اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

جمهوری بولیواری ونزوئلا در بخش شمالی قاره­ی آمریکای جنوبی قرار دارد. این کشور با دریای کاراییب و اقیانوس اطلس شمالی مرز ساحلی دارد. مساحت ونزوئلا برابر با 912.050 کیلومتر مربع و سی و نهمین کشور بزرگ جهان است. از کل مساحت این کشور 882.050 کیلومتر مربع خشکی و 30.000 کیلومتر مربع وسعت آب­ها است. در غرب ونزوئلا کوه های پر برف آند و در شرق نیز جنگل های سرسبز آمازون گسترده شده ­اند.

این کشور از جنوب 2.200 کیلومتر با برزیل، از غرب 2.050 کیلومتر با کلمبیا و از شرق 743 کیلومتر با گویان مرز مشترک دارد. طول خط ساحلی یا مرزهای آبی ونزوئلا 2.800 کیلومتر است. در آب های کناره ونزوئلا (دریای کاراییب و اقیانوس اطلس) جزایر فراوانی دیده می شود. کشورهای جزیره ای و کوچک ترینیداد و توباگو، باربادوس و آروبا نزدیک سواحل شمالی ونزوئلا هستند.

بر اساس آمار سال 2015، جمعیت این کشور 31 میلیون نفر است که از این نظر چهل و سومین کشور پرجمعیت جهان به شمار می آید. کاراکاس اصلی ترین شهر و پایتخت این کشور است. شهرهای بزرگ و مهم ونزوئلا، ماراکایبو، مریدا، کورو، والنسیا، ماراکای، سن کریستابول، پورلامار و بارگوایسمیتو هستند. گفتنی است که شهرهای مهم، همگی در نیمه ی شمالی کشور هستند.

ونزوئلا اگرچه کاملاً در مناطق گرمسیری است، ولی آب و هوای آن از گرم و مرطوب تا سردسیری آلپی تغییر می کند. در بیشتر مناطق کشور دوره ی باران وجود دارد. این دوره از ماه می تا نوامبر ادامه داشته و زمستان نامیده می شود، بقیه سال (دسامبر تا آوریل) فصل تابستان است.

دین
96 درصد جمعیت ونزوئلا کاتولیک، دو درصد پروتستان و دو درصد نیز پیرو سایر ادیان هستند. در این کشور دین رسمی وجود ندارد.

زبان رسمی این کشور، اسپانیایی است. در برخی از مناطق ونزوئلا، مردم به زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و پرتغالی نیز سخن می گویند. در حدود 31 زبان بومی مانند وای یو، پمون، واراو، کارینا، یانومامی و گوآجیبو نیز، در این کشور مورد استفاده قرار می گیرند.

ساختار کشور در دهه گذشته و سرازیر شدن دلارهای نفتی به کشوری با میانگین جمعیت حدود 30 میلیون نفری، سبب گردید که واردات رونق بگیرد و مردم به گونه ای مصرف کننده کالاهای برند اروپایی و امریکایی شوند.

تعطیلات رسمی

  •  روز سال نو یکم ژانویه.
  •  کارناوال 24-21 فوریه.
  •  پنجشنبه ی مقدس نهم آوریل.
  •  جمعه ی خوب دهم آوریل.
  •  روز اعلام استقلال نوزدهم آوریل.
  •  روزکارگر اول می.
  •  جنگ کارابوبو 24 ژوئن.
  •  روز استقلال پنجم جولای.
  •  زادروز سیمون بولیوار 24 جولای.
  •  روز بومیان دوازدهم اکتبر.
  •  روز کریسمس 25 دسامبر.

واحد پول
پول این کشور، تا قبل از سال 2008 بولیوار ونزوئلا بود که به اختصار VEB نامیده می شد. از آغاز سال 2008 واحد پول جدید ونزوئلا که سه صفر از آن برداشته شده، فورت ونزوئلا است و با نماد VEF شناخته می شود. فورت به معنای بولیوار قوی است. در ماه ژوئیه سال 2009 میلادی، یک دلار آمریکا برابر با 152/2 فرت ونزوئلا و هر فرت ونزوئلا برابر با 4.725 ریال ایران بوده است.

در حال حاضر نظام ارزی این کشور دو نرخی است، نرخ ارز رسمی 10.8 در برابر هر بولیوار می باشد، ارز شناوری تحت عنوان دیکوم نیز وجود دارد که برابر با 678 می باشد و در حال حاضر قیمت ارز بازار آزاد 3348 می باشد. ارز رسمی 10.8 برابر واردات دارو و مواد غذایی اساسی تخصیص داده می شود که عملاً از سال 2014 دچار کسری شدید شده است. خرید و فروش ارز در بازار آزاد ممنوع می باشد.

ساعت بین­المللی این کشور نسبت به ساعت گرینویچ چهار و نیم ساعت (GMT5/4-) و از ایران هشت ساعت عقب­تر (8-) است. در نیمه­ی نخست سال که ساعت در ایران یک ساعت به جلو برده می­شود، اختلاف زمانی شهر کاراکاس با تهران منفی 9 می­شود.

تقسیمات جغرافیائی
سرزمین های فدرال تحت الحمایه ی ونزوئلا در حقیقت ایالت نیستند، بلکه زیر بخش های منطقه ای ویژه هستند. ایالت های ونزوئلا به 9 منطقه ی اجرایی تقسیم می شوند. این مناطق به همراه ایالات مربوطه، شامل موارد زیر می شوند:

  •  منطقه ی آندیان ایالات باریناس، مریدا، تاچیرا، تروجیلو و پائز آپور.
  •  منطقه ی مرکز ایالات می راندا، وارگاس و کاراکاس.
  •  منطقه ی مرکزی ایالات آراگوآ، کارابوبو و کوجیدیس.
  •  منطقه ی مرکز غربی ایالات فالکون، لارا، پورچوگیسا و یاراکوی.
  •  منطقه ی گینه ایالات بولیوار، آمازون و دلتا آماکورو.
  •  منطقه ی جزیره ای ایالات نووا اسپارتا و سرزمین های فدرال تحت الحمایه.
  •  منطقه ی لیانوس ایالات آپور وگوآریکو.
  •  منطقه ی شمال شرقی ایالات آنزئاتگویی، موناگاس و سوکر.
  •  منطقه ی زولیان ایالت زولیا.

