اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مراحل ترخیص خودرو از اروند
مراحل ترخیص خودرو از اروند زمانی آغاز می شود که خودرو از کشور مبدا انتقال یافته و در بندر خرمشهر تخلیه شده باشد. بعد از تخلیه خودرو در خرمشهر، سازمان منطقه آزاد اروند، قبض انبار را صادر می کند. حالا تازه کار واردکننده شروع شده است؛ وی باید ابتدا به گمرک منطقه مراجعه کند و مدارک لازم اعم از انبارنامه، گواهی مبدا، مجوز واردات، فاکتور خرید و… را تحویل دهد و فرم درخواست ورود خودرو به منطقه را تکمیل کند.

پس از ارائه مدارک و تکمیل فرم مذکور، تشریفات اداری گمرک طی خواهد شد و عوارض خودرو اعلام می شود. در این مرحله، واردکننده باید اقدام به پرداخت عوارض کند. بعد از پرداخت عوارض، گمرک نامه ای جهت معرفی واردکننده به اداره شماره گذاری منطقه صادر می کند و به وی تحویل می دهد.

پس از دریافت معرفی نامه، واردکننده باید به اداره شماره گذاری مراجعه کند و معرفی نامه و مدارک شناسایی خود را ارائه دهد. در مرحله بعد افسر راهنمایی و رانندگی از خودرو بازدید، شماره خودرو را تعیین و هزینه شماره گذاری را اعلام می کند. بعد اینکه هزینه شماره گذاری واریز شد؛ واردکننده باید اقدام به بیمه کردن خودرو نماید. در نهایت پلاک خودرو نصب و معرفی نامه ای از طرف اداره شماره گذاری به گمرک منطقه صادر و به واردکننده داده می شود.

شرایط لازم جهت واردات و ترخیص خودرو از اروند:

  • مدل سال جاری و نو باشد.
  • مدل پنج سال پایینتر از سال جاری اما نو باشد.
  • مدل سال جاری با حداکثر 20 کیلومتر کارکرد باشد.
  • مدل یک سال پایینتر از سال جاری با حداکثر 20 کیلومتر کارکرد باشد.
  • اگر خودروی موردنظر ساخت یک کشور آسیایی باشد باید مبلغ دو میلیون تومان بابت عوارض سال جاری آن پرداخت کرد.
  • اگر خودروی موردنظر ساخت یک کشور آمریکایی یا اروپایی باشد باید مبلغ چهار میلیون تومان بابت عوارض سال جاری آن پرداخت کرد.
  • اگر مدل خودروی موردنظر پنج سال پایینتر از سال جاری باشد به ازای هر سال کاهش، مبلغ پانصدهزار تومان به عوارض آن اضافه می شود.

در مرحله بعد ترخیص خودرو، واردکننده باید معرفی نامه دریافت شده را به گمرک تحویل دهد و معرفی نامه ای به گمرک جمهوری اسلامی ایران تحویل بگیرد؛ سپس برای تهیه بیمه تضمین اقدام نماید. بعد فرد باید معرفی نامه و بیمه نامه را به گمرک جمهوری اسلامی ایران ارائه دهد و پس از طی تشریفات اداری، مجوز ترخیص خودرو از اروند را دریافت کند.

هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی اجازه واردات و ترخیص خودرو از اروند را دارند.

اشخاص حقیقی که برای مصرف شخصی خود اقدام به واردات خودرو می کنند؛ اجازه دارند که حداکثر سالی یک مرتبه به ترخیص خودرو از اروند مبادرت کنند.

نمایندگی های شرکتهای خودروسازی نیز حق واردات و ترخیص کالا از اروند را دارند البته به شرطی که مجوزهای موردنیاز را دریافت کرده باشند و موفق به احراز صلاحیت خود به عنوان نمایندگی خودروسازی موردنظر شده باشند.

شرکتهای نمایشگاهی که موفق به اخذ مجوزهای لازم شده اند هم حق واردات و ترخیص خودرو از اروند را دارند؛ البته مشروط به اینکه عبارات صادرات و واردات در اساسنامه شرکت قید شده باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
مهدی بیت سیاح :
من یه ماشین اروندی دارم و میخوام از قشم به اهواز انتقال بدم یعنی منطقه به منطقه چکار کنم میشه من رو کمک کنید ممنون میشم از بزرگ واریتون
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

جعفر شاه علی:
با سلام؛ بنظر بنده فرایند استفاده اشخاص حقیقی بایستی به نحوی باشد که از افزایش قیمت خودرو های وارداتی در شهر های ایران بلوکه شود، در اینجا نظر شما را به یک مثال جلب می کنم. بعنوان مثال شخص حقیقی اقدام به خرید و نهایتا ترخیص خودرو از منطقه آزاد می کند. با یقین به اینکه این فرد قصد فروش خودرو را ندارد می بایستی پس از مصرف خودرو وارداتی را به منطقه آزاد تحویل دهد . حالا می تواند با قیمت کارشناسی خودرو را تبدیل به مدلی بالاتر کند یا کاملا انصراف داده و مبلغ مورد نظر را دریافت کند. مالک حق فروش خودرو و یا اسقاط آن را بغیر از منطقه اروند نخواهد داشت. این کار باعث می شود خودرو سازان داخلی و کارخانه جات تو لید قطعات داخلی به مشکل فروش محصولات برخورد نکنند.
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>