اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

حجم موتور چیست؟
آیا تاکنون کلمه حجم موتور را که اغلب در بیان اطلاعات فنی خودروها به کار می رود، شنیده اید؟ آیا می‌دانید منظور از حجم موتور چیست؟ آیا می دانید که بالا یا پایین بودن حجم موتور خودرو، چه نکات مثبت یا منفی را با خود به همراه دارد؟ شاید شما نیز همانند بسیاری از افراد، فضای اشغال شده توسط موتور اتومبیل را حجم موتور می دانید!

حجم یا ظرفیت موتور، در واقع مجموع حجم سیلندرهای خودرو است و معیاری برای تعیین قدرت خروجی موتور به شمار می رود. همان طور که می دانید، داخل هر یک از سیلندرهای موتور، پیستون به صورت بالا و پایین حرکت می کند. حال اگر فضایی را که پیستون در حرکت از پایین ترین نقطه به بالاترین نقطه جارو می‌کند، اندازه بگیریم و در تعداد سیلندرهای خودرو ضرب کنیم، حجم موتور خودرو به دست می آید، که معمولاً با واحد لیتر یا سی سی بیان می شود.

واضح است که هرچه حجم یا ظرفیت موتور بیش تر باشد، قدرت موتور نیز بالاتر خواهد بود. اما باید دقت داشت که مصرف سوخت نیز متناسب با افزایش حجم موتور، بالا می رود.

البته این موضوع که ممکن است بسیاری از خودرو دارای حجم موتور پائین تر ولی اسب بخار بالاتری دارند به طور مثال خودرو 1400 سی سی اما با 160 اسب بخار در حالی خودرویی با 1800 سی سی اما با 110 اسب بخار و این مسئله به توربو شارژرها بر می گردد خودرو هایی که از این سیستم ها بهره می برند دارای قدرتی مضاعف می باشند.

بنابراین خودروسازان معمولاً سیلندرهای خودرو را طوری طراحی می کنند که بین میزان مصرف سوخت و قدرت موتور، رابطه بهینه ای برقرار شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>