اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ترمز

هنگام رانندگی بر روی مسیرهای لغزنده، ترمز ABS واقعاً نعمت بزرگی است و ایمنی زیادی برایمان به ارمغان می آورد، ولی آیا می دانید چگونه به درستی از آن استفاده کنید؟

سیستم ترمز ضد قفل یا همان ABS در بسیاری از خودروهای امروزی جزو تجهیزات استاندارد به شمار می آید. این سیستم برای بهینه سازی و تأثیر بیشتر سیستم ترمز، از لوازم الکترونیکی استفاده می کند و در مقایسه با خودروهایی که فاقد این سیستم هستند و برای ترمزگیری فقط به راننده اتکا می کنند، ایمنی خودرو را بسیار بالا می برد.

بسیاری از افراد می دانند که خودروشان به ترمز ABS مجهز است ولی از نحوه عملکرد آن اطلاع دقیقی ندارند. بهتر است بدانید حسگرهایی که روی چرخ های خودرو نصب شده اند، چنانچه یکی از چرخ ها در شرف قفل کردن باشد، آن را تشخیص می دهند. اگر یک چرخ قفل کند، سوپاپ های هیدرولیک آزاد می شوند تا از فشار ترمزگیری بکاهند و از قفل شدن مجدد آن جلوگیری کنند. در واقع، هرگاه که راننده پدال ترمز را می فشارد این تجهیزات الکترونیکی به کار گرفته می شوند تا از افت نیروی ترمزگیری جلوگیری کنند. این امر به راننده اجازه می‌دهد کنترل بیشتری بر روی فرمان داشته باشد چون اگر چرخ ها قفل شوند، کنترل فرمان نیز از دست خواهد رفت.

البته راننده ها می توانند تشخیص بدهند که ترمز ABS ماشین شان چه زمانی فعال شده است چون در این حالت وقتی ترمز می گیرند، پدال ترمز مرتب زیر پای شان بالا و پایین می رود. بسیاری از خودروهای مدرن و امروزی به سیستم های ایمنی بیشتری نیز مجهز شده اند که هنگام ترمزگیری شدید، کمربند ایمنی را سفت و چراغ های هشدار دهنده را روشن می کنند.

با همه این حرف ها، ترمز ABS یک سیستم ایمنی بی عیب و نقص به شمار نمی رود و بهانه ای برای آن نیست که به سرعت به سوی خطر بروید یا با فاصله کمتری نسبت به خودرو جلویی حرکت کنید. با این که این سیستم به شما کمک می کند مسافت ترمزگیری را کاهش دهید ولی بهتر است فاصله خودتان را با خودرو جلویی به گونه ای تنظیم کنید که نیازی به فعال شدن ترمز ABS نباشد. به یاد داشته باشید ترمز ABS روی سطوح لغزنده زیاد خوب کار نمی کند و روی یخ هم هیچ چیز را خودرو شما را متوقف نخواهد کرد مگر این که به جدول کنار خیابان یا یک مانع دیگر برخورد کنید. به این ترتیب باید گفت سرعت مطمئنه، شاه کلید رانندگی در فصل زمستان است.

طبق قانونی که در بسیاری از کشورها رعایت می شود، همه خودروهایی که بعد از سال 2004 ساخته شده اند به ترمز ABS مجهزند ولی چنانچه خودرو شما به این سیستم مجهز نیست می توانید به روشی که در ادامه مطلب می آید عمل کرده و ترمز ABS را شبیه سازی کنید.

اگر در مسیرهای خیس یا لغزنده احساس کردید که ماشین بیش از حد سرعت گرفته است و در این حالت بخواهید آن را به ناگهان متوقف کنید، چرخ ها به احتمال زیاد قفل خواهند شد و خودرو شروع به لیز خوردن خواهد کرد. برای جلوگیری از لیز خوردن، به صورت متناوب پایتان را روی پدال ترمز بفشارید. این کار دقیقاً همان کاری را خواهد کرد که ترمز ABS انجام می دهد و به همان اندازه کارآمد و سریع خواهد بود. سعی کنید دستپاچه نشوید و به نقطه ای نگاه کنید که می خواهید خودرو شما به آن سمت برود.

ترمز ABS یک ابزار بسیار فوق العاده برای حفظ ایمنی راننده و سرنشینان خودرو است، البته به شرطی که بدانید در مواقع اضطراری چگونه از آن استفاده کنید، چیزی که بیشتر افراد از آن اطلاعی ندارند. مزیت اصلی ترمز ضد قفل این است که در حالی که راننده کنترل خودرو را کاملاً در دست دارد، اجازه استفاده حداکثری از نیروی متوقف کننده را می دهد.

تنها کاری که راننده باید بکند این است که پدال ترمز را تا آخر بفشارد و بقیه کار را به سیستم های الکترونیکی بسپارد. توجه داشته باشید که در همه این مراحل فرمان به خوبی کار می کند و کنترل خودرو در دست راننده قرار دارد، با این حال، بسیاری از افراد در مواقع اضطراری دستپاچه می شوند و به جای بازی با فرمان و جلوگیری از بروز تصادف، مستقیم به جلو خیره می شوند.

یکی از راهکارهایی که کارشناسان برای جلوگیری از این حالت توصیه می کنند این است که با صدای بلند بگویید: "ترمز بگیر و فرمان بده." گفتن این جمله با صدای بلند به شما کمک می کند روی کاری که دارید انجام می دهید بیشتر تمرکز کنید و فرصت لازم برای جلوگیری از برخورد را نیز در اختیارتان می گذارد.

توجه داشته باشید در فصل زمستان، ترمز ABS زیاد قوی عمل نمی کند و باید به روش خودروهای بدون ABS   عمل کنید تا نیروی متوقف کننده لازم را ایجاد نمایید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>