اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

یکی از اصلی‌ترین متعلقات هر تریلر سیستم انتقال برق و باد است. حتما در حین حرکت تریلر به لوله‌ها و کابل‌های متصل شده به آن توجه کرده‌اید. در ادامه به بررسی عملکرد هر یک می‌پردازیم.

وظیفه کانکتور‌ها چیست ؟
به طور کلی کانکتورها را به عنوان رابطه مابین اجزاء مختلف سیستم ترمز می‌شناسیم و با کمک کابل‌ها این اجزاء به هسته اصلی سیستم ترمز متصل و در پی آن عملگرهای مختلف سیستم ترمز فراخوانده می‌شود.

تریلی ماموت

بنابراین با فرض این که سیستم مورد استفاده دارای عملکرد به صورت EBS می‌باشد کابل‌ها وظایف زیر را بر‌عهده دارند:

  1.  فراهم نمودن جریان الکتریکی برای تمام اجزاء مورد استفاده در سیستم.
  2. انتقال سیگنال ها به مدولاتور جهت بررسی و تجزیه کارکترهای مختلف جهت ترمزگیری.
  3. انتقال فرمانهای صادر شده از مدولاتور برای قادر ساختن تمام مولفه های لازم جهت ترمزگیری.

آماده سازی و انتقال تمام فرمانهای صادر شده از کشنده به سیستم ترمز
وظیفه اصلی این سوکت‌های داری 7 پین برقراری ارتباط بین سیستم ترمز تریلر و سیستم ترمز کشنده می‌باشد که فقط در سیستم‌های EBS موجود می‌باشد. در تنظیمات اولیه سیستم EBS مقدار تناژ بار وارده توسط شرکت سازنده KNORR) یا (WABCO به کمک نرم افزار برنامه ریزی می‌شود.

تریلی ماموت

شیر تنظیم ارتفاع تریلر یا سوپاپ اندازه گیری بار تریلر (شیر الاکنگی)
این شیر با توجه به باری که روی تریلر قرار دارد ارتفاع بالن‌ها در حالت ثابت و غیر قابل تغییر تنظیم می‌کند. در سیستم تعلیق بادی مقدار نیروی ترمز تریلر بر اساس فشار باد بالن‌ها تعیین می‌شود. در سیستم تعلیق مکانیکی (فنری) این شیر مقدار بار روی تریلر را اندازه گیری می‌کند و با توجه به بار تریلر مقدار نیروی ترمز تعیین می‌شود. از ویژگی‌های بارز شیر تنظیم ارتفاع، امکان فراهم نمودن مشخصه حد در ارتفاع می‌باشد.این مشخصه امکان افزایش ارتفاع به صورت دستی خارج از حد تعریف شده را نخواهد داد.

تریلی ماموت

توجه: شیر الاکنگی مورد استفاده در مجموعه تریلر‌های تانکر با محصولات دیگر متفاوت می‌باشد.

شیر بالا / پایین ارتفاع تریلر
این شیر امکان بالا و پایین بردن ارتفاع تریلر به صورت دستی را فراهم می‌نماید. و به کمک آن به صورت دستی می‌توان مقدار حجم بالن‌ها را تغییر دارد و در نهایت این مهم منجر به کاهش و افزایش ارتفاع شاسی مورد نیاز خواهد شد. لازم به ذکر است در صورت هرگونه تغییر توسط راننده و فراموش نمودن تنظیم مجدد پس از حرکت تریلر و افزایش سرعت (بیشتر از 16 کیلومتر بر ساعت)، ارتفاع تر یلر به حالت استاندارد که در کارخانه برنامه ریزی شده است بر می‌گردد.

تریلر ماموت

بیشترین مقدار نیروی گشتاور مجاز برابر 1.2 نیوتن متر می‌باشد و با چرخاندن پیچ تعبیه شده به میزان 360 درجه به صورت تقریبی زاویه به میزان 11 درجه تغییر می یابد. با چرخاندن اهرم در نظر گرفته شده در جهت ساعتگرد ارتفاع شاسی افزایش می‌یابد و با چرخاندن آن در جهت خلاف عقربه‌های ساعت ارتفاع کاهش می‌یابد.اکیدا توصیه می‌گردد که راننده نبایست در تنظیمات صورت گرفته شده کارخانه‌ای تغییری اعمال کند.