نوع و ارکان اصلی حکومت
بر مبنای قانون اساسی، ونزوئلا یک جمهوری فدرال است که از 23 ایالت، دو قلمروی فدرال، یک ناحیه ی فدرال بزرگ (شامل پایتخت) و 72 بخش فدرال وابسته تشکیل شده است. قوه مقننه در اختیار مجلس ملی است. قوه اجرایی کشور در اختیار رییس جمهور و کابینه وی است. رییس جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب می شود.

قانون اساسی ونزوئلا برای نخستین بار در سال 1961 تدوین شده و به تصویب رسید. این قانون در پانزدهم دسامبر 1999 به همه پرسی گذاشته شد و با رای مثبت 29/71 درصد مردم رسمیت یافت.

قوه مجریه
رئیس جمهور ونزوئلا با رای گیری عمومی انتخاب می شود و پس از انتخاب هم وظایف رییس دولت و هم وظایف رییس حکومت را به عهده دارد. آقای هوگو چاوز از سال 1999 تا 5 مارس 2013 که 58 سال داشت و بر اساس بیماری سرطان درگذشت عهده دار ریاست جمهوری این کشور بود. مدت ریاست جمهوری در این کشور شش سال است. از زمان مرگ چاوز معاون ایشان آقای مادرو بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زده است. در ونزوئلا انتخاب وزراء بدون هیچ گونه تشریفاتی از سوی رئیس جمهوری انجام می شود و نیازی به رأی اعتماد ندارد.

قوه مقننه
مجلس ونزوئلا با عنوان مجلس ملی فعالیت می کند. 167 نماینده مجلس که سه تن از آنها از میان افراد بومی انتخاب می شوند، برای یک دوره ی پنج ساله برگزیده می شوند. امکان انتخاب دوباره ی نمایندگان برای سه دوره وجود دارد. نمایندگان با آرای مردمی و در چارچوب احزاب ائتلافی یا کاندیداهای مستقل انتخاب می شوند. افراد بالای هجده سال، می توانند در این کشور رای بدهند. در آخرین انتخابات انجام شده در 6 دسامبر سال 2015، اکثر کرسی های مجلس که در اختیار گروه های موافق دولت به دست اپوزیسیون رسید.

قوه قضاییه
بالاترین نهاد قضایی این کشور، دادگاه عالی قضایی است که قضات آن برای یک دوره ی دوازده ساله انتخاب می شوند. شورای ملی انتخابات ونزوئلا، مسئولیت انتخاب این قضات را به عهده دارد و از پنج مدیر تشکیل شده که توسط مجلس ملی انتخاب می شوند. دادگاه عالی قضایی سیانت و تفسیر قوانین را بر عهده دارد و در کنار دولت و قوه مجریه قرار دارد.

وضعیت ریسک سیاسی

افراد و گروه های با نفوذ بر مبنای قانون اساسی ونزوئلا، همه ی احزاب و گروه های سیاسی در این کشور حق فعالیت دارند. احزاب عمده ونزوئلا عبارتند از:

  •  حزب سوسیالیست واحد ونزوئلا.
  •  جنبش جمهوری پنجم.
  •  حزب کمونیست ونزوئلا.
  •  حزب اقدام دموکراتیک.
  •  برای دموکراسی اجتماعی.
  •  سرزمین پدری برای همه.
  •  جنبش سوسیالیسم.

احزاب سوسیالیست واحد ونزوئلا و جنبش جمهوری پنجم از بانفوذترین احزاب و گروه های سیاسی این کشور هستند. پس از مرگ رئیس جمهور فقید ونزوئلا، هوگو چاوز، احزاب مخالف تحت لوای یک پرچم میز وحدت دمکراتیک را تکشیل دادند

حقوق مالکیت
مالکیت خصوصی افراد در ونزوئلا تضمین شده است. به جز در موارد خاص و در جهت حفظ مصالح عمومی، امکان سلب مالکیت و مصادره ی اموال به ویژه در مورد سرمایه گذاران خارجی وجود ندارد. سرمایه گذار خارجی برای خروج اموال خود از خاک این کشور با محدودیت روبرو نیست. در ونزوئلا امکان مالکیت زمین برای خارجی ها وجود دارد و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. امروزه بسیاری از زمین های کشاورزی در تملک اتباع خارجی، به ویژه کلمبیایی ها است.

بند 115 قانون اساسی ونزوئلا که به حقوق مالکیت مربوط می شود بیان می کند که:
حق مالکیت ضمانت می شود. هر کس حق استفاده از املاک خود را دارد. تنها در مواردی حق مالکیت سلب می شود که منافع اجتماعی یا عمومی در میان باشد. در این موارد از طریق حکم قطعی و در برابر پرداخت بهای عادلانه ی زیان، امکان سلب مالکیت هر نوع مالکیتی وجود دارد.

نکته مهم ماده قانونی فوق امکان سلب مالکیت است که طی سال های گذشته در موارد متعدد مورد بهره برداری قرار گرفته است که حل و فصل دعاوی در نزد سازمان بین المللی را در پی داشته است.


برای مشاهده مشروح مطلب بر روی این لینک کلیک کنید.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>