اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

شرایط اقتصادی کشورهای این قاره و تفاوت میان آنها تحت تأثیر عوامل و دلایل مختلفی قرار داشته و مجموعه این عوامل هستندکه جایگاه کشورها را در این قاره تعریف می کنند.

منابع طبیعی جزو مهم ترین عوامل در این زمینه به شمار می روند و وجود چنین منابعی است که کشورهایی مانند افریقای جنوبی، مصر، لیبی، کنیا و نیجریه را از نظر بنیه و توان اقتصادی در رتبه بالاتری نسبت به دیگر کشورهای این قاره قرار داده است. اما جدا از این عوامل، نحوه عملکرد و فعالیت اقتصادی و تجاری کشورها نیز در این میان نقشی تعیین کننده داشته و البته در کشورهای مختلف نیز بسیار متفاوت است.

در میان کشورهای قاره سیاه، نیجریه نیز جزو کشورهایی به شمار می رود که از نظر اقتصادی شرایطی بسیار بهتر از اغلب کشورهای این قاره دارد. جدا از ثروت خدادادی نفت، نیجریه از سال ها قبل به حوزه تجارت به ویژه تجارت خارجی خود نیز توجه زیادی داشته و در طول 50 سال گذشته با روش های گوناگون سعی در گسترش و ارتقای تجارت خود با اهمیت دادن به فعالیت های صادراتی این کشور داشته است.

مروری بر تاریخچه صادرات نیجریه
توسعه و گسترش بخش صادرات نیجریه به طور عمده مربوط به دوره زمانی پس از کسب استقلال این کشور می شود و کارنامه عملکرد این کشور در راستای توسعه فعالیت های صادراتی را می توان به 3 بخش جداگانه تقسیم بندی کرد؛ نخستین بخش از این 3 دوره، از زمان کسب استقلال نیجریه آغاز و درست همزمان با پایان پیدا کردن جنگ داخلی در این کشور در سال 1970 میلادی به پایان می رسد و مشخصه اصلی صادرات نیجریه در این دوره، در تولیدات کشاورزی خلاصه می شود.

دومین بخش از دوران تحول و توسعه صادرات در کشور نیجریه مربوط به دوره زمانی حدفاصل سال های 1971 تا 1984 میلادی است و در این دوره تولید و صادرات نفت خام نقش آفرین اصلی در بخش صادرات نیجریه شناخته می شود. 

سومین فاز دوران توسعه صادرات نیجریه نیز از ابتدای سال 1985 میلادی آغاز می شود و شروع این دوره در حقیقت نقطه آغازین یک دوره گذار و انتقال در حوزه صادرات نیجریه به شمار می رود که این کشور در خلال آن از یک کشور صادرکننده صرف نفت خام به کشوری با گرایش و توجه به استراتژی صادرات صنعتی با اولویت توسعه صادرات کالاهای اساسی غیرنفتی تبدیل می شود.

مبنای دادوستد بین المللی کالاهای اساسی که بیشتر شامل محصولات کشاورزی می شود در میان کشورهای جهان، توافقنامه بین المللی کالاهای اساسی (ICAS) است، بر همین اساس، تجارت بین المللی کاکائو، لاستیک طبیعی و دانه های خرما که عمده ترین اقلام صادراتی نیجریه در بخش کالاهای غیرنفتی را تشکیل می دهند نیز برمبنای مفاد این پیمان بین المللی انجام می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>