تریلر ماموت

شیر قفل پارک
از این شیر برای پارک کردن و حرکت دادن به صورت اضطراری در تریلر استفاده می‌شود و فقط بر روی تریلرهایی قابل نصب است که دارای بوستر دوبل می‌باشند. بوستر‌های دوبل شامل مکانیزم ترمزگیری هم در حال حرکت و هم در حالت توقف به صورت کامل می‌باشند. بخش پلاستیکی آن این امکان را فراهم می‌سازد تا در برابر زنگ زدگی محافظت گردد و در نهایت طول عمر آن افزایش یابد عملکرد این شیر به شرح زیر می‌باشد:

تریلر ماموت

 دکمه قرمز (پارک)

  •  دکمه قرمز (پارک) جهت ترمز کردن تریلر در حالت توقف کامل و پارک می باشد (مانند ترمز دستی عمل می‌نماید). درحالتی که دکمه قرمز بیرون باشد، ترمز تریلر فعال شده و محورهای عقب قفل می شوند (این عمل توسط بوسترهای دوبل انجام می شود). با فشار دادن دکمه قرمز به داخل، ترمز تریلر آزاد می شود (بوسترها آزاد می شوند).

احتمال وقوع حادثه
استفاده از قفل پارک به عنوان یکی از اجزا اصلی سیستم ترمز جهت بالا بردن ضریب اطمینان در زمان توقف و در پی آن حالت کوپلینگ مابین تریلر و کشنده می‌باشد عدم توجه به موارد ایمنی خطرات جدی به دنبال خواهد داشت اکیدا توصیه می‌گردد که به موراد زیر توجه نمایید. اکیدا توصیه می‌گردد که در زمان اتصال کوپلینگ‌ها می‌بایست از کشیده شدن دکمه قرمز به سمت بیرون(حالت فعال-شیر پارک) اطمینان کامل داشته باشید.در غیر این صورت با اتصال کوپلینگ قرمز علی رغم فعال بودن دکمه مشکی ترمز آزاد شده و آثار غیر قابل جبران به دنبال خواهد داشت. به نکات زیر توجه داشته باشید:

تریلر ماموت

تریلر ماموت

تریلر ماموت

دکمه مشکی (اضطراری)

  • دکمه مشکی هنگامی که سیستم باد اصلی (کفگرد قرمز) قطع باشد برای به حرکت درآوردن تریلر استفاده می‌شود. هنگامی که تریلر از کشنده جدا گردد و یا زمانی که مدار باد یعنی کفگرد قرمز متصل نباشد و یا به هر دلیل دیگری باد ترمز قطع شود، سیستم ترمز تریلر به طور اتوماتیک فعال می‌گردد و ترمزهای تریلر توسط بوسترهای دوبل قفل می‌گردد و تا زمانی که باد تریلر مجددا وصل نگردد امکان جابه جایی تریلر میسر نخواهد بود. برای به حرکت درآوردن تریلر و برقرار کردن سیستم باد ترمزها و آزاد کردن چرخ‌ها بایستی با فشار دادن دکمه مشکی به داخل (هنگام قطع بودن باد) بوسترهای دوبل ترمز آزاد گشته و امکان حرکت تریلر فراهم گردد. نمونه‌ای از راهنمای یکی از شرکت سازنده سیستم ترمز در شکل زیر نمایش داده شده است. احتیاط !!! همیشه به خاطر داشته باشید قبل از ارتباط و بر قراری کوپلینگ‌ها از کشیدن دکمه قرمز اطمینان کامل داشته باشید و تریلر در موقعیت مناسب قرار گرفته شده باشد.

تریلر ماموت
شیر کنترل بالابر محور (Lift axle control valve)

این شیر دو عمل زیر را انجام می‌دهد:

  1.  بالا و پایین بردن محور دارای مکانیزم بالابر.
  2.  تنظیم فشار باد بالن های مکانیزم بالابر.

توجه: در زمانی که سیستم در حالت RSP یا به اصطلاح به عملگر ضد واژگونی مجهز شده است استفاده از محور بالابر قابل دسترس نمی‌باشد و سیستم به طور خودکار از طریق فرمان الکتریکی محور بالابر را در حالت پایین قرار می‌دهد.در مثال زیر به یکی از مزایای مکانیزم بالابر محور اشاره می‌نماییم این مهم امکان کاهش در‌گیری تایر با سطح جاده و در نهایت بالا رفتن راندمان حرکتی تریلر در سطح جاده خواهد شد.

تریلر ماموت

کفگردهای دارای فیلتر
کفگردها جهت اتصال سیستم ترمز و باد تریلر به کشنده می‌باشند. کفگرد زرد مربوط به ترمز و کفگرد قرمز مربوط به مدار باد اصلی سیستم به همراه فیلتر هوا می‌باشند که باعث عدم ورود هر گونه آلودگی به داخل آن خواهد شد.کفگردهای زرد و قرمز قابلیت جابه جایی با هم را ندارند. توجه: حداکثر فشار کاری کفگردها 8 بار می‌باشند. دمای کاری کفگردها از 30- درجه تا 80+ درجه سانتی گراد می‌باشد.

