اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

امروزه در اخبار، گاه صحبت از مرگ و جراحات و ناشی از به کار گیری کیسه های هوا  در تصاف با سرعت کم به میان می آید.کودکان زیر12 سالی که در صندلی سرنشین و خیلی نزدیک به کیسه هوا نشسته اند یا هنگام باز شدن کیسه هوا، از کمربند ایمنی استفاده نمی کنند، از قربانیان کیسه هوا هستند.

سرنشینانی که هم کمربند ایمنی و هم کیسه هوا محافظت می شوند 50 درصد کم تر از سرنشینان مهار نشده دچار آسیب های مرگبار و جراهات جدی خواهند شد.استفاده نادرست از صندلی کودکان، نبستن کمربند ایمنی و یا نبود نیروی کافی برای باز شدن کیسه هوا سبب افزایش آمار مرگو میر در تصادفات خودرویی می‌شود.

اگر کیسه هوا با سرعت بسیار زیادی باز شود، امکان دارد که آسیب جدی یا حتی مرگ بچه های کوچکی شود که کمربند ایمنی را نبسته یا هنگام باز شدن آن، خیلی نزدیک به کیسه هوا بوده اند.در اروپا قوانین به صورتی بود که کیسه های هوا با30درصد نیروی کمتر به کار گرفته میشدند و هیچ مرگ و میری به دلیل کیسه هوا گزارش نمیشد.سازمان ایمنی آمد و شد بزرگ راه های آمریکا نیز قوانین را بازنگری کرده و به خودرو سازان این فرصت را داده تا از کیسه های هوا با قدرت کم تر استفاده کنند.

سازمان ایمنی آمد و شد بزرگ راه های آمریکا این فرصت را نیز به خودرودرو سازان داد تا کلید هایی را برای غیر فعال کردن کیسه های هوا به کار برند و حتی مصرف کنندگان کلیدی در اختیار دارند تا کیسه های هوا را تحت شرایط خاص غیر فعال کنند همچنین، خودرو سازان سیستم های کیسه هوای هوشمند سازگار را طراحی کرده اند که سرعت  نیروی به کار گرفته شده، بسته به شرایط تصادف تغیر می کند.چنین سیستم هایی، نیروی به کار گرفته برای باز شدن کیسه هوا را بر اساس اندازه و وزن سرنشین، موقعیت  صندلی  و سرعت برخورد تعدیل می کنند.

در سال های اخیر، فراخوان های زیادی به دلیل مشکلات مربوط به سیستم ایمنی صورت گرفته است.بدون توجه به این که خودرو دارای چه نوع  کیسه هواست، رانندگان باید توجه داشته باشند که از کمربند های ایمنی استفاده کرده و تا جایی که می توانند از فرمان فاصله گرفته و کودکان  و بچه های زیر12ساله را در عقب صندلی بشانند.

کیسه ها کی باز می شوند؟
حسگر های ضربه در همه سستم های کیسه هوا وجود دارند.به لحاظ نظری، کیسه هوا فقط برای تصادف از جلو به کار میرود  و ضربه ناشی از تصادف  به قدری شدید است که موارد سوزن ضربه زن مکانیکی را به راه می‌اندازد. بیش تر شرکت های خودرو سازی بر این باورند که خودرو قبل از این که کیسه هوا را به کار بیندازد باید برخوردی رتا تجربه کند که حداقل 7برابر نیروی گرانش یا(جی)(واحد اندازه گیری میزان فشار وارد شده بر جسمی که شتاب آن در حال افزایش است)تولی می کند.

برای بیشتر خودرو ها، این کار معادل برخورد با یک مانع سخت با سرعت 19تا 24کیلومتر در ساعت یا برخورد با خودروی دیگر با سرعت حدود 40 کیلومتر در ساعت است.در واقعیت، ممکن است که کیسه هوا در سرعت های بالاتر یا پایین تر نیز به کار بیوفتد.علاوه بر این، قرار نیست کیسه های هوا که در فرمان و داشبورد تعبیه شده اند، در مواقع واژگونی خودرو یا تصادف های از کنار باز شوند، اماد گاهی اوقات این کار را انجام می دهند.

ممکن است در هنگام تصادف  موارد عجیب  و غریبی نیز رخ دهند و نیرو های برخورد به صورتی انتقال داده شوند ک حسگر های کیسه هوا تصور کنند که تصادف از جلو رخ داده، در حالی که این گونه نیست.البته در چنین مواقعی، کیسه های نصب شده روی داشبورد  و فرمان هیچ کاری برای حفاظت از  سر نشین انجام نمی دهند، زیرا فقط برای حفاظت از سرنشینان در هنگام برخورد از جلوطراحی شده اند.

