب کنید. در خودروهای پا به سن گذاشته توجه ویژه ای به شفافیت چراغ ها داشته باشید، اگر چراغها دارای کدر شدگی یا خط و خش زیادی هستند نسبت به تعویض آنها اقدام کنید، علاوه بر اینها تمیز کردن چراغها و بدنهی خودرو را از یاد نبرید.
2. لاستیکها
تایر اتومبیلها هم مانند پای ما به عنوان قلب دوم مطرح هستند. بعد از خرید خودروهای ارزان قیمت، حتما نسبت به تعویض آنها اقدام کنید. متاسفانه جایگاه تایرها در کاهش ریسک ابتلا به تصادفات در کشور ما چندان جدی گرفته نمیشود. دیده شده که در مواردی حتی نسبت به خرید و جابه جایی با لاستیک کارکرده اقدام شده است. اهمیت داشتن 4 حلقه لاستیک با چسبندگی بالا را از کسی بپرسید که به خاطر دیر متوقف شدن خودرویش دچار سانحه و مشمول خسارت مالی یا بدتر از آن جانی شده است. حتما از لاستیکهای تاریخ جدید، دست اول و اصلی استفاده کنید. متاسفانه چسبندگی تایرها برای رانندگان عادی قابل تشخیص نیست مگر در شرایط اضطراری. برای خرید لاستیک به TreadWear درج شده بر روی دیواره آن دقت کنید. این عدد که در لاستیکهای ایرانی برای مزاح و سرگرمی درج شده ولی در لاستیکهای اصلی عیار سنجش چسبندگی تایر است. دقت کنید که عدد کوچک تر برابر است با چسبندگی بیشتر، حالا کی از چسبندگی بدش میاد؟!
3.ترمزها
مجموعهی ترمز و لاستیک هر دو مکمل هستند و هر دو به یک میزان دارای اهمیت هستند. ترمز قوی با لاستیکهای ضعیف و ترمزهای ضعیف با لاستیکهای دارای چسبندگی بالا، هیچ کدام مناسب نیستند. بعد از تعویض تایرها با نمونههای مطلوب به سراغ ترمزها بروید. اگر تغییری در قوای محرکه نداده اید، ترمزهای استاندارد احتمالا پاسخگوی شرایط خودرو است، اگر خودروی شما از مدلهای قدیمی تر است، ممکن است سیستم ترمز در مدلهای جدید تر آپگرید شده باشد، پس چه بهتر که شما هم خودروی خود را با بهترینها آپگرید کنید. لطفا هیچ وقت در هنگام تعویض لنتها خساست به خرج ندهید، البته همیشه گرانترین به معنای بهترین نیست پس شاید نیاز به کمی جستجو داشته باشید. اگر ماشینتان ارتقا پیدا کرده است، به تفاخر افزایش قدرت باید به سراغ افزایش قابلیت ترمزگیری بروید. استفاده از دیسکهای بزرگ تر و هوا خنک، تعویض کالیبر ترمز و افزایش تعداد پیستونهای آن، تعویض بوستر ترمز با نمونهی بهتر، استفاده از لنتهای سرامیکی و مواردی از این دست برای نمونههای تقویت شده مناسب هستند.
4. شاسی و سیستم تعلیق
راندن یک اتومبیلِ با استعداد در پیچهای متعدد همیشه ایمنی و آسایش بیشتری را نسبت به یک خودروی عقب مانده در این زمینه نثار شما میکند. اگر خودروی شما هندلینگ مناسبی ندارد جای نگرانی نیست. کاهش ارتفاع به میزان 1 تا 3 سانتی متر برای کاهش مرکز ثقل برای هر خودرویی پیشنهاد شده است. البته برای رسیدن به این هدف حتما از کیتهای کمک و کمک فنر کوتاه تر استفاده کنید، چرا که بریدن و کوتاه کردن فنرها به کلی مردود است. برای خوش فرمانی علاوه بر این مورد و استفاده از فنر و کمک فنر سفت تر، میتوانید به افزایش استقامت شاسی هم فکر کنید. کیتهای متعددی در این زمینه برای خودروهای مختلف به بازار فرستاده شده اند، مرسوم ترین آنها در کشور ما استرات بار است که در صورت خوش ساخت بودن تأثیر محسوسی بر افزایش فرمان پذیری خواهد گذاشت.