تریلر ماموت

توجه:
در زمان سرویس می‌توان فیلتر مورد استفاده در کفگردها را بدون جداسازی پیکره مورد بازرسی قرار داد. در زمانی که فیلتر مورد استفاده دارای آلودگی شدیدی باشد می‌توان با پایین نگه داشتن قفل تعبیه شده به سمت پایین و چرخاندن آن تا 90 درجه در جهت خلاف عقربه‌های ساعت امکان دسترسی به فیلتر مهیا می‌شود. جهت قرار دادن فیلتر نیز، عکس این مهم عمل می‌نماییم.

تریلر ماموت

سوکت اصلی برق تریلر (15 پین)
سوکت جداگانه‌ای است که در جلوی کلیه تریلرها نصب می‌شود. وظیفه اصلی این سوکت تامین برق سیستم ترمز و روشنایی می‌باشد. دقت شود که تمامی پین‌های داخلی این سوکت بایستی سالم باشد. درصورتیکه کشنده مجهز به سوکت 15 پین نباشد، از 2 عدد سوکت 7 پین جهت اتصال استفاده می‌گردد.

سوکت‌های تعریف شده از طرف شرکت سازنده از 4 بخش مجزا تشکیل شده است که سه بخش آن مربوط به برق اصلی جهت تغذیه ( راهنماها، لامپ‌ها، چراغ‌های خطر و غیره) می‌باشد. یک بخش این مجموعه اختصاص به ورودی ABS دارد. شکل زیر نشان دهنده این تقسیم بندی می‌باشد: سیستم روشنایی تریلرهای ماموت از شرکت ASPOCK مطابق استاندارد بین المللی ADR تهیه می‌گردد.سیستم روشنایی دارای چراغ‌های ضد جرقه، LED، مقاوم در مقابل آب، نور آفتاب و دارای طول عمر بالا می‌باشد.

تریلر ماموت

سیستم برق تریلر 24 ولت می‌باشد و شامل سوکت‌های 7 و 15 پین، چراغ ترمز عقب، چراغ‌های گوشه عقب (چراغ پایه دار)، چراغ دنده عقب، چراغ مه‌شکن، شب نمای خطر عقب، چراغ شب عقب، چراغ‌های بغل، شب نمای بغل، چراغ‌های جلو با شب نمای جلو و چراغ پلاک می‌باشد که این چراغ‌ها و علایم مطابق استانداردهای ملی و بین المللی نصب می‌گردد.

تریلر ماموت

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
کامران شهریاری:
سلام توضیحات کامل بودعالی فقط قیمت این قطعه الان چنده
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

مصطفی پاشا :
خیلی عالی
مجبد اربابی:
سلام. خسته نباشید .سیستم ترمز ماشینم به هم خورده .و عملکرد ترمز پایین آمده. لنت ها همه رو تازه تعویض کردم.وکالیپر ها رو تازه سرویس شده.همه شیلنگ باد ها هم تازه برسی ونشت گیری کردم.باز هم ترمز خوب عمل نمی کند لطفا راهنمایی کنید چه کاری باید انجام شود نسبت به بهتر شدن عملکرد ترمزها
پاسخ زینگ:
از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

زین الدین ابراهیمی :
سلام راهنمای نصب برق شیر بالابر چگونه است
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

خالد قادری:
سلام وقت بخیر شماره اموزشگاه برق تیغه ماشین سنگین میخواستم ممنون میشم راهنماهیم کنید
علی کیان پور:
سلام وقت بخیر مشکی برای سیستم ارتفاع مهور بالا گیر پیش آمد که کیسه باد میکنه ارتفاع چهار مهور عقب میزان‌ ولی مهربالا گیر خیلی بیش تر مهورهای دیگس علتش چیست ممنون جواب بدید
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

سیدعباس حسینی:
علت چرخ ها هنگام حرکت داغ میکندچیست مشکل برقی یاباد
جلال طاهرآبادی :
شیر بالا پایین ارتفاع تریلی
یاسر هاکان:
سلام لطفا تقشه سیم کشی کانتینر زا بزارین آموزشی
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

جاوید اصغرزاده:
سلام ،ممنون توضیحات خیلی کامل بود ممنون از اشتراک گذاشتن اطلاعات برقی
محمد حسینی :
سلام خب این عادیه محور بالا گیر باید ارتفاش بیشتر باشه.
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>