حسگر های ضربه
بیش تر حس گر های کیسه های هوا در قسمت جلوی خودرو جاسازی شده اند تا بتوانند خیلی سریع به کاهش سرعت  در اثر برخورد از جلو واکنش نشان دهند.بیش تر خودرو های اروپایی فقط از یک حس گر تصادف الکترونیکی استفاده می کنند.در حال حاضر از همین  ساختار در بیش تر خودروها استفاده می شود.حسگر های ضربه تصادف در انواع مختلف ذوجود دارند که به شرح زیر است:

  • حسگری شامله یک لوله کوچک با یک کلید در یک طرف و یک ساچمه فولادی با صحفه طلایی در طرف دیگر که با یک آهن ربای کوچک نگه داشته می شود.هنگامی ک حسگر، تکان سختی دریافت می کند، ساچمه از آهن ربا جدا شده و به سمت لوله میرود، به کلید برخورد کرده و مدار را می‌بندد.این لوله دبه سمت بالا خم شده، بنابراین توپ باید بعد از برخورد به موقعیت اصلیش برگردد.
  • نوعی دیگر از حس گر ضربه تصادف، طراحی (رولامیته)به وسیله شرکت قطعه سازی تی آردبلیو است.دزر داخل این حسگر، یک غلتک فلزی کوچک قرار دارد.هنگاهی ک سرعت به صورت ناگهانی کم می شود، چرخیده کلید را حرکت می دهد.
  • بعضی از خودروها، حسگر های تصادف(فنر و جرم)دارند، به این صورت که فنر دارای وزنی است که به وسیله برخورد منحرف شده و کلید را می بندد.

بیشتر خودرو های جدید اکنون حسگر های تصادف جامد دارند که با یک کریستال پیزو الکترونیک (شبیه به حسگر کوبش موتور یا همان ناک سنسور)است، یا شتاب سنجی که داخل یک ریز پردازنده قرار دارد و در هنگام برخورد یا تکان بسیا شدید، سیگنال الکترونیکی  تولید می کند.

بیش تر حسگر های تصادف به صورت خودکار بعد از یک تکان سخت، خودشان را تنظیم مجددمی کنند.آکورا، کرایسلر، فورد، اینفینیتی، لکسوس، مزدا، نیسان و تویوتا براین باورند که تا زمانی ک حسگر ها آسیب ندیده اند، نباید آن هارا تعویض کرد و باید مطمئن شد که آیا حسگر آسیب دیده با این که نمی تواند خود را به وضعیت نخست باز گرداند.

برای جلوگیری از به کارگیری اشتباه کیسه هوا که به دلیل برخورد با موانع یا تصادف جزیی خودرو در سرعت کم رخ میداد، بیش تر کیسه های هوایک یا دو حسگر فعال سازی یا(ARMIKG)دارند که معمولا در داخل اتاق زیر داشبورد یا صندلی، درواحد کنترل کیسه هوا یا در داخل حسگر به کیسه هوا یا در مجموعه کیسه هوا فرصت باد کردن نمی دهد مگر این که کاهش سرعت شدید که معمولا میزان ان کمتر از حسگر های ضربه تصادف است، دریافت کرده باشد.

اگر هر دوی حسگر های تصادف و ایمنی به وسیله ضربه به کار بیوفتتند، واحد کنترل الکترونیکی فعال شده و کیسه هوارا باد می کند و این کار را با به کار بردن ولتاژ به چاشنی یا خرج که در داخل  باد کننده قرار دارد، صورت می دهد.چاشنی، موجود واکنش آزید سدیم و ایجاد گاز نیتروژن بی خطر می شود.انفجار داغ نیتروژن موجب باد شدن کیسه هوا می شود.

این گاز از داخل یک صافی میگذرد که مانع عبور هرگونه ذرات نسوخته می شود و به خنک شدن گاز کمک می کند.ضمنا به کیسه هوا این نیرو را می دهد تا از محفظه اش منفجر شده و در 33تا 55هزارم ثانیه یعنی سریع تر از یک چشم برهم زدن از هم باز می شود.

کیسه های مکانیکی هوا
امروزه تعداد محدودی از خودرو ها مانند جگوار و تویوتا به سیستم کیسه هوای مکانیکی مجهزند.کیسه هوای مکانیکی دارای حسگر های الکترومکانیکی یا الکترونیکی نیست.این سیستم از علت مکانیکی برای فعال کردن چاشنی استفاده می کند تا کیسه هوا مانند یک مین منفجر می شود.

در داخل مجموعه کیسه هوا یک حسگر ضربه مکانیکی وجود دارد و در زمانی ک تکانی را حس کند، سوزن ضرب زن را حرکت می دهد.سوزن ضربه زن، چاشنی را فعال می کند و در نتیجه، صفحات سدیم آزید، کیسه هوا را باد می کنند.بد نیست بدانید که شرکتی در آمریکا، سیستم کیسه هوای مکانیکی را برای نصب در خودرو های قدیمی که به طور فابریک فاقد کیسه هوا هستند معرفی کرده است.

برسی حسگر تصادف
هربار که موتور روشن می شود، سامانه مدیرت(ems)حسگر های تصادف را به صورت خودکار برسی می کند.اگر در حین برسی حسگر ها عیبی تشخیص داده شود، چراغ هشدار کیسه هوا روشن شده و معمولا سیستم غیر فعال می شود.با استفاده از دستگاه دیاگ می توان کد مشکل ساز را از سیستم پیدا و به نمودار عیب یابی در دفتر چه راهنما مراجعه کرد تا مشکل برطرف شود.

نبود جریان در سیستم کیسه هوا یا نبود برق  در واحد کنترل ایربگ از دلایل رایج ایجاد اشکال و نقص فنی در کیسه هوا هستند.از آن جا که حسگر های تصادف کاملا عایق شده اند، معمولا نمی توان با برسی وضع ظاهری به وضعیت واقعی آن پی برد.

حسگری که متحمل خسارت فیزیکی در اثر برخورد یا آسیب های دیگر شده باید تعویض شود، اما در مورد حسگر هایی که ظاهر خوبی دارند چه باید کرد؟

بیش تر حسگر های الکترومغناطیسی تصادف به گونه ای طراحی شده اند که در وضعیت استراحت از طریق تحریک الکتریکی باز باشند، بنابراین می توان با اهم تر، سلامت این بخش را بررسی کرد.اگر اتصال های حسگر برقرار باشند، به این معنی است که حسگر پس از دریافت ضربه وتحریک کیسه هوا، به وضعیت اولیه باز نگشته وباید عوض شود.

نکته مهم در انجام این کار این است که نخست کیسه هوا را غیرفعال کرده و بعد به برسی حسگر ضربه بپردازید. این کار با باز کردن اتصال کیسه  هوا در پایه ستون فرمان انجام شده وبسته به نوع آن، دست کم 10دقیقه طول میکشد.بهتر است انجام این کار را به تعمیرگاه مجاز بسپارید.

هنگامی که کیسه هوا فعال است، از کابل های های اتصال باتری استفاده نکنید.برای آزمایش حسگرتصادف، اگر متوجه شدید  که حسگر به لحاظ الکتریکی باز است، لزوما به این معنی نیست که خوب کار می کند زیرا ممکن است از داخل به دلیل نیروی ناشی از تصادف آسیب دیده باشد و نتواند درست کار کند.به همین دلیل، بنا بر اعلام خودرو سازانی نظیر بی ام و، جنرال موتورز، ایسوزو، مرسدس بنز، میتسوبیشی، پورشه، ساب، فولکس واگن و وولو، اگر کیسه هوا در تصادف استفاده شده باشد، حسگر های ضربه تصادف باید عوض شوند.

تعویض حسگر کیسه هوا
شرکت های خودرو ساز دیدگاه های گوناگونی دارند  که باید در مورد تعویض  حسگر های ضربه تصادف به ذهن سپرد.یکی از آن ها، حصول اطمینان از تعویض حسگر با نوع درست آن است.حسگر های تصادف برای کاربردهای خاص خودرو تنظیم شده اند، بنا براین شماره قطعه فابریک آن را با قطعه تعویضی مقایسه کنید تا مطمئن شوید  که از حسگر مناسب استفاده می کنید.

نصب حسگر نیز مهم مهم و حیاتی است.حسگر تعویضی باید به صورت دقیق در همان موقعیت مانند نمونه فابریک آن نصب شود.ضمنا حسگر باید محکم نصب شود تا در تصادفات احتمالی شل نشود.امکان دارد تغیر مکان نصب یا جایگاه حیگر سبب شود که کیسه هوا کار نکند.

تعویض ماژول کیسه هوا
ممکن است تعویض واحد کنترل الکترونیکی کیسه هوا به علاوه حسگر های ضربه تصادف یا کیسه هوا پس از تصادف لازم باشد.در بیش تر خودرئ های جدید، این واحد الکترونیکی کیسه هوا، اطلاعات تصادف را در لحظه برخورد ثبت شده در این ماژول را نمی توان با دستگاه دیاگ پاک کرد، بنابراین تعمیرکار هنگام بازدید  فنی خودروها به شما میگوید که آیا خودروتان به تعویض ماژول نیاز دارد یا خیر.

اگر قصد داریدماژول کیسه هوا را عوض کنید، سپس ماژول را که معمولا در زیر داشبرد است، پیدا و آن را از مدار برق خودرو قطع کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>